Farstatjej90
ACME skrev:
”De gjorde ju jobbet bra”
Ja det betyder ju inte att han/hon är belåten. Det är massa trådar där TS är missnöjd med andra saker än själva jobbet. Ofta fakturan.

Farstatjej90
ACME skrev:
Och vad som ingår i priset är också hugget i sten. 100 mm eps.

TS har inte läst offerten ordentligt, eller inte funderat på vad det innebär om det inte räcker med 100 mm och sitter nu här och lipar över det. Hade frågan ställts under gjutningen har jag svårt att tro att han skulle ha sagt nej till 1200 kr merkostnad och levt med ett bakfall på golvet.
Vi får aldrig veta vad TS skulle sagt men det hade varit enkelt för alla vettiga människor att fråga kunden först och informera om merkostnaden.

Man ska inte börja med egna initiativ som kostar kunden pengar utan att fråga...

ACME skrev:
Och vad som ingår i priset är också hugget i sten. 100 mm eps.

TS har inte läst offerten ordentligt, eller inte funderat på vad det innebär om det inte räcker med 100 mm och sitter nu här och lipar över det. Hade frågan ställts under gjutningen har jag svårt att tro att han skulle ha sagt nej till 1200 kr merkostnad och levt med ett bakfall på golvet.
Ja här är ju en del av problemet med en otydlig offert.

Antingen utför man tjänsten till fast pris med några tydliga friskrivningar eller så sätter man ett pris på exakta mängder osv och berättar vad som händer vid avvikelser, det senare är inte ett fast pris.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Fast pris enligt offert gäller. Och det som man betalar i slutändan. Resten får det bli strid om i värsta fall. Men ser då mörkt ut för företaget. Ger man riktpris och inte fast enligt offert så får man som företag lägga på runt 15% om det är motiverat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vi får aldrig veta vad TS skulle sagt men det hade varit enkelt för alla vettiga människor att fråga kunden först och informera om merkostnaden.
Nej, jättesvårt att veta. Verkligen… Du tror på allvar att det hade varit ett alternativ att låta golvbrunnen sticka upp över golvytan, alternativt börja leta efter en annan hantverkare, för att slippa en prishöjning på fem procent?
Man ska inte börja med egna initiativ som kostar kunden pengar utan att fråga...
Hur nöjd tror du ts hade blivit om de hade skitit i de sex säckarna? Då hade bara fått en annan tråd här.
Dessutom har personen som gjöt, som är en annan än den som offererade, kanske nämnt det för kunden. Eller inte lyckats få tag på denne. Eller så har det nämnts vid första mötet och förträngts av kunden.

Som kund har man ett visst ansvar själv att ta in informationen som ges, och i det här fallet var det ypperligt tydligt vad som ingick i den kalkylerade pengen. Ändå sitter ett gäng här och tycker att det är otydligt🤦🏻‍♂️

Det är faktiskt inte ett dugg konstigt att vissa byggfirmor väljer bort privatpersoner som kunder. Vi är ju hantverkare, inte dagisfröknar.

• Gilla
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
G Gamle far skrev:
Jag godkände en offert och nu när jag får en faktura så har han lagt på "extra eps-betong" summa 1200 kr. Får hantverkarn göra så trots att vi kommit överens om ett pris enligt offerten?
Som många har sagt så har hantverkaren tagit extra betalt eftersom det är något som är utöver det som stod angivet i offerten. Visst kunde det varit schysst att ringa och fråga men enligt mig är tillägget så pass litet att jag inte skulle orka bråka om saken om arbetet blivit bra utfört (vilket det verkar ha blivit). Prata lugnt och vänligt med entreprenören så får du säkert ett bra svar om det är en vettig firma.

Kanske kan vara en läropeng till kommande fastpris-projekt. Ställ frågan innan projektstart/underteckning av kontrakt: "Vad händer med kostnaden om xxx händer/uppstår/ändras?" Kan även ge insikt i vad entreprenören kan se som eventuella fördyrande riskmoment.

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
ACME skrev:
Nej, jättesvårt att veta. Verkligen… Du tror på allvar att det hade varit ett alternativ att låta golvbrunnen sticka upp över golvytan, alternativt börja leta efter en annan hantverkare, för att slippa en prishöjning på fem procent?

Hur nöjd tror du ts hade blivit om de hade skitit i de sex säckarna? Då hade bara fått en annan tråd här.
Dessutom har personen som gjöt, som är en annan än den som offererade, kanske nämnt det för kunden. Eller inte lyckats få tag på denne. Eller så har det nämnts vid första mötet och förträngts av kunden.

Som kund har man ett visst ansvar själv att ta in informationen som ges, och i det här fallet var det ypperligt tydligt vad som ingick i den kalkylerade pengen. Ändå sitter ett gäng här och tycker att det är otydligt🤦🏻‍♂️

Det är faktiskt inte ett dugg konstigt att vissa byggfirmor väljer bort privatpersoner som kunder. Vi är ju hantverkare, inte dagisfröknar.
Dina alternativ är a) göra exakt vad som står i offerten oavsett vilka konsekvenser det får för kunden eller b) belasta kunden med kostnader som inte är överenskomna.

För nästan alla andra människor än du finns ett tredje alternativ c) ring kunden och diskutera de förändrade förutsättningarna.

