Byggahus.se

Dragning.

1. H
    Medlem · 1 096 inlägg
    Ja, det stämmer helt enkelt inte. I vårt hus är merparten av elen från 80-talet. Centralen byttes för några år sedan och grupper etc balancerades om (vattenburen markvärme istället för direktverkande el installerades). På den nya gruppförteckningen hittas namnet till den firman som satte in centralen, ingen referens till den firma som satte in ursprungselen finns kvar. Nyligen renoverade vi köket och elen där drogs om och utökades. Elektrikern satte dock aldrig dit sitt firmanamn på centralen, och det finns heller inget schema över de nya dragningarna.

2. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ja det är väl tämligen självklart att dokumentationens kvalitet inte säger ett smack om utförarens "behörighet". En yrkesman kan strunta i all dokumentation likaväl som en hempulare kan skriva perfekt dokumentation, och allt däremellan.

3. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Nej, har du inte beställt detta så existerar det ju givetvis inte heller.
    Men du borde ha ordnat detta - ajabaja.

Resten av frågorna är så dumma att jag släpper det här, man vrider och vänder på min text så det finns inget att besvara.

Vill man ha odokumenterade anläggningar får man ha det, i en vanlig bostad händer inte mycket normalt sett.

Den som skrev att hempularen sätter upp fejkade elföretag, där blir diskussionen bara löjlig så den hoppar jag gärna.

4. Papperskatt
    Byggnadsvårdare · Näsåker · 74 inlägg

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Det är ingen som vrider och vänder, det vi försöker göra är att poängtera vilka bisarra påståenden som du gör.

5. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 054 inlägg

Fairlane

Medlem
    Det skrev jag iofs inte, då missförstod du mig. Jag valde bara två anonymiserade namn på de elföretag som står vid mina centraler. Företagen finns inte och det första har kanske inte funnits på 50 år.
    * Hur vet jag att firman någonsin funnit?
    * Hur vet jag att det faktiskt är den firman som har gjort jobbet?
    * Hur vet jag att personen/personerna som utfört det hela visste vad de höll på med (bortsett från att inte allt brunnit upp)?

Eftersom jag inte kan peka på företaget som gjort installationen så säger du ju att det är att räkna som hempul, vilket är rätt långsökt.

Jag tror ärligt talat att min installation är i bra skick och jag tror att allt är utfört av personer som har rätt att göra det, men hur bevisar jag det på ett hus som är över 50 år som jag ägt i 2 år?
    Är din rekommendation i detta läge att:
    • ta hit en elfirma som gör om allt?
    • ta hit en elfirma som går igenom anläggningen och kommer de då acceptera att ta över allt ansvar för hela anläggningen?
    • acceptera att huset är 50 år och ytterst få hus i den åldern har en komplett dokumentation av allt som utförts i anläggningen och av vem (vilket troligen även försökringsbolagen känner till)?

Jag tittade för övrigt på mitt försäkringsbrev och där står det att installationer ska vara fackmannamässigt utförda. Det står faktiskt inte att försäkringen inte gäller om installationen är gjord av mig, så länge jag gör det fackmannamässigt?

Slutligen för att förtydliga, jag har inte gjort någon installation eller förändrat något själv.

6. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Jag röstar på punkt tre!

• Laddar…
  7. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    På den tiden fanns något kallat Gula Sidorna. Det är vanligt att telefonnumret framgår där vid centralen, ett vanligt sätt att hitta en firma på på den tiden.

Även om företaget eller organisationsnumret inte längre finns har jag svårt att tro att alla spår i register skulle vara rensade och vidare tycker jag det är långsökt att någon skulle hitta på en elfirma för att dämpa misstankar om hempul.

Detta kan säkert ha förekommit någon gång och likadant att någon stulit elfirmans dekaler men nu utgår jag från normalfallet.

8. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Kanske jag nu börjar Ana var missförståndet eller språkförbistringen uppstår.

Säg mig Alfredo, vad betyder dokumentation i din värld?

9. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Men om vi tänker oss normalfallet. Kåken är femtio år, en elfirma har gjort installationen när huset var nytt och samma firma finns faktiskt fortfarande kvar (kanske inte så normalt). På centralen finns firmans namn och man ringer firman.

Ja sen då? Vad skulle elfirman rimligen kunna bidra med? Kan inte föreställa mig att de har kvar eller kan hitta någon info om vad de gjorde för ett halvsekel sedan. Och i normalfallet har antagligen ett antal andra yrkesmän och/eller hempulare varit inne och ändrat/utökat installationen sedan elfirman gjorde "grundinstallationen".

Jag förstår nog inte vart du vill komma.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Svara på frågan Alberto så får vi se.

11. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Missade den frågan men det finns väl lite olika definitioner.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot from 2020-10-23 12-44-30.png

Screenshot from 2020-10-23 12-43-56.png

Screenshot from 2020-10-23 12-41-04.png

I elsammanhang kan det exempelvis vara gruppförteckningar men även mer "verbalt utvecklade" beskrivningar av anläggningens uppbyggnad. Sådant som konstruktionsunderlag, olika beräkningar, fakturor och mycket annat kan läggas in i begreppet dokumentation. Men vart vill du komma?

12. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Mest undrar var du får det ifrån att dokumentationen måste vara utförd av behörig/auktoriserad.

13. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Var har jag skrivit det?

14. H
    Medlem · 1 096 inlägg
    Så jag som lekman, som inte ens är betrodd att dra kabel till ett nytt utanpåliggande uttag, förväntas alltså vara så påläst att jag ska ha koll på att begära dokumentation från elektrikern? Dokumentation som uppenbarligen inte är standard, i vilket fall inte för denna elektriker. Arbete på löpande räkning så han hade definitiv inget intresse av att slarva med sådant.

15. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Nej, har dina papper gulnat är det givetvis inte standard att din elektriker uppdaterar allt detta när han byter ett vägguttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.