Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Problemet här är att man gjort något som inte var avtalat.
Ja exakt som i ditt ikea-exempel.
Släpp detta nu.
Det är inte relevant för tråden.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Farstatjej90
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja exakt som i ditt ikea-exempel.
Släpp detta nu.
Det är inte relevant för tråden.
Nej i motsats till mitt exempel eftersom du hänvisar till något man avtalar om.

TS har ingått ett avtal om 100mm gjutning till fast pris.

Exakt erforderlig mängd var enligt TS inte kalkylerbar.

För att kunna färdigställa arbetet behövdes mer gjutning och företaget har utfört detta.

Precis alla andra sätt som detta hade kunnat hanterats på hade lett till ökade kostnader.

Ja. Företaget hade kunnat kommunicerat detta bättre.
Men TS kan enligt kkl inte strunta i att betala den extra kostnaden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
TS har ingått ett avtal om 100mm gjutning till fast pris.

Exakt erforderlig mängd var enligt TS inte kalkylerbar.

För att kunna färdigställa arbetet behövdes mer gjutning och företaget har utfört detta.

Precis alla andra sätt som detta hade kunnat hanterats på hade lett till ökade kostnader.

Ja. Företaget hade kunnat kommunicerat detta bättre.
Men TS kan enligt kkl inte strunta i att betala den extra kostnaden.
TS har fått tag i en hantverkare som är lika duktig på att beräkna material som att använda modern elektronik som telefoner....

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane
S sebastiannielsen skrev:
Det beror ju helt på vad som avtalats. Om du begär fastpris på en 10 mils resa, och vägen till ditt slutmål råkar vara avstängd så resan blir längre än 10 mil, då är det ju löpande taxa på överskjutande mil.
Så beställer man väl aldrig någonsin taxi?
Frågan var dock gällande detta som alltid, alltid, alltid kommer upp när någon fakturerats mer än överenskommet "Är du nöjd med jobbet så är är det bara att betala, du kanske behöver snickaren, elektrikern, rörmokaren etc igen".
Men om du avtalar en resa från A till B utan krusiduller, så kan ju taxin inte ta betalt för mer bara för att vägen råkar vara avstängd.
Fast vissa anser ju att om man är nöjd så är det bara att betala mer...
Du kan inte prata om "professionella parten", enligt konsumenttjänstlagen ska kunden betala för sig för vad som avtalats. Och då får du tänka på att konsumentlagarna är extremt skyddande till konsumentens fördel, TROTS detta så säger lagen att om inget pris angivits eller det blir felräknat så är det inte "skyll dig själv, då får kunden överskottet gratis", utan det är skäligt pris som gäller.
Klart jag kan prata om den professionella parten.
Snickaren ger mig ett fast pris på en ny altan och skriver in mängden trall som behövs. Det visar sig att det behövs 30% mer, så det är bara att lägga på för att snickaren räknade fel?

Du kan välja valfri yrkesgrupp. Vissa verkar sätta i system att ge en offert på en mängd som de av erfarenhet borde veta håller max 10% av gångerna. Kunden som inte kan en skvatt om det hela ska alltså förväntas hålla koll på den professionella parten?
Visst, ska man inte ange för låg mängd fyllnadsmaterial eller annan typ av material (t.ex. antal meter kabel för en elektriker) men sedan har kunden ett ansvar att säga ifrån om materialgränsen är för låg. Typ säga "Ja, det är 100mm fyllnadsmaterial på offerten, men har du möjlighet att skriva offerten på 130mm istället ifall det skulle krävas mer, och så fyller du så mycket som behövs?"
Bra att vi är överens om att man inte ska ange får lite, men jag ser faktiskt inte det som kundens ansvar att veta hur mycket som är brukligt att det behövs. Jag är det faktiskt som företagarens ansvar att vara tydlig. "100 mm räcker för det mesta, men ibland behövs det mer. Vi kommer då fakturera mellanskillnaden." Att försöka kasta det på köparen är nästan lägre än att skylla på usla IT-system.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Om jag inte får gvk-intyget då? Vad gäller då? Ska jag inte behöva betala alls då?

Fairlane Fairlane skrev:
Du kan välja valfri yrkesgrupp. Vissa verkar sätta i system att ge en offert på en mängd som de av erfarenhet borde veta håller max 10% av gångerna. Kunden som inte kan en skvatt om det hela ska alltså förväntas hålla koll på den professionella parten?
Ja. Det är ett sätt för företagen att "helgardera" sig för att slippa oväntade utgifter.
JA man kan tycka att det borde ingå i fastpriset (eftersom man inte får det billigare om det skulle räcka med mindre), men det är därför jag menar att kunden får se till att företagen tar i lite mer än vad som behövs i offerten, så att man slipper betala extra.

