E El-Löken66 skrev:
Nej, har dina papper gulnat är det givetvis inte standard att din elektriker uppdaterar allt detta när han byter ett vägguttag.
Det fanns nog inga paper alls, inga jag känner till iaf. Och köket var lite mer än att byta vägguttag, mer på nivå fullständig omtrådning och utökning av anläggningen.

Ursprungliga dragningen var nästan 40år...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kanske jag nu börjar Ana var missförståndet eller språkförbistringen uppstår.

Säg mig Alfredo, vad betyder dokumentation i din värld?
Kan du inta ta fram en källa som styrker ditt påstående att man måste dokumentera VEM som har gjort ändringar i anläggningen så är diskussionen slut sen?
 
E
H hapazard skrev:
Det fanns nog inga paper alls, inga jag känner till iaf. Och köket var lite mer än att byta vägguttag, mer på nivå fullständig omtrådning och utökning av anläggningen.

Ursprungliga dragningen var nästan 40år...
Och hur drar du slutsatsen att allt detta 40 år gamla ska uppdateras?
Det kan väl inte elektrikern på plats veta vad du har eller inte har i dokument?

Han skulle ju kunna fråga dig ifall han ska gå genom din anläggning eller smälla upp solceller då han ändå är där, men det känns för mig att detta bör man komma överens om innan.
 
E
useless useless skrev:
Kan du inta ta fram en källa som styrker ditt påstående att man måste dokumentera VEM som har gjort ändringar i anläggningen så är diskussionen slut sen?
Det har jag aldrig sagt!
Det är det som är missförståndet jag anar ju.
Jag säger att det ska finnas!
 
E El-Löken66 skrev:
Och hur drar du slutsatsen att allt detta 40 år gamla ska uppdateras?
Det kan väl inte elektrikern på plats veta vad du har eller inte har i dokument?

Han skulle ju kunna fråga dig ifall han ska gå genom din anläggning eller smälla upp solceller då han ändå är där, men det känns för mig att detta bör man komma överens om innan.
Det var inte vad jag skrev. Bara att han inte erbjöd någon dokumentation över de dragningar han gjorde. Möjligt att han borde ha gjort det, kanske borde jag ha frågat efter det (men förväntas man som beställare ha koll på det, om elektrikern uppenbarligen inte tänkte på det).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag säger att det ska finnas!
Vart står det att det ska finnas?
 
Detta skriver elsäkerhetsverket angående privatpersoner: https://www.elsakerhetsverket.se/pr...tallationsforetag/dokumentation-och-markning/

"För att ett elinstallationsföretag ska kunna utföra arbete i din elanläggning behöver de information om hur anläggningen är uppbyggd, vilken omfattning den har, hur gammal den är och så vidare.

Som anläggningsinnehavare är du skyldig att förse elinstallationsföretaget med denna typ av information. Hur omfattande informationen behöver vara beror på hur komplex din anläggning är och vilka komponenter den har. Ett exempel på information som du ofta behöver lämna är gruppförteckningen till elcentralen.

.
.
.

Se till att det i avtalet som du tecknat med elinstallationsföretaget står tydligt beskrivet vilken slags dokumentation de ska lämna över när arbetet är klart.
"

Mer än så specificerar de inte. Men hade jag läst detta innan hade jag väl frågat efter vad för dokumentation som elektrikern kunde förse mig med, men kanske är gruppförteckningen tillräcklig?
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Då är det hempulat. Någonstans framgår det alltid vem som gjort installationen, det må vara i elrummet om det är lägenheter, då ska det finnas enlinjeschema med Centralbeteckningar. Är dessa så bleka eller gulnade att det inte går att läsa måste innehavaren ringa ut allt igen och upprätta nya.

Det är givetvis viktigt att ha digitala foton på sin bostad ur försäkringssynpunkt.
Vad är det här för tokerier?

Det påståendet fick mig att börja luska lite. Kollade min egen anläggning. Inga uppgifter alls på vem som installerat eller ändrat i anläggningen. Samma var det hos några förvånade grannar, samt i mitt barndomshem. Fyra hus utan någon som helst information! Inte ens en ynka gulnad lapp gick att finna. Då måste vi alla "ringa ut allt igen". Ringa ut. Vad betyder det?

Knappast denne hempulare väl?


Bulldoozer
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad är det här för tokerier?

Det påståendet fick mig att börja luska lite. Kollade min egen anläggning. Inga uppgifter alls på vem som installerat eller ändrat i anläggningen. Samma var det hos några förvånade grannar, samt i mitt barndomshem. Fyra hus utan någon som helst information! Inte ens en ynka gulnad lapp gick att finna. Då måste vi alla "ringa ut allt igen". Ringa ut. Vad betyder det?

Knappast denne hempulare väl?

[media]
Bulldoozer
Det låter mycket osannolikt att ingen av er skulle ha någon gruppförteckning, kan du lägga upp någon bild på detta?

Då kanske det ändå är Kalle Anka som varit och installerat hos dig.
 
Det står Hager på min gruppförteckning. Är det dom försäkringsbolaget ska kontakta?
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Gruppförtäckning finns. Rätt ouppdaterad. Men den finns. Samma hos en granne, men i föräldrahemmet och den andre grannen finns ingenting. Gemensamt för oss alla, är att ingenstans står det vem som utfört eller ändrat i installationen. Återigen. Vad innebär att "ringa ut allt igen"?

Bulldoozer
 
E El-Löken66 skrev:
Det låter mycket osannolikt att ingen av er skulle ha någon gruppförteckning, kan du lägga upp någon bild på detta?
Hur lägger man ut en bild på något som inte finns? :thinking:

Så här kanske:

Vit tom bild med vattenstämplade logotyper och skuggade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Då kanske det ändå är Kalle Anka som varit och installerat hos dig.
I mitt föräldrahem var det en pensionerad murare som gjorde nyinstallationen 1921. Han lämnade inget telefonnummer efter sig.

Bulldoozer
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gruppförtäckning finns. Rätt ouppdaterad. Men den finns. Samma hos grannarna, men i föräldrahemmet finns ingenting. Gemensamt för oss alla, är att ingenstans står det vem som utfört eller ändrat i installationen. Återigen. Vad innebär att "ringa ut allt igen"?

Bulldoozer
Jag syftade där i första hand på enlinjeschemat men i ditt fall med hus är en gruppförteckning det man får kolla efter.

Uppdatera gärna så den stämmer så slipper du ringa ut.

Då tror jag att jag förstår var missförståndet uppstod, useless trodde jag menade ringa ut elfirman som gjort orginalritningarna medan jag menade ringa ut kabel ändarna.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Hur lägger man ut en bild på något som inte finns? :thinking:

Så här kanske:

[bild]
Fast nu fanns ju gruppförteckningen där när Staffan tittade en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.