25 503 läst ·
155 svar
26k läst
155 svar
Dyrare faktura än offerten jag godkände. Vad gäller?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ja. Men det gäller ju timmarna, inte materialet.L lbgu skrev:
Är materialet speccat, så innebär det att materialet inte är på fastpris. I det här fallet 100mm betong.
Sedan kan en fastprisoffert också innehålla max-timmar. Vilket innebär fast pris upp till dem timmarna, sedan går det över till löpande räkning.
Det är precis som att buffé inte alltid innebär att man får äta hur mycket man vill. Oftast innebär det detta, men ibland kan det vara begränsningar.
Allt detta du beskriver är något som skall beskrivas i klartext, man ska inte behöva dra egna slutsatser.S sebastiannielsen skrev:Ja. Men det gäller ju timmarna, inte materialet.
Är materialet speccat, så innebär det att materialet inte är på fastpris. I det här fallet 100mm betong.
Sedan kan en fastprisoffert också innehålla max-timmar. Vilket innebär fast pris upp till dem timmarna, sedan går det över till löpande räkning.
Det är precis som att buffé inte alltid innebär att man får äta hur mycket man vill. Oftast innebär det detta, men ibland kan det vara begränsningar.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Vilket företaget har gjort. Står det 100mm betong då är det 100mm betong som ingår, punkt. Allt över kostar extra, och är inget pris angivet för extra mängder, då gäller enligt konsumenttjänstlagen "skäligt pris".MathiasS skrev:
I det här fallet, är det mängden betong som saknar skäligt pris för extra mängder utöver den köpta mängden.
Hade det varit ett fastprisavtal med max timmar, säg "Arbetet beräknas ta 20 timmar"
Och sedan i översikten så står det "fastpris max 30 timmar".
Då gäller samma sak där om prisuppgift saknas för tillkommande timmar, tar arbetet 35 timmar, då är det skäligt pris som gäller för de 5 extratimmarna.
Meningen med fastpris är att allt i offerten ingår, allt utöver offerten kostar extra. Om det är angivet 100mm och det visar sig behövas 125mm är der inget konstigt att debitera extra för 25mm (dock är givetvis det optimala att prata med kunden om sådana problem uppstår). Om det är offererat "gjuta golv till lämplig nivå" eller annan lite otydligare skrivning kan inte entreprenören debitera extra om bedömningen visat sig vara fel.L lbgu skrev:Tycker det borde vara en läropeng för hantverkaren att inse att han gjort en felbedömning i offerten och tar sitt ansvar för sin missbedömning istället för att försöka få kunden att betala för hans misstag. Han lär ha tillräckligt bra marginaler så att han inte gör förlust på jobbet bara för att han missar ca. 5% av intäkten. Erbjuder man fastpris så tar man höjd för att det kan tillkomma lite oförutsett.
1200kr och är nöjd med jobbet att du orkar….G Gamle far skrev:Jag tror inte att de vill göra sig ovän med folk så jag hoppas att de bara löser detta utan diskussion. De gjorde ju jobbet bra, men samtidigt så vet jag inte om jag vill anställa en hantverkare som lägger på belopp trots fastpris-avtal. Kommer nog inte anlita dem igen pga det. Går inte att lita på dem då. Men jag kommer nog betala ändå ja. Orkar inte tjafsa. Men han har inte svarat än. Får se vad han svarar. Om han svarar 😅
Är det inte lika 'jobbigt' att hantverkaren håller på som han gör för 1200:-. Eller är pengar mer värt för hantverkaren? Borde vara tvärtom eftersom det för privatpersonen är skattade pengar, medans hantverkaren förlorar en del av det i skatt.C Clas Ekman skrev:
De där 1200:- hade fort blivit väldigt mycket mer om arbetet hade avbrutits..
Offerten var specad 100mm och solklar om du frågar mig.
Var glad för att hantverkaren löste problemet på billigaste sätt 😉
Offerten var specad 100mm och solklar om du frågar mig.
