Y
syfta på sista stycket sebastian skrev skrev

"Nu var ju dock företaget smart och angav 100 mm, dvs en höjd i millimeter som kan mätas direkt med tumstock ner i den blöta betongen (företaget har säkert fotobevis om TS skulle dra det inför skranket som en äkta rättshaverist)"

om dom nu mät och fotat så bör dom ju skriva tex

mont. 130 mm esp istället för att skriva mont 100mm

om det vore el tex och offerten säger att det är totalt 100 m kabel som dom räknar med kommer gå åt efter dom varit på plats och kollat.
Och det sedan står på fakturan att 100 m är monterat med en post för extra matriel med 50 m så skulle jag undra iaf varför det inte står att det är 140 m installerat.(10 meter svinn som inte är uppsatt)

edit: dom säckar jag hittar med betong är på 50 liter vilket ger 300 liter på 6 säckar vilket räcker till ca 3 kvm golv med ett djup av 100 mm eller 12 kvm med ett djup på 25 mm

Redigerat:
Y yoaqim skrev:
om dom nu mät och fotat så bör dom ju skriva tex
Det är INGEN som mätt och fotat.

TS har bett om pris på något som ej är kalkylerbart och fått ett fastpris om 100mm gjutning.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Y
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är INGEN som mätt och fotat.

TS har bett om pris på något som ej är kalkylerbart och fått ett fastpris om 100mm gjutning.
okej du vill inte se vem jag svarademen.

jag gör ett besök ser ett badrum som är 3*4 meter= 12 KVM ska gjutas 100 mm då tar jag 12*100=1200 kvadratdecimeter gånger 1dm på höjden =1200 liter/ 50 liter/säck = 24 säckar.

så nu skriver jag på offerten att det ska gjutas 100 mm och vet då att det kommer gå åt 24 säckar MINUS volymen rör och avlopp tar. Skriver sedan summan på matrial utan att speca olika matrial.

genomför jobbet och skriver på fakturan att jag levererat 100 mm gjutning men har visst glömt räkna och det går åt 6 säckar mer än jag trott. trots att jag gjort det enkelt för mej och inte tagit bort för ledningar och därför redan har extra marginal.

6 extra säckar är ju trotts allt 25% mer matriel än beräknat.. så i detta exempel bör jag i LEVERERAT skriva 125 mm tjockt istället för 100mm.

om nu inte den som var där glömte att mäta golvytan och istället gissade med ögonmåttet och det vissa sej vara fel med 3 kvm rummet var visst 3 gånger 5 = 15 kvm men då har jag ju gjort bort mej och kund ska inte drabbas.

eller ska man inte skriva vad man har levererat i fakturan? blir det annan tjocklek så skriver man ju det.

Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Det är faktiskt inte ett dugg konstigt att vissa byggfirmor väljer bort privatpersoner som kunder. Vi är ju hantverkare, inte dagisfröknar.
Är det något man lärt sig under sina 20år som egenföretagande hantverkare så är det att man ALLTID måste kommunicera som om man kommunicerar med småbarn... vara ÖVERLÖJLIGT tydlig. ;)
Kanske därför man överlevt och stått ut (och trivts) med att arbeta uteslutande mot privatpersoner. ;)

Dock håller jag med dig till fullo att står det 100mm så är det 100mm som ingår i fastprisofferten TS fått.

Personligen hade jag ju även pratat med kunden och nämnt att eftersom det inte på förhand går och avgöra hur mycket som behöver byggas upp så lämnas offerten på detta viset för annars hade han fått lämna den baserad på typ 150mm för att vara på säkra sidan och inte gå back.
MEN då hade TS fått betala onödigt mycket så hur man än gör så har man röven bak och det är hantverkarens fel ALLTID har du väl lärt dig. ;)

ACME skrev:
Hur står det till med läsförståelsen? Jag har uppenbarligen medhåll från några här, men detta forum har en också något vriden inställning generellt mot hantverkare som ständigt anses vara kriminella skojare.
Men det är väl vad man kan förvänta sig på ett forum som "står på konsumentens sida". Redan där har man intagit en skön "vi mot dom"-mentalitet.
Jag kan instämma i att jag är en idiot som ändå sitter här och ger goda råd till folk och därmed hjälper forumet att leva. Det är nog dags att sluta med det.
Det finns ju trots allt en miljard vettigare saker att lägga tid på än puckon som du.
Håller verkligen med dig...

