Det fanns nog inga paper alls, inga jag känner till iaf. Och köket var lite mer än att byta vägguttag, mer på nivå fullständig omtrådning och utökning av anläggningen.E El-Löken66 skrev:
Ursprungliga dragningen var nästan 40år...
Kan du inta ta fram en källa som styrker ditt påstående att man måste dokumentera VEM som har gjort ändringar i anläggningen så är diskussionen slut sen?E El-Löken66 skrev:
Och hur drar du slutsatsen att allt detta 40 år gamla ska uppdateras?H hapazard skrev:
Det kan väl inte elektrikern på plats veta vad du har eller inte har i dokument?
Han skulle ju kunna fråga dig ifall han ska gå genom din anläggning eller smälla upp solceller då han ändå är där, men det känns för mig att detta bör man komma överens om innan.
Det var inte vad jag skrev. Bara att han inte erbjöd någon dokumentation över de dragningar han gjorde. Möjligt att han borde ha gjort det, kanske borde jag ha frågat efter det (men förväntas man som beställare ha koll på det, om elektrikern uppenbarligen inte tänkte på det).E El-Löken66 skrev:Och hur drar du slutsatsen att allt detta 40 år gamla ska uppdateras?
Det kan väl inte elektrikern på plats veta vad du har eller inte har i dokument?
Han skulle ju kunna fråga dig ifall han ska gå genom din anläggning eller smälla upp solceller då han ändå är där, men det känns för mig att detta bör man komma överens om innan.
Detta skriver elsäkerhetsverket angående privatpersoner: https://www.elsakerhetsverket.se/pr...tallationsforetag/dokumentation-och-markning/
"För att ett elinstallationsföretag ska kunna utföra arbete i din elanläggning behöver de information om hur anläggningen är uppbyggd, vilken omfattning den har, hur gammal den är och så vidare.
Som anläggningsinnehavare är du skyldig att förse elinstallationsföretaget med denna typ av information. Hur omfattande informationen behöver vara beror på hur komplex din anläggning är och vilka komponenter den har. Ett exempel på information som du ofta behöver lämna är gruppförteckningen till elcentralen.
.
.
.
Se till att det i avtalet som du tecknat med elinstallationsföretaget står tydligt beskrivet vilken slags dokumentation de ska lämna över när arbetet är klart.
"
Mer än så specificerar de inte. Men hade jag läst detta innan hade jag väl frågat efter vad för dokumentation som elektrikern kunde förse mig med, men kanske är gruppförteckningen tillräcklig?
"För att ett elinstallationsföretag ska kunna utföra arbete i din elanläggning behöver de information om hur anläggningen är uppbyggd, vilken omfattning den har, hur gammal den är och så vidare.
Som anläggningsinnehavare är du skyldig att förse elinstallationsföretaget med denna typ av information. Hur omfattande informationen behöver vara beror på hur komplex din anläggning är och vilka komponenter den har. Ett exempel på information som du ofta behöver lämna är gruppförteckningen till elcentralen.
.
.
.
Se till att det i avtalet som du tecknat med elinstallationsföretaget står tydligt beskrivet vilken slags dokumentation de ska lämna över när arbetet är klart.
"
Mer än så specificerar de inte. Men hade jag läst detta innan hade jag väl frågat efter vad för dokumentation som elektrikern kunde förse mig med, men kanske är gruppförteckningen tillräcklig?
Vad är det här för tokerier?E El-Löken66 skrev:Då är det hempulat. Någonstans framgår det alltid vem som gjort installationen, det må vara i elrummet om det är lägenheter, då ska det finnas enlinjeschema med Centralbeteckningar. Är dessa så bleka eller gulnade att det inte går att läsa måste innehavaren ringa ut allt igen och upprätta nya.
Det är givetvis viktigt att ha digitala foton på sin bostad ur försäkringssynpunkt.
Det påståendet fick mig att börja luska lite. Kollade min egen anläggning. Inga uppgifter alls på vem som installerat eller ändrat i anläggningen. Samma var det hos några förvånade grannar, samt i mitt barndomshem. Fyra hus utan någon som helst information! Inte ens en ynka gulnad lapp gick att finna. Då måste vi alla "ringa ut allt igen". Ringa ut. Vad betyder det?
Knappast denne hempulare väl?
Bulldoozer
Det låter mycket osannolikt att ingen av er skulle ha någon gruppförteckning, kan du lägga upp någon bild på detta?Staffan2000 skrev:
Vad är det här för tokerier?
Det påståendet fick mig att börja luska lite. Kollade min egen anläggning. Inga uppgifter alls på vem som installerat eller ändrat i anläggningen. Samma var det hos några förvånade grannar, samt i mitt barndomshem. Fyra hus utan någon som helst information! Inte ens en ynka gulnad lapp gick att finna. Då måste vi alla "ringa ut allt igen". Ringa ut. Vad betyder det?
Knappast denne hempulare väl?
[media]
Bulldoozer
Då kanske det ändå är Kalle Anka som varit och installerat hos dig.
Gruppförtäckning finns. Rätt ouppdaterad. Men den finns. Samma hos en granne, men i föräldrahemmet och den andre grannen finns ingenting. Gemensamt för oss alla, är att ingenstans står det vem som utfört eller ändrat i installationen. Återigen. Vad innebär att "ringa ut allt igen"?
Bulldoozer
Bulldoozer
Jag syftade där i första hand på enlinjeschemat men i ditt fall med hus är en gruppförteckning det man får kolla efter.Staffan2000 skrev:
Uppdatera gärna så den stämmer så slipper du ringa ut.
Då tror jag att jag förstår var missförståndet uppstod, useless trodde jag menade ringa ut elfirman som gjort orginalritningarna medan jag menade ringa ut kabel ändarna.
