25 503 läst ·
155 svar
26k läst
155 svar
Dyrare faktura än offerten jag godkände. Vad gäller?
Ja, fast pris är fast pris, men det betyder inte att vad som helst ska ingå i det priset. Därför skriver man en offert där man listar vad som ingår, precis som han har gjort. 100 mm eps-cement. Det framgår med all tydlighet. Han valde att göra det antagandet eftersom han inte har röntgensyn.
Hade han bara skrivit uppgjutning med eps så hade det varit en annan sak, men han har varit tydligare än så.
Nu har han färdigställt jobbet till kundens belåtenhet och endast tagit betalt för det extra materialet och därmed bjudit på det extra arbetet.
Hade han bara skrivit uppgjutning med eps så hade det varit en annan sak, men han har varit tydligare än så.
Nu har han färdigställt jobbet till kundens belåtenhet och endast tagit betalt för det extra materialet och därmed bjudit på det extra arbetet.
Dålig offert dåligt avtal. Både köpare och säljare har gjort ett dåligt jobb.
Det ska framgå av avtal/offert om arbetet levereras till fast pris eller på löpande räkning. Annars gissar man ju bara. Använd Konsumentverkets hantverkaravtal så slipper man sådant.
Det ska framgå av avtal/offert om arbetet levereras till fast pris eller på löpande räkning. Annars gissar man ju bara. Använd Konsumentverkets hantverkaravtal så slipper man sådant.
Ja eftersom E inte har ”röntgensyn” så brukar det normala vara att man uppskattar mängden gjutning i detta fall 100 mm och ange detta i offerten. Det som saknas här är att ange pris för ev tillkommande mängd gjutning. Kanske bortmaskat? Så har i varje fall de offerter jag fått angående badrumsrenoveringar utformats.
Vem är belåten menar du? För TS har gjort en tråd om att han är missnöjd.ACME skrev:Ja, fast pris är fast pris, men det betyder inte att vad som helst ska ingå i det priset. Därför skriver man en offert där man listar vad som ingår, precis som han har gjort. 100 mm eps-cement. Det framgår med all tydlighet. Han valde att göra det antagandet eftersom han inte har röntgensyn.
Enklast att ta ett snack med entreprenören. Meddela att du inte är riktigt nöjd med att de inte meddelade att det skulle bli merkostnader och se vad det utmynnar i. Är du nöjd med jobbet i övrigt är det ju en faktisk kostnad entreprenören haft i samband med arbetet. Så det är ju inte så att du blir blåst.
Troligast är det ju helt enkelt så att entreprenören tycker att det är solklart att de hade fria händer att lägga till det som behövdes utöver beräknat.
Är det lite ryggrad på entreprenören lägger de fram ett förslag på en kompromiss. Det gör jag alltid när kunder inte är överens med oss. Lättast och snabbast för alla inblandade.
Troligast är det ju helt enkelt så att entreprenören tycker att det är solklart att de hade fria händer att lägga till det som behövdes utöver beräknat.
Är det lite ryggrad på entreprenören lägger de fram ett förslag på en kompromiss. Det gör jag alltid när kunder inte är överens med oss. Lättast och snabbast för alla inblandade.
Jag hade uppskattat om han sa till bara. Jag valde fastpris för att slippa oväntade kostnader. Ändå blev det en oväntad kostnad.Bart skrev:
Enklast att ta ett snack med entreprenören. Meddela att du inte är riktigt nöjd med att de inte meddelade att det skulle bli merkostnader och se vad det utmynnar i. Är du nöjd med jobbet i övrigt är det ju en faktisk kostnad entreprenören haft i samband med arbetet. Så det är ju inte så att du blir blåst.
Blir alltid bäst att lösa detta direkt med entreprenören. Visst ska det finnas en höjd för mindre tillkommande i en fastprisoffert, men ett fast pris är aldrig ett pris hugget i sten, då inte allt är känt och inspekterbart.
Däremot hade det varit på sin plats för hantverkaren att påtala direkt innan åtgärd. Är det 1200:- det handlar om?
Däremot hade det varit på sin plats för hantverkaren att påtala direkt innan åtgärd. Är det 1200:- det handlar om?
Jag förstår dig. Ett fast är ett fast pris.
Nu är offerten dock preciserad till 100mm betong. Då är frågan vad avtalet säger om tillkommande material. Samt vad du som beställare hade sagt och gjort om entreprenören meddelat att mer material behövs?
Nu är offerten dock preciserad till 100mm betong. Då är frågan vad avtalet säger om tillkommande material. Samt vad du som beställare hade sagt och gjort om entreprenören meddelat att mer material behövs?
Återigen en sådan här obegriplig tråd. Innan man börjar disskutera på forum om vad man får göra, och inte. Varför, varför, varför ringer man bara inte upp byggfirman och frågar, "vart de där extra säckarna EPS kom i bilden". Nu blir allting ändå bara spekulationer.
Ett fast pris är hugget i sten, det ska till väldigt speciella omständigheter för att ditt fasta pris inte ska vara fast.P pette skrev:Blir alltid bäst att lösa detta direkt med entreprenören. Visst ska det finnas en höjd för mindre tillkommande i en fastprisoffert, men ett fast pris är aldrig ett pris hugget i sten, då inte allt är känt och inspekterbart.
Och vad som ingår i priset är också hugget i sten. 100 mm eps.MathiasS skrev:
TS har inte läst offerten ordentligt, eller inte funderat på vad det innebär om det inte räcker med 100 mm och sitter nu här och lipar över det. Hade frågan ställts under gjutningen har jag svårt att tro att han skulle ha sagt nej till 1200 kr merkostnad och levt med ett bakfall på golvet.
TS har ju kontaktat byggfirman men inte fått svar ännu. Det är väl inget obegripligt med att även ställa frågan här?A AG A skrev:
TS lipar inte, han ställer en enkel fråga. Som alltid i sådana här frågor är grundproblemet att byggfirman inte är tillräckligt tydlig. De tycker kanske, precis som du, att det är glasklart att offerten bara gäller för upp till 100 mm och att det sedan tillkommer en extra kostnad, men det är uppenbarligen inte glasklart för en vanlig konsument som kanske beställer ett sådant här jobb för första gången. Jag hoppas just den här byggfirman lär sig till nästa gång.ACME skrev:Och vad som ingår i priset är också hugget i sten. 100 mm eps.
TS har inte läst offerten ordentligt, eller inte funderat på vad det innebär om det inte räcker med 100 mm och sitter nu här och lipar över det. Hade frågan ställts under gjutningen har jag svårt att tro att han skulle ha sagt nej till 1200 kr merkostnad och levt med ett bakfall på golvet.