A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur vet du att det är en "han"?🤔 (Och att han
ringde)
Det vet jag inte, men jag tror gott om folk i allmänhet och är därför försiktig med att utmåla honom som skurk till skillnad från dig. Du tycks veta saker om fallet som ingen annan vet?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Det jag pratar om är att hantverkaren uppenbarligen fått kunden att tro att det är ett "FAST" pris, inte att det är fast till vissa delar, men att materialet är 'lite' rörligt. Hantverkaren har misslyckats att kommunicera att det kan tillkomma materialkostnader. TS har ju uppenbarligen varit av uppfattning att det framförhandlade priset är det som gäller utan några undantag. Så hantverkaren lär sig kanske att vara tydligare i framtiden och inte säga att det är fast pris när det inte riktigt är det. En lekman uppfattar nog ofta att fast pris verkligen betyder fast pris.
Ingen annanstans tror man att det ska ingå något annat än det som står på förpackningen eller i produktbladet, men när det gäller hantverkarens offert är det fritt att tolka den som fan tolkar bibeln och kräva att hantverkaren ska stå för fiolerna. Kräver du två hekto godis om det står 150 g på påsen också?

Det finns uppenbarligen anledningar till att det görs skor med kardborreband i vuxenstorlekar.

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Ingen annanstans tror man att det ska ingå något annat än det som står på förpackningen eller i produktbladet, men när det gäller hantverkarens offert är det fritt att tolka den som fan tolkar bibeln och kräva att hantverkaren ska stå för fiolerna. Kräver du två hekto godis om det står 150 g på påsen också?

Det finns uppenbarligen anledningar till att det görs skor med kardborreband i vuxenstorlekar.
Ja, för min kropp kräver 200g än om inte tillverkaren kunde förutsett detta... 😱😂😂😂

ACME skrev:

Det där var väl en dålig liknelse? En bättre, mer relevant, liknelse är: Om det står 150 g på godispåsen som är prismärkt 15 kr, kan handlaren då kräva betalt för 200 g godis, dvs 20 kr, med hänvisning till att godistillverkaren gjort fel och lagt för mycket godis i påsen?

(Svaret är sannolikt nej, men rätta mig gärna om jag har fel.)

A
W Weimik skrev:
Det där var väl en dålig liknelse? En bättre, mer relevant, liknelse är: Om det står 150 g på godispåsen som är prismärkt 15 kr, kan handlaren då kräva betalt för 200 g godis, dvs 20 kr, med hänvisning till att godistillverkaren gjort fel och lagt för mycket godis i påsen?

(Svaret är sannolikt nej, men rätta mig gärna om jag har fel.)
Nej, eftersom handlaren måste förhålla sig till konsumentköplagen och inte konsumenttjänstlagen. Min liknelse var såklart inte juridiskt korrekt men jag tror ändå att poängen går fram, om man inte bara är ute efter att tjafsa förstås.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Alltså, det e nåt med alla dessa trådar.
Det finns en generell misstro mot hantverkare, och i fall som dessa drar många upp juridiken direkt.

Man ska komma ihåg att Juridiken, paragrafer, lagtexter osv, är sista utvägen för att lösa en dispyt. Nu är det nästan kutym , och ett slags spel, som visserligen spelas mycket hårdare mellan företag sinsemellan.
Handslag, muntliga överenskommelser och vanligt Bonnförnuft är inte värda mycket idag. Tyvärr skulle jag vilja säga.

Här handlar det om 1200 kr, knappast något som sätter någon på gatan.
(Även om sådana exempel förekommer med lycksökande företag.)

Ta upp telefonen och ring hantverkaren. Det som exakt sagts och kommunicerats är det bara kund och entreprenör som känner till.

Jag tror nog kunden kan känna om förklaringen från hantverkaren är bra. Annars bestrid om du känner dig blåst. Det finns starkt stöd i lagstiftningen som privatkund, och förmodligen kommer hantverkaren vika ner sig och backa då han inte aviserat om prisökning innan han utförde Äta’n.

Som nämnt tidigare.
Det finns ingen “fast” kostnad för ett jobb som ska utföras om inte alla korten är på borden angående utförandet.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
ACME skrev:
Nej, eftersom handlaren måste förhålla sig till konsumentköplagen och inte konsumenttjänstlagen. Min liknelse var såklart inte juridiskt korrekt men jag tror ändå att poängen går fram, om man inte bara är ute efter att tjafsa förstås.
Jag är inte helt säker, men din poäng är att alla som ifrågasätter det du skriver är ute efter att tjafsa samt behöver skor med kardborreband? Du har från början av den här tråden haft en nedlåtande attityd gentemot TS och andra som inte förstår det som ni i branschen tycker är självklart.

