Byggahus.se

Dragning.

1. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Men va f-n! Håller du inte dokumentationen över din anläggning uppdaterad? Skäms!

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 877 inlägg

useless

Lök.
    Jag kan inte rå för att Televerket har ändrat nummerplanen.

3. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Det spelar ingen roll vem som uppdaterar men ansvaret ligger på innehavaren.

Jag har inte sagt ofta men om pappret gulnat och texten oläslig känns det som hög tid.

Likadant om du gör förändringar som kräver uppdaterat gruppförteckning eller annat.

4. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Ja naturligtvis har du rätt i sak att det är bra och önskvärt med en tydlig och uppdaterad dokumentation. Jag tror ingen har någon annan åsikt. Dock tror jag inte att det sker ens i närheten av hur det skulle ske i den idealvärld som man kanske önskade.

5. S
    Medlem · Uppsala · 692 inlägg

Strontus

Medlem
    Varifrån kommer kravet på att det ska finnas en dokumentation på vem som installerat elen? Har du någon länk?

• Laddar…
  6. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 101 inlägg

harry73

Allvetare
    Den finns inte och jag undrar vad nyttan med kravet skulle bli, skulle installatören då ansvara för anläggningen även efter garantitiden? Hur fördelas ansvaret när det finns installatörer som uppdaterade anläggningen efteråt?
    Nej, fastighetsägaren ansvarar för anläggningen och det spelar ingen roll vem som gjorde det.

7. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 054 inlägg

Fairlane

Medlem
    Mitt hus är byggt på 60-talet och har haft många ägare sedan dess. Elbyrån som gjorde den första (?) installationen borde vara det som står på listan över vad de olika säkringarna går till (diazed-central). Någon gång på 90-talet (kanske?) har anläggningen kompletterats med en liten normcentral med en klisterlapp med vilken elfirma som gjort jobbet och ett telefonnummer. Den firman finns inte heller kvar och telefonnumret går till en privatperson. I övrigt har jag ingen dokumentation på vilka som jobbat i mitt elsystem.

Bör jag bryta strömmen med huvudbrytaren och ringa en elfirma som gör om allt från scratch för att försäkringen ska gälla? Som det är nu räknas väl hela elsystemet som ett hemmapul?

8. Papperskatt
    Byggnadsvårdare · Näsåker · 74 inlägg

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    ;)
    Självklart! Ärligt talat så förstår jag inte hur du kan sova om nätterna i den där dödsfällan!

(;))

9. H
    Medlem · 1 096 inlägg
    Ja. jag menar, hur vet du ens att det var elfirmor som installerade, kanske var någon tidigare ägare listig och klistrade upp lapp med firmanamn för att dölja sitt hempul :thinking: Nä, det enda rätta är nog att göra en helöversyn av elen varje gång man tar över en fastighet eller lägenhet.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Du skriver att det är registrerade elfirmor som utfört jobben ju.

Hur får du detta till hempul?

11. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Har du?
    Var har du fått detta ifrån?

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Uppsala · 692 inlägg

Strontus

Medlem
    Du skriver ju att det inte spelar någon roll vem som uppdaterar, men att ansvaret ligger på innehavaren. Varför skulle innehavaren ha ett ansvar för det om det inte är ett krav? Dessutom i inlägg #13: "Är dessa så bleka eller gulnade att det inte går att läsa måste innehavaren ringa ut allt igen och upprätta nya."

13. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 054 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag skrev väl inte att det är registrerade elfirmor?
    Allt jag et är att det finns två namn som kan vara elfirmor, men firmorna finns ju inte så hur ska veta att det är riktiga registrerade elfirmor? Kanske är det bara någon som skrivit "Kalle Ankas Elbyrå AB".

Sen har det säkert hänt mer med anläggningen sen huset byggdes än en grundinstallation (av "Kalle Ankas Elbyrå AB") och en kompletteringar av "Kajsa Ankas Elbyrå". Bland annat har jag fått en komplettering i form av en installation av luftvärmepump, av en registrerad firma. om jag säljer huset och det senare brinner ner, så kommer inte den ägaren få någon ersättning av försäkringsbolaget för att de inte vet vem som installerat värmepumpen, ergo hempul, om man läser det du skriver kombinerat med det Berthramb. Jag personligen tror inte det stämmer och tycker det är saknas en del verklighetsförankring.

14. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 877 inlägg

useless

Lök.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-20083/
    "4 § Anläggningens innehavare ska tillhandahålla nödvändig information om sin anläggning och dess handhavande till dem som arbetar med anläggningen.

Allmänna råd
    Informationen bör ta hänsyn till anläggningens komplexitet, utsträckning, de ingående komponenterna m.m. Dokument som bör ingå i informationen är t.ex. scheman, tabeller, placeringsritningar och instruktioner."

Det står ingenstans att dokumentationen ska innehålla information om vem som eventuellt har gjort ändringar i anläggningen.

15. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.