25 508 läst ·
155 svar
26k läst
155 svar
Dyrare faktura än offerten jag godkände. Vad gäller?
Ok, vi tar en sak i taget. Hur vet man att det är just en ”fastprisoffert” man håller i handen?S sebastiannielsen skrev:Men om det på en fastprisoffert står att det behöver läggas 250 brädor á 100 kr styck för 25 000 kr, och arbetet kräver 300 brädor, så är det självklart att kunden ska betala 5 000 kr extra.
Givetvis bör företaget kontakta kunden och höra om kostnaden är OK, men inget krav. Står inget pris per bräda men det står utstakat 250 brädor, då är det skäligt pris som gäller.
Däremot, om ingen mängd är angiven i offerten. Då kan företaget inte lägga på för att arbetet krävde mera. Då gäller fastprisofferten "hela jobbet" och det är företaget som får ta smällen vid en felberäkning.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Syftade nu på MOTTAGAREN som tar emot offertern eller fakturan, dvs kunden. Många företagskunder kör upphandlingar, offerter o fakturor i automatiska system som ska kategorisera, bokföra, godkänna och automatiskt köra saker och ting genom AI och de systemen brukar inte gilla att det kommer med massa störande lull-lull texter som ska förklara varenda sak på fakturan/offerten.Fairlane skrev:
Så vänder man sig främst till företag så ja, då får privatkunderna tåla att få "otydlig" offert eller faktura, vänder man sig mest till privatkunder så är det enklare att ha med förklaringar.
Det vet man genom att se om mängder är specifierade. Men man kan ju få en offert som är fastpris på arbetet och löpande på material, eller löpande på arbetet och fastpris på materialet, eller löpande respektive fastpris på båda.MathiasS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok, så B2B applikationerna är så usla.S sebastiannielsen skrev:Syftade nu på MOTTAGAREN som tar emot offertern eller fakturan, dvs kunden. Många företagskunder kör upphandlingar, offerter o fakturor i automatiska system som ska kategorisera, bokföra, godkänna och automatiskt köra saker och ting genom AI och de systemen brukar inte gilla att det kommer med massa störande lull-lull texter som ska förklara varenda sak på fakturan/offerten.
Låter för mig som ett uselt kundbemötande.S sebastiannielsen skrev:
"Kära kund, då vi mest jobbar mot företag så kan vi inte skriva tydliga offerter. Vi kan givetvis inte editera våra offerter utan att ändra hela vårt genomslag system och gör vi det så kommer våra företagskunder få problem att lösa offerterna. Vi kan inte ens kommunicera detta tydligt, men om det blir oklart så är det ditt fel."
Jag måste erkänna att jag såg att det stod 100mm nu tidigare idag. Det behöver egentligen inte innebära så mycket. Men frågan är, vart kommer dessa 100mm ifrån? Är det hantverkaren som kommit fram till dessa? Likaså gäller ytan, vem har mätt den? Frågan är alltså, vems fel är det att beräknat antal säckar inte har räckt?G Gamle far skrev:
Nej. Jag säljer bara till företag och har inga som helst problem med att få med tydliga villkor för min offert.S sebastiannielsen skrev:
Nej det duger inte, jag förstår precis vad du menar, men det duger inte som offert. Du verkar tro att en offert är en specifikation med kostnadsposter. Det är förstås en del av offerten men det saknas då väldigt mycket information som behöver finnas i en offert. Det skulle kunna se ut på detta sätt om du har ett ramavtal att luta dig på, där allt annat är beskrivet, men så är det ju inte i detta fall.S sebastiannielsen skrev:
Det är helt enkelt en oerhört dålig praktik att göra så här och drev jag eget företag skulle aldrig acceptera att någon lämnade ifrån sig sådana ”offerter”. Det är för dåligt, det skapar kommersiella affärsrisker och riskerar kundrelationen.