A
W Weimik skrev:
Jag är inte helt säker, men din poäng är att alla som ifrågasätter det du skriver är ute efter att tjafsa samt behöver skor med kardborreband?
Ja, hur ska jag annars tolka det när det är så självklart, och självklarheten har påtalats gång på gång?
W Weimik skrev:
Du har från början av den här tråden haft en nedlåtande attityd gentemot TS
Nej. Att vara saklig är inte samma som att vara nedlåtande. Jag trippar inte på tå och om någon blir kränkt av det så får de jobba med sina känslor.
W Weimik skrev:
och andra som inte förstår det som ni i branschen tycker är självklart.
Det handlar inte om att vara i branschen eller inte. Det handlar ju om enkel läsförståelse. Är man så clueless att man inte kan räkna ut att ett tydligt specificerat mått kan avvika i en okänd konstruktion så kanske man ska anlita en sakkunnig, eller bara låta bli att upphandla jobb. Med all respekt.

P pette skrev:
Handslag, muntliga överenskommelser och vanligt Bonnförnuft är inte värda mycket idag.
Å jo. Oftast funkar detta fortfarande bra. Hit hittar mest de fåtaliga avarterna. Väldigt få som exempelvis renoverar sitt badrum på ett sätt som de uppfattar som rätt bemödar sig om att berätta det här. Och det vore antagligen inte så intressant att läsa mängder med sådana inlägg heller.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Fairlane
ACME skrev:
Det handlar inte om att vara i branschen eller inte. Det handlar ju om enkel läsförståelse. Är man så clueless att man inte kan räkna ut att ett tydligt specificerat mått kan avvika i en okänd konstruktion så kanske man ska anlita en sakkunnig, eller bara låta bli att upphandla jobb. Med all respekt.
Först och främst vill jag nämna att jag har bara bra erfarenheter av hantverkare, bortsett från en som skulle komma och titta på ett jobb och sen aldrig dök upp.
Att anlita en sakkunnig var väl precis vad TS trodde han gjorde? Jag är med på att det är svårt att ge en exakt siffra ibland, men det är inte svårt att säga "Vi räknar på det här värdet, behövs mer tillkommer det en extra kostnad för det.". Klarar inte hantverkaren att kommunicera tydligt så att kunden förstår kanske de ska anlita hjälp?!

Som sagt, de allra flesta sköter sig nog, men det finns såklart de som sätter det i system att räkna för lågt för att kunna faktura mer. Det värsta jag sett är offerter på fyllnadsmassor vid husbygge, där man gett en offert på X ton men där det oftast krävs 5X ton eller 10X ton. Det är väl rimligt att kritisera sådant beteende? Argument som "det är ändå bara småsummor, så är du nöjd så är det bara att betala" har jag extremt svårt för. Om det är småsummor för kunden så är det småsummor för leverantören.

I de flesta branscher så finns det rötägg på olika nivåer. Allt från de värsta till de som bara råkar uppskatta lite fler hela tiden. I de flesta branscher tar man avstånd från rötäggen och så även i hantverkarbranschen , men gärna då genom att ändå försvara dessa lite och sen på med offerkoftan "varför är jag här och hjälper folk?"...
Varför man är här och hjälper folk är såklart individuellt. Det är normalt väldigt uppskattat, men vill man inte så är det ju bara att låta bli, man behöver inte spela martyr.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Y yoaqim skrev:
men om dom mät. varför står det bara 100 mm på levererat på fakturan?
I fakturan står det att det var 100mm som beställts. Eftersom det står extra betong så får man anta att man har levererat mer än vad som beställts. Och detta finns det säkert foto på, dvs man har mätt med tumstock rakt ner i den blöta betongen och tagit foto. Skulle det överklagas till domstol, så kan man visa fotot.
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är INGEN som mätt och fotat.

TS har bett om pris på något som ej är kalkylerbart och fått ett fastpris om 100mm gjutning.
Exakt, mängden var ej kalkylerbar, och TS har fått fastpris på 100mm gjutning. Det jag menar är att om det skulle bli en tvist om extrakostnaden, dvs om det bestrids och dras inför domstol.
Då har säkert byggföretaget ett foto där de sticker ner en tumstock ner i den blöta betongen, och visar att höjden faktiskt blev X mm över 100mm, dvs företaget har levererat mer än vad som offererats.

