Godkänt en offert på våra takstolar, 24.000 kronor och nu kom fakturan en månad senare på 26.000 kronor. Egentligen småpengar i det stora hela men skulle alla lägga på 2000 kronor så blir det mycke pengar i slutet...
Tänkte ta upp frågan här innan jag ifrågasätter. Vad skulle ni gjort?

Ring och påpeka att det blivit ett fel, om priset du fått är ungefärligt så har jag för mig att firman har rätt att ta ut max 15% över angivet pris.

Redigerat:
Med offert så antar jag att vi pratar om offert på fast pris?

Den får ju inte överskridas alls i så fall, såvida inget oförutsett tillkommer, vilket firman i så fall måste meddela dig i samband med att det inträffar.

Men hur ser fakturan ut? Priset på takstolar tillverkade i fabrik, kan nog avse exklusive leverans. Dvs. ditt pris kanske gäller där de står på fabrikens lastbrygga. Och leveransen kostar 2000? Sådant brukar anges med lite kryptiska koder under leveransvillkor i offerten.

Fråga leverantören varför det blev dyrare än offererat till att börja med.
Kan vara allt från en knapptryckning som gick snett till att det är bedragare.

Läste nu igen, står fast pris ink moms, frakt 2000 kr ex upplyfta takstolar. Längst ner på offerten, totalpris 24.000.

Vet inte om man får posta offerten här men annars får jag ta bort den....

• 1407939669847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fakturan

• 1407939819231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Läste offerten en gång till och fakturan stämmer ju med offerten förutsatt att du fått det levererat.

Redigerat:
Du har ju blivit fakturerad enl offerten.
Alltså inget fel.

Offerten är ju väldigt otydlig. Där står ett pris på 24 000 för produkten, 2 000 för transport. Men sedan summerar man detta som 24 000.

Och där står längre ner specifikt att priset inkluderar transport.

Då skulle man som kund kunna tro att man får rabatt motsvarande transporten, eftersom den är upptagen, men inte är med i summan. Å andra sidan så finns det inget antytt om rabatt, så en minst lika trolig tolkning är att detta är en felskrivning.

Personligen skulle jag nog hoppats på att det var en rabatt när jag läser offerten, men inse att det var en felskrivning när jag sedan ser fakturan. Och snällt betala.

Strikt formellt så kanske man kan vägra betala de 2000 genom att hävda att totalpriset i offerten är det som gäller. Men jag skulle inte göra det.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Ska som sagt ringa och fråga imorgon, men skönare att betala 24 än 26... kanske mötas på mitten 😃

Det står faktiskt inget totalpris, eller så har jag missat det.
Däremot så finns summan 24.000 två gånger en gång med text och en gång utan. Så ska man vara noggrann som köpare skulle du frågat om det redan när du fick offerten vad den andra 24.000 summan avsåg.

I offerten står det 24' + 2' för transport. Men att transporten är inkluderad. Det är alltså en otydlig offert. Jag skulle bett om en ny offert, för att undvika missförstånd.

Redigerat:
Jag ser det som helt uppenbart att det rör sig om ett skrivfel.

"Summan" borde vara 26.000 kr, ej 24.000, då stämmer allt.

Varför skulle annars transporten specas separat?

Visst kan det vara ett skrivfel, undrar hur de beräknat takstolarna om de gör så enkla fel i offerten :wow:

Jag hade gett dem råd hur man skriver en tydlig offert och betalt 24.000, resten är konsultkostnader från TS sida på 670/h+moms som bör krediteras:cool:, (se det som en ingång om de vill köra med dig)

Jag har själv fått fakturor som är helknepiga, det löser sig oftast genom att vara vänlig och öppen för dialog, i alla fall har det rört sig om missförstånd till min fördel alltid. Dessa företag har inte altid så mycket koll mellan säljare och de som sammanställer fakturor.

Oftast så att de har dåliga datasystem som ger dessa konstiga offerter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.