25 373 läst ·
155 svar
25k läst
155 svar
Dyrare faktura än offerten jag godkände. Vad gäller?
Jag godkände en offert och nu när jag får en faktura så har han lagt på "extra eps-betong" summa 1200 kr. Får hantverkarn göra så trots att vi kommit överens om ett pris enligt offerten?
Det står att offerten baseras på hembesök av någon. Är det entreprenören som varit på plats och kikat och därefter offererat? I så fall har jag svårt att förstå en så pass stor felkalkyl på materialåtgång.
Jag tolkar också offerten som fast pris.
Jag tolkar också offerten som fast pris.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 054 inlägg
Ditt namn är synligt på fakturan.
Av det du postat kan man väl inte anse att det är annat än fast pris. Nu vet vi inte vad som är överstruket men det är ju vanligt att man hänvisar till sina standard-villkor där det står mer om tillägg som behövs. Likaså vet vi inget om vad som sagts på plats.G Gamle far skrev:
Men oaktat allt sådant så ser det ut som fast pris, inte en prisuppskattning (som skulle kunna överskridas med max 15%).
Därmed inte sagt att jag hade klagat på detta. Är jag nöjd med arbetet hade jag möjligen frågat muntligen vad det var och känt av läget. Ibland säger de direkt att "oj, ja det var ju fast pris, det drar vi bort". Men Om det har gått åt detta extra och jag vill anlita dem igen hade jag sen betalt glatt. 5% är inte mkt att orda om.
Sen ska man ju tänka på att de ska ta tillvara på kundens intresse. Om det behövs extra betong i en gjutning och de inte kan få ett OK av kunden direkt så kan det ju ändå vara i kundens intresse att de inte förstör gjutningen medans de väntar på svar om det är ok med 5% prisökning. Eller helt sonika häller i det som ingår och utför ett fusk-jobb.
Så mitt råd är att prata med dem muntligen och hör dig för. Du har väl fått info om vad som gäller lagligen här. Man ska ju tänka på att man även löper risken att de fakturerar enligt offert och skiter i att göra ROT-avdrag
Jag tror inte att de vill göra sig ovän med folk så jag hoppas att de bara löser detta utan diskussion. De gjorde ju jobbet bra, men samtidigt så vet jag inte om jag vill anställa en hantverkare som lägger på belopp trots fastpris-avtal. Kommer nog inte anlita dem igen pga det. Går inte att lita på dem då. Men jag kommer nog betala ändå ja. Orkar inte tjafsa. Men han har inte svarat än. Får se vad han svarar. Om han svarar 😅Tomtom79 skrev:
Av det du postat kan man väl inte anse att det är annat än fast pris. Nu vet vi inte vad som är överstruket men det är ju vanligt att man hänvisar till sina standard-villkor där det står mer om tillägg som behövs. Likaså vet vi inget om vad som sagts på plats.
Men oaktat allt sådant så ser det ut som fast pris, inte en prisuppskattning (som skulle kunna överskridas med max 15%).
Därmed inte sagt att jag hade klagat på detta. Är jag nöjd med arbetet hade jag möjligen frågat muntligen vad det var och känt av läget. Ibland säger de direkt att "oj, ja det var ju fast pris, det drar vi bort". Men Om det har gått åt detta extra och jag vill anlita dem igen hade jag sen betalt glatt. 5% är inte mkt att orda om.
Sen ska man ju tänka på att de ska ta tillvara på kundens intresse. Om det behövs extra betong i en gjutning och de inte kan få ett OK av kunden direkt så kan det ju ändå vara i kundens intresse att de inte förstör gjutningen medans de väntar på svar om det är ok med 5% prisökning. Eller helt sonika häller i det som ingår och utför ett fusk-jobb.
Så mitt råd är att prata med dem muntligen och hör dig för. Du har väl fått info om vad som gäller lagligen här. Man ska ju tänka på att man även löper risken att de fakturerar enligt offert och skiter i att göra ROT-avdrag![]()