Det är företaget som står för bevisbördan att mer levererats än offererats.
För det är vad man brukar göra när man behöver höja en fastprisoffert, då tar man foton och bevis, för annars finns det ju inget bevis för att företaget har rätt till mer betalt än vad offerten angav.

S sebastiannielsen skrev:
Och detta finns det säkert foto på, dvs man har mätt med tumstock rakt ner i den blöta betongen och tagit foto
Kul gissning. Men mer än så är inte dina tankar...

Alfredo Alfredo skrev:
Kul gissning. Men mer än så är inte dina tankar...
Hur är det "kul gissning"? Om företaget har för avsikt att debitera mer, så skaffar ju företaget bevis för detta.
Skulle det behövas 6 fler säckar betong, så har inte företaget rätt att debitera detta om sluthöjden inte blir högre än 100mm eftersom det är 100mm som är mängdbegränsningen i offerten.

Det står inget om max antal säckar eller så. Så har företaget behövt köpa 6 fler säckar för att kunna gjuta 100mm, så ligger det på företagets sida och de får svälja den kostnaden. Så skulle det visa sig att det faktiskt är 100mm som är gjutet i TS bostad så får företaget ta kostnaden för de extra säckarna.

Samma gäller också tvärtom, har företaget beräknat offerten på 20 säckar men skrivit i offerten 100mm, och så visar det säg att det räcker med 19 säckar för att komma upp till en höjd av 115mm, då har företaget rätt att debitera 15mm extra, antingen beräknat hur många säckar 15mm extra skulle kostat (vilket då blir 2 säckar extra då 100mm kräver 17 säckar om 115 kräver 19 säckar) eller som en direkt kostnad per mm.

Om du får en offert på 2 timmars frakt, så kan företaget inte debitera mer bara för att resan tog 10 mil extra för att företaget tog en omväg kring en bilkö för att hinna på 2 timmar.
Men tar det 3 timmar att köra även om det inte varit minsta lilla hinder för att företaget räknade fel, då har företaget rätt att debitera 1 timme extra.

Y
S sebastiannielsen skrev:
I fakturan står det att det var 100mm som beställts. Eftersom det står extra betong så får man anta att man har levererat mer än vad som beställts. Och detta finns det säkert foto på, dvs man har mätt med tumstock rakt ner i den blöta betongen och tagit foto. Skulle det överklagas till domstol, så kan man visa fotot.

Exakt, mängden var ej kalkylerbar, och TS har fått fastpris på 100mm gjutning. Det jag menar är att om det skulle bli en tvist om extrakostnaden, dvs om det bestrids och dras inför domstol.
Då har säkert byggföretaget ett foto där de sticker ner en tumstock ner i den blöta betongen, och visar att höjden faktiskt blev X mm över 100mm, dvs företaget har levererat mer än vad som offererats.

Det är företaget som står för bevisbördan att mer levererats än offererats.
För det är vad man brukar göra när man behöver höja en fastprisoffert, då tar man foton och bevis, för annars finns det ju inget bevis för att företaget har rätt till mer betalt än vad offerten angav.
kolla offerten mellan strecken står det
Benämning antal enheter a-pris summa
på fakturan mellan samma streck står det
benämning lev.antal ( LEVERERAT antal) enhet a-pris summa

det står inte att TS beställt 100 mm
det står att 100 mm HAR LEVERERAS.
annars ska det för tydlighetens skull stå:
100 mm beställt.
125 mm levererat. (extra matriel debiteras seperat. kan skrivas in med för tydlighetens skull och det efter överenskommelse)
( PÅHITTAT TJOCKLEK, tex för att det krävdes 25 mm extra för att få fullgott resultat.)

Y yoaqim skrev:
kolla offerten mellan strecken står det
Benämning antal enheter a-pris summa
på fakturan mellan samma streck står det
benämning lev.antal ( LEVERERAT antal) enhet a-pris summa
Där står det 1,00. Dvs 1 st arbetskostnad och 1 st materialkostnad.
Står inget om levererat antal.

Frihandstexten är KOPIERAD från offerten som en beskrivning på vad som beställts och är inte på något sätt någon benämning på vad som levererats.

Oavsett, så är det vad som faktiskt har levererats som gäller i domstol. Har man levererat 115mm, då har man rätt att ta extra betalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.