Var glad för att hantverkaren löste problemet på billigaste sätt 😉
Hantverkaren kanske inte är ärlig. Det kanske fanns andra hantverkare som lämnade dyrare offerter som var realistiska men den här lämnade en för billig offert och räknade med att kunden skulle betala extra sen när det visade sig att materialet inte räckte.Jarlingar skrev:
Låter man hantverkaren komma undan med det skadar man ärliga hantverkare.
Nej det har man inte. Kunden förväntar sig uppenbarligen att hela arbetet ska utföras till fast pris och det står det inget om.S sebastiannielsen skrev:
Att det på offerten står att en bräda ska kosta 100kr betyder inget annat än just det, varken mer eller mindre, det är självklart att priset på en bräda då är fast och inte ändrar sig - det är inte att ha ett fast pris för tjänsten som kunden efterfrågar.
Det är en risk för företaget att vara otydliga och det är en risk för kunden att acceptera en otydlig offert.
TS har redan klarlagt att det inte i förväg gick att exakt uppskatta tjockleken för gjutningen.Farstatjej90 skrev:
Och din kommentar belyser att det är viktigt att förstå vilket avtal man ingått.
TS har ingått ett avtal om 100mm för fast pris.
För att kunna utföra arbetet korrekt så har det blivit mer än 100mm och hantverkaren har löst problemet på billigaste sätt.
Din kommentar belyser vad du och andra i tråden missförstått. Hade TS inte varit en privatperson utan typ, IKEA, hade frågan inte ens uppkommit. Hade en leverantör försökt "lösa det på bästa sätt" utan att kontakta och sen skickat faktura hade det ursprungliga beloppet betalats och sen hade det varit bra med det.Jarlingar skrev:
TS har redan klarlagt att det inte i förväg gick att exakt uppskatta tjockleken för gjutningen.
Och din kommentar belyser att det är viktigt att förstå vilket avtal man ingått.
TS har ingått ett avtal om 100mm för fast pris.
För att kunna utföra arbetet korrekt så har det blivit mer än 100mm och hantverkaren har löst problemet på billigaste sätt.
Många tycker att privatpersoner är andra klassens medborgare i relationen med hantverkare och du visar precis vad det egentliga problemet är....🤔
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Av betydelse här är väl om kunden har bett om en offert på fast pris för helheten 'fixa golv på plats X' som hantverkaren tittat på.
Då är det rimligt för kund att anta att offerten är avsedd att omfatta allt som ingår i det arbetet - inkl. allt behövligt material.
Om företagaren anser sig inte kunna ge ett fast pris på allt, utan undantar 'material Y över mängden Z' så ska kunden upplysas om det på ett tydligt sätt.
Det är inte meningen att kunden genom indirekt slutledning ska förstå att det inte är en ren fastprisoffert han fått när om det var vad han bad om - enbart genom den insmugna mängdangivelsen.
Då är det rimligt för kund att anta att offerten är avsedd att omfatta allt som ingår i det arbetet - inkl. allt behövligt material.
Om företagaren anser sig inte kunna ge ett fast pris på allt, utan undantar 'material Y över mängden Z' så ska kunden upplysas om det på ett tydligt sätt.
Det är inte meningen att kunden genom indirekt slutledning ska förstå att det inte är en ren fastprisoffert han fått när om det var vad han bad om - enbart genom den insmugna mängdangivelsen.
Redigerat:
Nej detta är fel.Farstatjej90 skrev:
AB04 och ABT06 reglerar byggavtal mellan företag och ÄTA hanteringen är solklar.
Problemet är att privatpersoner inte är van att läsa/förstå och ingå avtal.
Jag hade direkt frågat kostnad/10mm extra gjutning när jag läst offerten.
Låter mycket osannolikt att det var ett sätt att vinna i konkurrens mot andra. Speciellt eftersom det handlar om en struntsumma.Farstatjej90 skrev:
Hantverkaren kanske inte är ärlig. Det kanske fanns andra hantverkare som lämnade dyrare offerter som var realistiska men den här lämnade en för billig offert och räknade med att kunden skulle betala extra sen när det visade sig att materialet inte räckte.
Låter man hantverkaren komma undan med det skadar man ärliga hantverkare.