Många gånger har man ställt sig frågan hur länge man ska stå ut med att lägga sin fritid på att konsultera och försöka hjälpa folk gratis för de inte ska hamna i trubbel men det finns ju trots allt några människor härinne som är födda utan skygglappar och som är väldigt tacksamma för att man engagerar sig och försöker hjälpa dem än om tyvärr merparten har en fientlig inställning till allt vad hantverkare heter...
Vi duger i vissa fall bara för att komma och rätta till i efterhand när folk gjort bort sig för "de kan själv". ;)

L lbgu skrev:
Är det inte lika 'jobbigt' att hantverkaren håller på som han gör för 1200:-. Eller är pengar mer värt för hantverkaren? Borde vara tvärtom eftersom det för privatpersonen är skattade pengar, medans hantverkaren förlorar en del av det i skatt.
Ja du... hantverkaren har troligtvis inte stulit det än om de flesta hantverkare hängs ut för att vara kriminella individer så han har ju högst troligt haft en utgift på liknande pengar då EPS på ett av de generellt billigare ställena (Hornbach) kostar 1291kr mot de debiterade 1200kr. 😱🙃

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hantverkaren kanske inte är ärlig. Det kanske fanns andra hantverkare som lämnade dyrare offerter som var realistiska men den här lämnade en för billig offert och räknade med att kunden skulle betala extra sen när det visade sig att materialet inte räckte.
Låter man hantverkaren komma undan med det skadar man ärliga hantverkare.
Tro det eller inte men ingen hantverkare jag känner har den röntgensyn du tydligen har medfödd så man kan veta på förhand exakt hur tjockt det behöver läggas med EPS.

Då är det ärligare att basera offerten på 100mm och att man får betala för OM det behövs något lite till.

Den som lämnar en offert baserad på 150mm och sen bara lägger 125mm är absolut inte ärlig.

Fairlane Fairlane skrev:
Det hade varit väldigt enkelt att vara tydlig med att man har fastpris upp till 100 mm, men att man inte kan garantera att det räcker och tydligt specificera kostnaden som tillkommer om det behövs mer.
Kan bara instämma...
Detta kanske har gjorts muntligen vilket jag själv garanterat hade gjort men detta kommer vi aldrig få fram. Hade dock varit bättre att det stått en ynka liten rad extra att för allt över de specificerade 100mm tillkommer EPS-kostnad med 200kr per säck.

TS har fått tag i en hantverkare som är lika duktig på att beräkna material som att använda modern elektronik som telefoner....
Absolut inte men hantverkaren har fortfarande inte din röntgensyn. ;)

ACME skrev:
Ja. Jag undrar hur många det är här som tycker att det är viktigt för att de har läst här att det är viktigt..
Det ältas gärna om BKR/GVK-intyg men jag har aldrig hört någon knorra om att det saknas MVK-intyg. Det börjar väl nu när jag skriver det.🫣
En väldigt intressant sak du drar upp här för jag upplever det exakt likadant.
Det efterfrågas aldrig SäkerVatten-papper från rörläggaren eller något från elektrikern heller.

MVK-intyg har jag haft EN kund som frågade efter därför att mäklaren frågade dem när de skulle sälja huset om de hade något sådant då han skulle sälja min kunds fastighet för något år sedan så då skrev målaren ut ett sådant i efterhand (en vän till dem).

Erik JS skrev:
Flera som påpekar att det är så ”liten summa”, så det är ”inget att bråka om”.

Om företagarna sätter sånt här i system så blir det väldigt stora och allvarliga bedrägerier till slut kan jag tycka.
Bedrägeri hade det snarare liknat om den som offererat hade skrivit 150mm och tagit betalt för detta men sen bara lagt 125mm.
I detta fallet var det i min värld mer ärligt att skriva hur mycket som skulle läggas (100mm)och sedan tilläggsdebitera det lilla extramaterialet som tillkom för att man var tvungen att lägga lite till för att få ett godkänt resultat.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 23608 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Är det något man lärt sig under sina 20år som egenföretagande hantverkare så är det att man ALLTID måste kommunicera som om man kommunicerar med småbarn... vara ÖVERLÖJLIGT tydlig. ;)
Kanske därför man överlevt och stått ut (och trivts) med att arbeta uteslutande mot privatpersoner. ;)

Dock håller jag med dig till fullo att står det 100mm så är det 100mm som ingår i fastprisofferten TS fått.

Personligen hade jag ju även pratat med kunden och nämnt att eftersom det inte på förhand går och avgöra hur mycket som behöver byggas upp så lämnas offerten på detta viset för annars hade han fått lämna den baserad på typ 150mm för att vara på säkra sidan och inte gå back.
MEN då hade TS fått betala onödigt mycket så hur man än gör så har man röven bak och det är hantverkarens fel ALLTID har du väl lärt dig. ;)

Håller verkligen med dig...

Många gånger har man ställt sig frågan hur länge man ska stå ut med att lägga sin fritid på att konsultera och försöka hjälpa folk gratis för de inte ska hamna i trubbel men det finns ju trots allt några människor härinne som är födda utan skygglappar och som är väldigt tacksamma för att man engagerar sig och försöker hjälpa dem än om tyvärr merparten har en fientlig inställning till allt vad hantverkare heter...
Vi duger i vissa fall bara för att komma och rätta till i efterhand när folk gjort bort sig för "de kan själv". ;)

Ja du... hantverkaren har troligtvis inte stulit det än om de flesta hantverkare hängs ut för att vara kriminella individer så han har ju högst troligt haft en utgift på liknande pengar då EPS på ett av de generellt billigare ställena (Hornbach) kostar 1291kr mot de debiterade 1200kr. 😱🙃

Tro det eller inte men ingen hantverkare jag känner har den röntgensyn du tydligen har medfödd så man kan veta på förhand exakt hur tjockt det behöver läggas med EPS.

