Jag godkände en offert och nu när jag får en faktura så har han lagt på "extra eps-betong" summa 1200 kr. Får hantverkarn göra så trots att vi kommit överens om ett pris enligt offerten?

• Offert med pris för golvläggning med EPS-betong och flytspackling, totalsumma 28 750 kr inklusive moms, arbetskostnad och materialkostnad specificeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura med arbets- och materialkostnader för EPS-betong, extra post för "extra EPS betong" 1200 kr. Totalbelopp att betala 22 875 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Var bygghöjden okänd vid offerttillfället och han har specificerat 100 mm eps så är det nog inte mycket att orda om ifall det visade sig vara ett tjockare lager som krävdes.

• Gilla
Petesson
  • Laddar…
ACME skrev:
Var bygghöjden okänd vid offerttillfället och han har specificerat 100 mm eps så är det nog inte mycket att orda om ifall det visade sig vara ett tjockare lager som krävdes.
Ok. Men då borde han kanske fråga mig innan han lägger på extra summor på fakturan va?

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Men ska man inte ha skrivit i offerten då att om bygghöjd är högre så blir varje cm eller man man går på så och så mycket dyrare

• Gilla
Salix Salix
  • Laddar…
V Vector skrev:
Men ska man inte ha skrivit i offerten då att om bygghöjd är högre så blir varje cm eller man man går på så och så mycket dyrare
Jo det hade varit bättre. Jag tolkade det hela som att det var ett fastpris. Annars hade jag ju lika gärna kunnat köra rörligt

Det står att offerten baseras på hembesök av någon. Är det entreprenören som varit på plats och kikat och därefter offererat? I så fall har jag svårt att förstå en så pass stor felkalkyl på materialåtgång.

Jag tolkar också offerten som fast pris.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det står att offerten baseras på hembesök av någon. Är det entreprenören som varit på plats och kikat och därefter offererat? I så fall har jag svårt att förstå en så pass stor felkalkyl på materialåtgång.

Jag tolkar också offerten som fast pris.
Ja, exakt.

• Gilla
Norrlandet
  • Laddar…
Ditt namn är synligt på fakturan.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Ditt namn är synligt på fakturan.
💪 Lungt!

G Gamle far skrev:
Ja, exakt.
Av det du postat kan man väl inte anse att det är annat än fast pris. Nu vet vi inte vad som är överstruket men det är ju vanligt att man hänvisar till sina standard-villkor där det står mer om tillägg som behövs. Likaså vet vi inget om vad som sagts på plats.

Men oaktat allt sådant så ser det ut som fast pris, inte en prisuppskattning (som skulle kunna överskridas med max 15%).

Därmed inte sagt att jag hade klagat på detta. Är jag nöjd med arbetet hade jag möjligen frågat muntligen vad det var och känt av läget. Ibland säger de direkt att "oj, ja det var ju fast pris, det drar vi bort". Men Om det har gått åt detta extra och jag vill anlita dem igen hade jag sen betalt glatt. 5% är inte mkt att orda om.

Sen ska man ju tänka på att de ska ta tillvara på kundens intresse. Om det behövs extra betong i en gjutning och de inte kan få ett OK av kunden direkt så kan det ju ändå vara i kundens intresse att de inte förstör gjutningen medans de väntar på svar om det är ok med 5% prisökning. Eller helt sonika häller i det som ingår och utför ett fusk-jobb.

Så mitt råd är att prata med dem muntligen och hör dig för. Du har väl fått info om vad som gäller lagligen här. Man ska ju tänka på att man även löper risken att de fakturerar enligt offert och skiter i att göra ROT-avdrag :-)

• Gilla
Maledictus och 5 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Av det du postat kan man väl inte anse att det är annat än fast pris. Nu vet vi inte vad som är överstruket men det är ju vanligt att man hänvisar till sina standard-villkor där det står mer om tillägg som behövs. Likaså vet vi inget om vad som sagts på plats.

Men oaktat allt sådant så ser det ut som fast pris, inte en prisuppskattning (som skulle kunna överskridas med max 15%).

Därmed inte sagt att jag hade klagat på detta. Är jag nöjd med arbetet hade jag möjligen frågat muntligen vad det var och känt av läget. Ibland säger de direkt att "oj, ja det var ju fast pris, det drar vi bort". Men Om det har gått åt detta extra och jag vill anlita dem igen hade jag sen betalt glatt. 5% är inte mkt att orda om.

Sen ska man ju tänka på att de ska ta tillvara på kundens intresse. Om det behövs extra betong i en gjutning och de inte kan få ett OK av kunden direkt så kan det ju ändå vara i kundens intresse att de inte förstör gjutningen medans de väntar på svar om det är ok med 5% prisökning. Eller helt sonika häller i det som ingår och utför ett fusk-jobb.

Så mitt råd är att prata med dem muntligen och hör dig för. Du har väl fått info om vad som gäller lagligen här. Man ska ju tänka på att man även löper risken att de fakturerar enligt offert och skiter i att göra ROT-avdrag :)
Jag tror inte att de vill göra sig ovän med folk så jag hoppas att de bara löser detta utan diskussion. De gjorde ju jobbet bra, men samtidigt så vet jag inte om jag vill anställa en hantverkare som lägger på belopp trots fastpris-avtal. Kommer nog inte anlita dem igen pga det. Går inte att lita på dem då. Men jag kommer nog betala ändå ja. Orkar inte tjafsa. Men han har inte svarat än. Får se vad han svarar. Om han svarar 😅

P
Kunde han se tjockleken på gjutningen innan?

ACME skrev:
Kunde han se tjockleken på gjutningen innan?
Nej. Men därför tog vi fastpris där han tar höjd i priset. Men vi visste på ett ungefär.

Farstatjej90
Fastpris är fastpris... Den osäkerheten ska hon/han ju baka in i priset. Annars betalar du ju pris inklusive tillägg för osäkerhet och plus det extra för att det behövdes mer. Det går inte.

• Gilla
oscar_uppsala och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fastpris är fastpris... Den osäkerheten ska hon/han ju baka in i priset. Annars betalar du ju pris inklusive tillägg för osäkerhet och plus det extra för att det behövdes mer. Det går inte.
Håller med dig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.