Jag tror att när man är i en så liten minoritet som du är och det verkar som att man är "omgiven av idioter" så är det läge att ställa sig en del uppriktiga frågor om vem det egentligen är som är idiot. 🤔

P
Dina alternativ är a) göra exakt vad som står i offerten oavsett vilka konsekvenser det får för kunden
Nej. Inte ens du tror på det upplägget.
eller b) belasta kunden med kostnader som inte är överenskomna.
De var nödvändiga för att få ett fullgott resultat, oavsett vem som hade gjort jobbet. TS hus har de förutsättningarna.
För nästan alla andra människor än du finns ett tredje alternativ c) ring kunden och diskutera de förändrade förutsättningarna.
Hur vet du att killen som gjöt inte gjorde ett försök? Det är fullt rimligt att han kanske har gjort det, men han står också mitt uppe i en gjutning som måste utföras hela vägen upp och har inte tid att dalta med något som uppenbarligen måste göras. Dessutom har han säkert inte anlitats för att specifikt gjuta 10 cm, utan för att göra iordning golvet inför mattläggning.
Jag tror att när man är i en så liten minoritet som du är och det verkar som att man är "omgiven av idioter" så är det läge att ställa sig en del uppriktiga frågor om vem det egentligen är som är idiot. 🤔
Hur står det till med läsförståelsen? Jag har uppenbarligen medhåll från några här, men detta forum har en också något vriden inställning generellt mot hantverkare som ständigt anses vara kriminella skojare.
Men det är väl vad man kan förvänta sig på ett forum som "står på konsumentens sida". Redan där har man intagit en skön "vi mot dom"-mentalitet.
Jag kan instämma i att jag är en idiot som ändå sitter här och ger goda råd till folk och därmed hjälper forumet att leva. Det är nog dags att sluta med det. Det finns ju trots allt en miljard vettigare saker att lägga tid på än puckon som du.

• Gilla
  • Älska
dilemma och 2 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Kanske kan vara en läropeng till kommande fastpris-projekt.
Tycker det borde vara en läropeng för hantverkaren att inse att han gjort en felbedömning i offerten och tar sitt ansvar för sin missbedömning istället för att försöka få kunden att betala för hans misstag. Han lär ha tillräckligt bra marginaler så att han inte gör förlust på jobbet bara för att han missar ca. 5% av intäkten. Erbjuder man fastpris så tar man höjd för att det kan tillkomma lite oförutsett.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar fortfarande varför många av er tror att priset är fast?

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag undrar fortfarande varför många av er tror att priset är fast?
Kanske för att TS själv skriver att han tolkade det som att det var fast pris. Han är ju den ende som pratat med firman så han borde ju veta bäst vad de har sagt. Sen är det ju möjligt att de sagt till TS att det är fast pris, men sedan skrivit kontraktet så att det inte är fast pris. Men i det fallet så visar det ju bara att det handlar om bedragare som medvetet lurar kunden eftersom de vet att kunden antagligen inte har så bra koll på hur kontrakt ska vara utformade.

Farstatjej90
ACME skrev:
Nej. Inte ens du tror på det upplägget.

De var nödvändiga för att få ett fullgott resultat, oavsett vem som hade gjort jobbet. TS hus har de förutsättningarna.

Hur vet du att killen som gjöt inte gjorde ett försök? Det är fullt rimligt att han kanske har gjort det, men han står också mitt uppe i en gjutning som måste utföras hela vägen upp och har inte tid att dalta med något som uppenbarligen måste göras. Dessutom har han säkert inte anlitats för att specifikt gjuta 10 cm, utan för att göra iordning golvet inför mattläggning.

Hur står det till med läsförståelsen? Jag har uppenbarligen medhåll från några här, men detta forum har en också något vriden inställning generellt mot hantverkare som ständigt anses vara kriminella skojare.
Men det är väl vad man kan förvänta sig på ett forum som "står på konsumentens sida". Redan där har man intagit en skön "vi mot dom"-mentalitet.
Jag kan instämma i att jag är en idiot som ändå sitter här och ger goda råd till folk och därmed hjälper forumet att leva. Det är nog dags att sluta med det. Det finns ju trots allt en miljard vettigare saker att lägga tid på än puckon som du.
Det är ett forum för konsumenter, forumet tycker inte du bidrar med något positivt (du skriver 5 inlägg för varje reaktion du får) och du verkar mest vara arg. Jag förstår lika lite som du vad du gör här.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Petesson och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kanske för att TS själv skriver att han tolkade det som att det var fast pris. Han är ju den ende som pratat med firman så han borde ju veta bäst vad de har sagt. Sen är det ju möjligt att de sagt till TS att det är fast pris, men sedan skrivit kontraktet så att det inte är fast pris. Men i det fallet så visar det ju bara att det handlar om bedragare som medvetet lurar kunden eftersom de vet att kunden antagligen inte har så bra koll på hur kontrakt ska vara utformade.
TS har ju lagt upp offerten som ”bevis” på att det är fast pris, men offerten säger inget om det.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
TS har ju lagt upp offerten som ”bevis” på att det är fast pris, men offerten säger inget om det.
Därför jag skrev att firman kan ha gjort en fuling och sagt till TS att det är fast pris men sedan utformat offerten så att det inte är det. TS har ju uppenbarligen fått uppfattningen att det är fast pris, och eftersom det inte står i offerten så kan man ju gissa att firman sagt det till honom. Något har ju gjort att TS fått uppfattningen att det är fastpris.

L lbgu skrev:
Därför jag skrev att firman kan ha gjort en fuling och sagt till TS att det är fast pris men sedan utformat offerten så att det inte är det. TS har ju uppenbarligen fått uppfattningen att det är fast pris, och eftersom det inte står i offerten så kan man ju gissa att firman sagt det till honom. Något har ju gjort att TS fått uppfattningen att det är fastpris.
Min fråga var i huvudsak varför alla andra tittar på offerten och tror att det är fast pris. Att TS av någon anledning tror att priset är fast är tydligt, dock inte varför han tror det.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.