Det kostar noll minuter extra att lägga till den informationen som saknas eller att ha mallar för typaffärerns man gör där man klipper in mer detaljerad information.
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Det är företaget. Men oavsett, var mängden en del av avtalet, oavsett om företaget beräknat mängden eller om kunden beräknat mängden.A AG A skrev:
Så man kan inte skylla på "vems fel det var". Kunden har godkänt ifrågavarande mängd, och då är det kundens ansvar att betala mer om mängden inte visar sig räcka.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fast den professionella parten kan ju inte lägga en offert på något som de tror inte kommer räcka och sen kräva in en massa mer. Eller kan, kan de ju, det har vi sett många gånger, kanske framförallt på fyllnadsmaterial, där det nästan alltid krävts väldigt mycket mer.S sebastiannielsen skrev:
Så länge inte kunderna klagar som kommer det fortsätta. Så länge folk säger "Det var ju bara X kronor över vad ni kommit överens om, så betala och var nöjd" så kommer det fortsätta. Jag gissar att många av dessa personer skulle bli väldigt irriterande om taxichauffören plötsligt begärde 500 kr mer än överenskommet.
Att som leverantör skylla på usla IT-system och därför låta kunden betala är bara för lågt. Då får man väl ta smällen själv?
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Det beror ju helt på vad som avtalats. Om du begär fastpris på en 10 mils resa, och vägen till ditt slutmål råkar vara avstängd så resan blir längre än 10 mil, då är det ju löpande taxa på överskjutande mil.Fairlane skrev:
Men om du avtalar en resa från A till B utan krusiduller, så kan ju taxin inte ta betalt för mer bara för att vägen råkar vara avstängd.
Du kan inte prata om "professionella parten", enligt konsumenttjänstlagen ska kunden betala för sig för vad som avtalats. Och då får du tänka på att konsumentlagarna är extremt skyddande till konsumentens fördel, TROTS detta så säger lagen att om inget pris angivits eller det blir felräknat så är det inte "skyll dig själv, då får kunden överskottet gratis", utan det är skäligt pris som gäller.
Visst, ska man inte ange för låg mängd fyllnadsmaterial eller annan typ av material (t.ex. antal meter kabel för en elektriker) men sedan har kunden ett ansvar att säga ifrån om materialgränsen är för låg. Typ säga "Ja, det är 100mm fyllnadsmaterial på offerten, men har du möjlighet att skriva offerten på 130mm istället ifall det skulle krävas mer, och så fyller du så mycket som behövs?"
Ööh ja?Farstatjej90 skrev:
Jag kommenterade ditt felaktiga påstående ang ditt ikea-exempel med vad som gäller byggavtal mellan företag.
On topic igen.
Hade offerten kunnat vara tydligare: ja.
Hade TS kunnat läsa bättre: ja.
Kan TS skita i att betala? Nej.
Och det är redan citerat varför i tråden från kkl.
Seriöst? Om experten/byggfirman säger att det borde räcka med 100 mm då ska amatören/konsumenten säga att det verkar troligare att det är 130 mm?S sebastiannielsen skrev:
Det är väl snarare byggfirman som bör ta höjd för vad som rimligen kan behövas OCH påpeka att om det behövs mer så kommer det att påverka slutfakturan.
Om du ändrar i exemplet så stämmer det såklart inte. Det är naturligtvis nåt utanför vad man avtalat som jag menar...Jarlingar skrev:
Jag ändrade ingenting utan bemötte ditt felaktiga påstående att ikea helt kan strunta i att betala den extra kostnaden.Farstatjej90 skrev:
Detta regleras i AB04 och ABT06.
Sen att du kommer göra ikea förbannade och inte få utföra fler jobb åt dom är en annan diskussion.
Kan vi lämna detta onödiga sidospår nu?
Du fattar fortfarande inte. I det fallet du tar upp har man avtalat något. Problemet här är att man gjort något som inte var avtalat.Jarlingar skrev: