En slags elallergi, en kroppslig och mental överreaktion som tar sig kroppsligt uttryck genom fingrarna...Scouten skrev:
Det framgår ju inte en av första inlägget om TS ska göra jobbet själv.
Välja IP-klass på spottar etc kan väl inte vara ”olagligt”.
Jag känner ett par som valde att montera en kristallkrona i badrummet i ”ren protest ” mot extrakostnaden för att montera downlights. Givet vis då IP-klassad för badrum. Det var ändå nyproduktion men ”extrautrustning” kostade skjortan, så en lyxig IP-klassad kristallkrona blev billigare.
Det tycker jag också är fel svar. Påpeka att dra el får man inte göra bara för att man tror man kan. Och att göra en felaktig installation är extra farlig i ett badrum.E El-Löken66 skrev:
Jag är av åsikten att en om en installation är säker och gjord enligt regelverket och branchstandard, så spelar det ingen roll vem som gjorde den. Det kan t.o.m. vara så att elsäkerheten ökar om gammal, farliga eller felaktiga elinstallationer rättas till.
Problemet med folk som inte för står el och inte förstår sina egna begränsningar finns förstås, men du får nog inte dem att sluta pula genom att spy galla i el-trådar på Byggahus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du kan ju börja med att läsa denna artikel: Regler för elinstallationer i badrumR Rohliin skrev:
Där står allt om installationer i badrum och vilken IP-klass som krävs var.
blackarrow skrev:
Det tycker jag också är fel svar. Påpeka att dra el får man inte göra bara för att man tror man kan. Och att göra en felaktig installation är extra farlig i ett badrum.
Jag är av åsikten att en om en installation är säker och gjord enligt regelverket och branchstandard, så spelar det ingen roll vem som gjorde den. Det kan t.o.m. vara så att elsäkerheten ökar om gammal, farliga eller felaktiga elinstallationer rättas till.
Problemet med folk som inte för står el och inte förstår sina egna begränsningar finns förstås, men du får nog inte dem att sluta pula genom att spy galla i el-trådar på Byggahus.
Tills den dagen det händer något och försäkringsbolaget undrar vem som har gjort elinstallationen. Då kan den ”händige” stå där o påvisa att installationen minsann är gjort enl svensk standard o hoppas på att försäkringsbolaget köper det. Eller så pekar man på en elfirma som har gjort installationen och får stå för kalaset. Valet är fritt.
Det finns ganska mycket regler runt detta och ställer man frågan som att det enda av intresse är IP-klassning har i alla fall inte jag lust att ge handfasta svar och därigenom legitimera resten av farligheterna.B Berthramb skrev:Tills den dagen det händer något och försäkringsbolaget undrar vem som har gjort elinstallationen. Då kan den ”händige” stå där o påvisa att installationen minsann är gjort enl svensk standard o hoppas på att försäkringsbolaget köper det. Eller så pekar man på en elfirma som har gjort installationen och får stå för kalaset. Valet är fritt.
Nu är det ju fullt möjligt att skaparen av denna tråd har koll på exakt allting utom just detta.
Men det är inget jag vill chansa med, ser att någon ritade en gråtgubbe på mitt inlägg, den gråtgubben är jag den dag min dotter tar en dusch i den potentiella dödsfällan som kallas badrum. Inte just nödvändigtvis hos TS.
Men en annan TS till exempel.
Men nu har jag suddat alla inlägg och försökt bidra med lite lättläst och förhoppningsvis korrekt litteratur, det BO Siltberg länkar till vet jag inte vad det är men jag tvekar inte på att det också är bra och korrekta grejjor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Har du någon grund för dina påståenden? Jag är genuint intresserad av källan till din uppfattning.B Berthramb skrev:Tills den dagen det händer något och försäkringsbolaget undrar vem som har gjort elinstallationen. Då kan den ”händige” stå där o påvisa att installationen minsann är gjort enl svensk standard o hoppas på att försäkringsbolaget köper det. Eller så pekar man på en elfirma som har gjort installationen och får stå för kalaset. Valet är fritt.
Du förutsätter här att det gjorts ett fel i installationen som man kunnat påvisa orsakat skadan. Då söker givetvis försäkringsbolaget någon att lägga anspråk på. Detta är ingen fråga som är intressant.
Så man ska akta för sig för att orsaka ett försäkringsärende, genom att göra ett korrekt arbete, enligt svensk standard. Detta oberoende av vem som utfört arbetet.
Jag skulle tro att majoriteten av dagens anläggningsägare inte har en aning om vem eller vilka som gjort (olika delar av) anläggningen. Är det ett "nybygge" som man ägt från start så kanske, men annars... Aldrig fått intrycket av att detta skulle vara något direkt problem i praktiken.B Berthramb skrev:
Ofta står detta angivet vid huvudcentralen.Alfredo skrev:
Då är det hempulat. Någonstans framgår det alltid vem som gjort installationen, det må vara i elrummet om det är lägenheter, då ska det finnas enlinjeschema med Centralbeteckningar. Är dessa så bleka eller gulnade att det inte går att läsa måste innehavaren ringa ut allt igen och upprätta nya.Alfredo skrev:
Det är givetvis viktigt att ha digitala foton på sin bostad ur försäkringssynpunkt.
Då lever vi uppenbarligen i olika världar. Om någon exempelvis "tar hem" en elektriker för att installera ett extra uttag, tror du verkligen det dokumenteras någonstans så att nästa ägare får kunskap om det? Det tror inte jag sker i normalfallet.E El-Löken66 skrev:
Måste man? Vad är det som styr att man måste det? Tror du att det sker speciellt ofta? Och ringa ut vem? Den som installerade allt ursprungligen för kanske femtio år sedan eller?E El-Löken66 skrev:
Ja, självklart kommer försäkringsbolaget att ringa telefonnummer 37 till Bagghyttans elektriska när något blir fel i min anläggning...E El-Löken66 skrev:Då är det hempulat. Någonstans framgår det alltid vem som gjort installationen, det må vara i elrummet om det är lägenheter, då ska det finnas enlinjeschema med Centralbeteckningar. Är dessa så bleka eller gulnade att det inte går att läsa måste innehavaren ringa ut allt igen och upprätta nya.
Det är givetvis viktigt att ha digitala foton på sin bostad ur försäkringssynpunkt.
Så länge det inte finns några krav på att jag som anläggningsägare ska spara varenda kvitto när någon sätter upp ett extra VU så är det helt omöjligt att ställa någon till svars.