Då är det ärligare att basera offerten på 100mm och att man får betala för OM det behövs något lite till.

Den som lämnar en offert baserad på 150mm och sen bara lägger 125mm är absolut inte ärlig.

Kan bara instämma...
Detta kanske har gjorts muntligen vilket jag själv garanterat hade gjort men detta kommer vi aldrig få fram. Hade dock varit bättre att det stått en ynka liten rad extra att för allt över de specificerade 100mm tillkommer EPS-kostnad med 200kr per säck.

Absolut inte men hantverkaren har fortfarande inte din röntgensyn. ;)

En väldigt intressant sak du drar upp här för jag upplever det exakt likadant.
Det efterfrågas aldrig SäkerVatten-papper från rörläggaren eller något från elektrikern heller.

MVK-intyg har jag haft EN kund som frågade efter därför att mäklaren frågade dem när de skulle sälja huset om de hade något sådant då han skulle sälja min kunds fastighet för något år sedan så då skrev målaren ut ett sådant i efterhand (en vän till dem).

Bedrägeri hade det snarare liknat om den som offererat hade skrivit 150mm och tagit betalt för detta men sen bara lagt 125mm.
I detta fallet var det i min värld mer ärligt att skriva hur mycket som skulle läggas (100mm)och sedan tilläggsdebitera det lilla extramaterialet som tillkom för att man var tvungen att lägga lite till för att få ett godkänt resultat.
Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder dig utan faktum är att om kommunikationen varit tillräcklig hade det inte funnits någon tråd...

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder dig utan faktum är att om kommunikationen varit tillräcklig hade det inte funnits någon tråd...
En tyvärr ganska vanlig företeelse från din sida... ett helt meningslöst svar och inget svar på det som berörde dig och ditt inlägg utan ett svar bara för du tvunget måste skriva någonting känns det som. ;)

Du missade nog framförallt att jag även framförde ganska så klart att det borde kommunicerats bättre. 🙃

• Haha
Farstatjej90
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det läskigaste med den här tråden är det där hemliga hantverkarkodspråket som har smugit sig in:

Två emojis, en förvånad och en fundersam, efter text om kostnad.

Vem vet vad dessa krumelurer signalerar hantverkare emellan?! Troligen något om vilken "rabattlista" från Ahlsells som är lämpligast för kunden.

• Haha
orutti och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du missade nog framförallt att jag även framförde ganska så klart att det borde kommunicerats bättre. 🙃
Och eftersom det är hantverkaren som varit dålig på att kommunicera är ju det rimliga att kunden inte drabbas av hans dåliga kommunikation. Ifall det kostar att kommunicera dåligt så lär sig hantverkaren förhoppningsvis det och gör det bättre nästa gång.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Och eftersom det är hantverkaren som varit dålig på att kommunicera är ju det rimliga att kunden inte drabbas av hans dåliga kommunikation. Ifall det kostar att kommunicera dåligt så lär sig hantverkaren förhoppningsvis det och gör det bättre nästa gång.
”Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.”

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Farstatjej90
ACME skrev:
”Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.”
Jag tror att om det framkom att hantverkaren försökt nå TS men inte lyckats och att det hade blivit orimligt att stoppa arbetet så hade få klagat över det här.
Det är hantverkarens oförmåga att hantera telefoner som är problemet...

A
Jag tror att om det framkom att hantverkaren försökt nå TS men inte lyckats och att det hade blivit orimligt att stoppa arbetet så hade få klagat över det här.
Det är hantverkarens oförmåga att hantera telefoner som är problemet...
Hur vet du att han inte ringde?

Farstatjej90
ACME skrev:
Hur vet du att han inte ringde?
Hur vet du att det är en "han"?🤔 (Och att han
ringde)

ACME skrev:
Det jag pratar om är att hantverkaren uppenbarligen fått kunden att tro att det är ett "FAST" pris, inte att det är fast till vissa delar, men att materialet är 'lite' rörligt. Hantverkaren har misslyckats att kommunicera att det kan tillkomma materialkostnader. TS har ju uppenbarligen varit av uppfattning att det framförhandlade priset är det som gäller utan några undantag. Så hantverkaren lär sig kanske att vara tydligare i framtiden och inte säga att det är fast pris när det inte riktigt är det. En lekman uppfattar nog ofta att fast pris verkligen betyder fast pris.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hur vet du att det är en "han"?
För att TS skriver det i trådens första inlägg. Till och med i trådens första mening. 😉
G Gamle far skrev:
Jag godkände en offert och nu när jag får en faktura så har han lagt på "extra eps-betong" summa 1200 kr.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 23608 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Man kan alltid lita på er, jag behöver aldrig läsa nån tråd!
Alfredo Alfredo skrev:
För att TS skriver det i trådens första inlägg. Till och med i trådens första mening. 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.