Farstatjej90
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej detta är fel.
AB04 och ABT06 reglerar byggavtal mellan företag och ÄTA hanteringen är solklar.

Problemet är att privatpersoner inte är van att läsa/förstå och ingå avtal.

Jag hade direkt frågat kostnad/10mm extra gjutning när jag läst offerten.
Varje gång detta kommer upp rättar någon och förklarar att ÄTA inte gäller för privatpersoner. Du behöver kolla upp det där.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag tolkar offerten att den gäller fast pris för gjutning av 100mm osv. Offerten är bristfällig genom att inte ta upp vad som gäller om det behövs mer.

Men jag tror man bör se det som att det gäller just 100mm golv. Kunden har troligen beställt gjutning av golv, inte ett golv med specifik tjocklek, som har offererats.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tolkar offerten att den gäller fast pris för gjutning av 100mm osv. Offerten är bristfällig genom att inte ta upp vad som gäller om det behövs mer.

Men jag tror man bör se det som att det gäller just 100mm golv. Kunden har troligen beställt gjutning av golv, inte ett golv med specifik tjocklek, som har offererats.
Man kan ju anta att det är hantverkaren som trott att det räckte med 100 mm. Nu gjorde han en felbedömning.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag förstår dig. Ett fast är ett fast pris.

Nu är offerten dock preciserad till 100mm betong. Då är frågan vad avtalet säger om tillkommande material. Samt vad du som beställare hade sagt och gjort om entreprenören meddelat att mer material behövs?
Det får vi aldrig veta för det gjorde han inte

L lbgu skrev:
Man kan ju anta att det är hantverkaren som trott att det räckte med 100 mm. Nu gjorde han en felbedömning.
Ja, och det är inte mitt problem, kan man tycka.

MathiasS MathiasS skrev:
Att det på offerten står att en bräda ska kosta 100kr betyder inget annat än just det, varken mer eller mindre, det är självklart att priset på en bräda då är fast och inte ändrar sig
Men om det på en fastprisoffert står att det behöver läggas 250 brädor á 100 kr styck för 25 000 kr, och arbetet kräver 300 brädor, så är det självklart att kunden ska betala 5 000 kr extra.

Givetvis bör företaget kontakta kunden och höra om kostnaden är OK, men inget krav. Står inget pris per bräda men det står utstakat 250 brädor, då är det skäligt pris som gäller.

Däremot, om ingen mängd är angiven i offerten. Då kan företaget inte lägga på för att arbetet krävde mera. Då gäller fastprisofferten "hela jobbet" och det är företaget som får ta smällen vid en felberäkning.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Men om det på en fastprisoffert står att det behöver läggas 250 brädor á 100 kr styck för 25 000 kr, och arbetet kräver 300 brädor, så är det självklart att kunden ska betala 5 000 kr extra.

Givetvis bör företaget kontakta kunden och höra om kostnaden är OK, men inget krav. Står inget pris per bräda men det står utstakat 250 brädor, då är det skäligt pris som gäller.

Däremot, om ingen mängd är angiven i offerten. Då kan företaget inte lägga på för att arbetet krävde mera. Då gäller fastprisofferten "hela jobbet" och det är företaget som får ta smällen vid en felberäkning.
Var står detta? Så man kan gå in och läsa.

G Gamle far skrev:
Citerade konsumenttjänstlagen här längre upp. Framgår inte pris för avtalet (eller del av avtalet, dvs tilläggsmaterial) så ska konsumenten betala skäligt pris.

Citerade konsumenttjänstlagen här längre upp. Framgår inte pris för avtalet (eller del av avtalet, dvs tilläggsmaterial) så ska konsumenten betala skäligt pris.
Så fastpris gäller inte längre?

G Gamle far skrev:
Så fastpris gäller inte längre?
Jo, men det som går utöver fastprisavtalet debiteras extra på löpande taxa.

Nu garderade sig företaget genom att ange materialmängd, vilket gör att företaget har rätt till extra betalt om använd mängd överstiger det som företaget beräknat och avtalat.

Man kan säga att du tog arbetet (timmarna) på fastprisoffert och materialet på löpande offert.

Redigerat:
G Gamle far skrev:
Det är väl grundläggande sunt förnuft om inte annat?

Om du har kommit överens med någon att göra ett arbete till ett visst pris så är det vad det kostar? Om det görs mer arbete än vad som kommit överens om på förhand kostar det extra.

Fairlane
Jarlingar Jarlingar skrev:
Problemet är att privatpersoner inte är van att läsa/förstå och ingå avtal.
Det är sant att privatpersoner inte har den vanan. Det som förvånar desto mer är att vissa företagare misslyckas med att förklara så att deras kunder förstår, år efter år efter år.

Det hade varit väldigt enkelt att vara tydlig med att man har fastpris upp till 100 mm, men att man inte kan garantera att det räcker och tydligt specificera kostnaden som tillkommer om det behövs mer.

Man kan såklart klaga på att privatpersoner är dåliga på att läsa och förstå kontrakten, men vad säger man då om företagare som gör om detta misstag 100-tals gånger, med resultat missnöjda kunder.

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det hade varit väldigt enkelt att vara tydlig med att man har fastpris upp till 100 mm, men att man inte kan garantera att det räcker och tydligt specificera kostnaden som tillkommer om det behövs mer.
Visst, men det skulle företagen inte gilla (i B2B-svängen) då det blir massa onödig text som läses in i programvaror som automatiskt scannar, bokför och hanterar fakturor/offerter.

Vändee man sig enbart till privatpersoner går det ju infoga en standardtext i stil med "Om en mängd av en tjänst eller vara är specifierad så gäller offerten upp till denna mängd. Behöver mängden till följd av arbetets natur överskridas kommer detta debiteras extra med skäligt pris eller specifierat á-pris."

Jag tror att han behövde några säckar till ett svartjobb på vägen hem och tog ut dem på det här jobbet.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fairlane
Visst, men det skulle företagen inte gilla (i B2B-svängen) då det blir massa onödig text som läses in i programvaror som automatiskt scannar, bokför och hanterar fakturor/offerter.
Har man så usla system så man kan hantera det så får man väl lägga en smartare offert. Lägg på mer på fastpriset direkt eller bjud på det när man räknar fel. Det är ju ändå småpengar för privatpersoner brukar det sägas och således ännu mindre för företaget. Det är förstås om man inte gillar att ha missnöjda kunder. Då kan man såklart fortsätta.

• Gilla
Arseface
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.