Grejen är ju att offerten anger de yttersta ramarna för vad som har avtalats. Så är ramana för tajta, då blir ju resten som ett tilläggsavtal vilket man då får betala extra för.

Farstatjej90
G Gamle far skrev:
Om jag inte får gvk-intyget då? Vad gäller då? Ska jag inte behöva betala alls då?
Berätta lite mer, du har bestridit den extra kostnaden och hantverkaren svarar med att inte vilja ge dig ett intyg? Hade ni avtalat från början att du skulle få ett intyg?
Om intyget är som det extra materialet du inte betalar, alltså inte ingick från början så finns inget att göra.
Om hantverkaren plockar bort saker ur avtalet för att du inte betalar saker ni inte avtalat kan du betala det du tycker arbetet är värt utan intyg. Om det är värdelöst för dig utan intyg kan du låta bli att betala.

Strikt juridiskt så är offerten utformad så.
Jag är inte helt övertygad om det, men min poäng är nog framför allt att om byggfirman i fråga hävdar att ”strikt juridiskt är offerten utformad så” och därmed tycker att de har gjort allt de kan så hoppas jag att de snart går i konkurs (samt drabbas av tusenåriga plågor utöver det 😊)

Fairlane
JA man kan tycka att det borde ingå i fastpriset (eftersom man inte får det billigare om det skulle räcka med mindre), men det är därför jag menar att kunden får se till att företagen tar i lite mer än vad som behövs i offerten, så att man slipper betala extra.
Men det är ju där det blir helt galet. Kunden ska inte behöva vara expert. Kunden ska inte veta att x ton fyllnadsmassor är för lite i nästan samtliga fall. Kunden ska inte behöva veta hur många meter EK som behövs för att dra elen till något (kunden behöver inte ens veta vad EK är). Det är den som är professionell som ska veta vad som är rimligt och är det svårt att uppskatta så får man vara tydlig med det.

Säg att man hoppar in i en taxi på Arlanda och vill åka till Stockholms stad. Chauffören säger så att det är fast pris på 650 kr för resan upp till 25 km. Fint tänker kunden som inte har riktig koll, mer än att hen sett att det kostar 695 kr mellan Arlanda och Stockholm C med Taxi Stockholm. Haken är förstås att resan är 42 km så det blir klart dyrare än förväntat för kunden och det är såklart kundens fel som borde veta bättre än chauffören (den professionella)?

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
A
G Gamle far skrev:
Jo, varför skulle du slippa att betala? Intyget har ju inget faktiskt ekonomiskt värde.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ACME skrev:
Jo, varför skulle du slippa att betala? Intyget har ju inget faktiskt ekonomiskt värde.
Det är ju en empirisk fråga. Jag gissar att värdet av intyget kanske är 15-20% av priset för en renovering av ett badrum om man testar den fria marknaden. D v s att de företag som utfärdar intyg kan ta ut 15-20% mer för sitt arbete jämfört med de som inte gör det.

A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju en empirisk fråga. Jag gissar att värdet av intyget kanske är 15-20% av priset för en renovering av ett badrum om man testar den fria marknaden. D v s att de företag som utfärdar intyg kan ta ut 15-20% mer för sitt arbete jämfört med de som inte gör det.
Mina underentreprenörers behörigheter kommer i princip aldrig på tal, och jag bryr mig inte heller om de är behöriga så länge arbetet utförs korrekt, så jag tveksam till att det påverkar så mycket.
Nu gällde det också det faktiska dokumentets värde. Det är typ värt kostnaden av pappret det skrevs ut på.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Claes Sörmland
ACME skrev:
Mina underentreprenörers behörigheter kommer i princip aldrig på tal, och jag bryr mig inte heller om de är behöriga så länge arbetet utförs korrekt, så jag tveksam till att det påverkar så mycket.
Nu gällde det också det faktiska dokumentets värde. Det är typ värt kostnaden av pappret det skrevs ut på.
Nu är det ju inte pappersvärdet för certifieringarna som branschorganisationer försöker sälja. De säljer trygghet till osäkra konsumenter. Det har ett påtagligt marknadsvärde, annars skulle det försvinna.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är det ju inte pappersvärdet för certifieringarna som branschorganisationer försöker sälja. De säljer trygghet till osäkra konsumenter. Det har ett påtagligt marknadsvärde, annars skulle det försvinna.
Frågan är ju om TS våtrum är värt mindre pengar om ett kvalitetsdokument saknas. Det utförda arbetet är detsamma och han har fakturan som lägger ansvaret i entreprenörens händer de kommande 10 åren. Om han har betalat. Har han inte betalat än så kan det mycket väl vara anledningen till att han inte har fått något dokument än.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.