Y
S sebastiannielsen skrev:
Där står det 1,00. Dvs 1 st arbetskostnad och 1 st materialkostnad.
Står inget om levererat antal.

Frihandstexten är KOPIERAD från offerten som en beskrivning på vad som beställts och är inte på något sätt någon benämning på vad som levererats.

Oavsett, så är det vad som faktiskt har levererats som gäller i domstol. Har man levererat 115mm, då har man rätt att ta extra betalt.
kolla igen
på offerten står det: ANTAL
på fakturan på samma ställe står det: LEV ANT ( levererat antal) sen att man inte orkat skriva igen eller ändra till korrekt levererat om det nu skiljer vissar bara på att personen som skrev fakturan är lat.

så ska man skriva som du anser ska han kopiera in:
beställning( eller offererat) på 100 mm gjutning.
och sedan skriva att han gjöt 115 mm tex, inte bara skriva att det är 6 säckar mer på matriel.
hur ska du annars kunna se att det gått åt mer?
för företaget har ju bevisbördan att det har behövs.
Och du som konsument ska inte behöva dra firman inför tinget för att få se varför firman vill ha mer betalt.

Y yoaqim skrev:
kolla igen
på offerten står det: ANTAL
på fakturan på samma ställe står det: LEV ANT ( levererat antal) sen att man inte orkat skriva igen eller ändra till korrekt levererat om det nu skiljer vissar bara på att personen som skrev fakturan är lat.
Läs igen. Det är en TABELL. Eventuell text som löper över flera tabellceller ingår inte i tabellen, det är FRIHANDSTEXT.

Det står dessutom MONTERAR på både faktura och offert. Det står inte MONTERAT. Dessutom står det "tarkett eller forbo" som standard, även på fakturan, dvs det är inte ens klart vilken standard som använts.

Helt klart en kopia av beställningstexten i offerten. Det ingår inte i "levererat antal". Görs troligen automatiskt av bokföringsprogrammet när man gör om offerten till en faktura. Texten går troligtvis inte ens att ändra i efterhand, utan man kan bara lägga till eller ta bort enskilda debiteringsposter.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det som ingår i benämningen "Levererat antal" är följande:

Arbetskostnad 1,00 st 11 800,00 kr 11 800,00 kr
Materialkostnad 1,00 st 10 350,00 kr 10 350,00 kr
Transporter 1,00 st 850,00 kr 850,00 kr
Extra EPS-betong 6,00 st 200,00 kr 1 200,00 kr

Vilket stämmer exakt med offerten förutom den extra betongen då.

Y
Läs igen. Det är en TABELL. Eventuell text som löper över flera tabellceller ingår inte i tabellen, det är FRIHANDSTEXT.

Det står dessutom MONTERAR på både faktura och offert. Det står inte MONTERAT. Dessutom står det "tarkett eller forbo" som standard, även på fakturan, dvs det är inte ens klart vilken standard som använts.

Helt klart en kopia av beställningstexten i offerten. Det ingår inte i "levererat antal". Görs troligen automatiskt av bokföringsprogrammet när man gör om offerten till en faktura. Texten går troligtvis inte ens att ändra i efterhand, utan man kan bara lägga till eller ta bort enskilda debiteringsposter.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det som ingår i benämningen "Levererat antal" är följande:

Arbetskostnad 1,00 st 11 800,00 kr 11 800,00 kr
Materialkostnad 1,00 st 10 350,00 kr 10 350,00 kr
Transporter 1,00 st 850,00 kr 850,00 kr
Extra EPS-betong 6,00 st 200,00 kr 1 200,00 kr

Vilket stämmer exakt med offerten förutom den extra betongen då.
ska vi hårddra det står det "mont. EPS" förkortning för MONTERAR eller MONTERAT eller MONTERAS. det är nackdelen med förkortningar ibland samma förkortning här kan tolkas som tre olika saker med olika innebörd. nämligen SKA göra eller HÅLLER PÅ just nu och gör eller HAR gjort.

och vill man inte ändra texten, vilket går på alla fakturasystem jag haft att göra med. så kan man läga till en text till som förklarar faktiska omständigheterna tex: gjutning 115 mm 6 extra säckar.

Hur är det "kul gissning"? Om företaget har för avsikt att debitera mer, så skaffar ju företaget bevis för detta.
Och vad tycker du det "beviset" är värt? De kan ju enkelt ha kapat lämplig bit av tumstocken innan de stoppade ner den i betongen...

Och det "kuliga" är att du tror dig veta hur ett okänt företag agerat i en viss historisk situation.

Alfredo Alfredo skrev:
Och det "kuliga" är att du tror dig veta hur ett okänt företag agerat i en viss historisk situation.
Det kallas kollegialitet. Själv vill jag helst bli av med rötägg i min egen bransch. Men hantverkare (och en del andra yrkesgrupper som t.ex. läkare) verkar ju reflexmässigt försvara rötägg inom den egna branschen. Varför?, kan man undra.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Nej. Inte ens du tror på det upplägget.

De var nödvändiga för att få ett fullgott resultat, oavsett vem som hade gjort jobbet. TS hus har de förutsättningarna.

Hur vet du att killen som gjöt inte gjorde ett försök? Det är fullt rimligt att han kanske har gjort det, men han står också mitt uppe i en gjutning som måste utföras hela vägen upp och har inte tid att dalta med något som uppenbarligen måste göras. Dessutom har han säkert inte anlitats för att specifikt gjuta 10 cm, utan för att göra iordning golvet inför mattläggning.

Hur står det till med läsförståelsen? Jag har uppenbarligen medhåll från några här, men detta forum har en också något vriden inställning generellt mot hantverkare som ständigt anses vara kriminella skojare.
Men det är väl vad man kan förvänta sig på ett forum som "står på konsumentens sida". Redan där har man intagit en skön "vi mot dom"-mentalitet.
Jag kan instämma i att jag är en idiot som ändå sitter här och ger goda råd till folk och därmed hjälper forumet att leva. Det är nog dags att sluta med det. Det finns ju trots allt en miljard vettigare saker att lägga tid på än puckon som du.
Det finns också en skön ignorera svar från X-funktion. Grymt bra om du frågar mig - gör luften lättare andas ibland 👌

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.