Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Fast nu fanns ju gruppförteckningen där när Staffan tittade en gång till.
Nej. Det såg jag första gången. Jag letade efter något bevis på vem som gjort jobb på elen och det hittade jag inte någonstans.

Bulldoozer
 
H hapazard skrev:
Detta skriver elsäkerhetsverket angående privatpersoner: [länk]

"För att ett elinstallationsföretag ska kunna utföra arbete i din elanläggning behöver de information om hur anläggningen är uppbyggd, vilken omfattning den har, hur gammal den är och så vidare.

Som anläggningsinnehavare är du skyldig att förse elinstallationsföretaget med denna typ av information. Hur omfattande informationen behöver vara beror på hur komplex din anläggning är och vilka komponenter den har. Ett exempel på information som du ofta behöver lämna är gruppförteckningen till elcentralen.

?
.Hela detta stycke om att läman över information låter som att man klippt och klistrat från företagsdelen.
Kan inte tänka mig att några villor har mer än en gruppförteckning som inte är av nyare snitt. Några linjeritningar mm finns nog på kontor mm men inga villor.
Att elfirman behöver en massa information för att kunna göra jobbet är ju ganks självklart men helt klart kan firman i detta läge lägga på kostnaden för att bilda sig en uppfattning om hur anläggningen ser ut innan den börjar med att utföra jobbet.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Det såg jag första gången. Jag letade efter något bevis på vem som gjort jobb på elen och det hittade jag inte någonstans.

Bulldoozer
Ta ett foto på gruppschemat och lägg upp så vi har något att diskutera.
 
E El-Löken66 skrev:
useless trodde jag menade ringa ut elfirman som gjort orginalritningarna medan jag menade ringa ut kabel ändarna.
Ha, ha, ha... Ja det var nog inte bara @useless som missuppfattade "ringa ut". Får erkänna att det var en "fackslang" som jag också missuppfattade!
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar vad en kund skulle säga sedan jag på en timme monterat den nya uttaget han ville ha och sedan ägnar resten av dagen för att uppdatera ett felaktigt eller saknat gruppschema?
 
  • Gilla
  • Haha
Berrabus123 och 7 till
  • Laddar…
Nä, nu jäklar ska jag dokumentera. Ska bara ringa lite först...


Handbok om dokumentation av elanläggningar bredvid en hylla med gamla, slitna böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag undrar vad en kund skulle säga sedan jag på en timme monterat den nya uttaget han ville ha
Gissar på: "Hur f-n kan uttaget kosta 12 kronor mer än vad elbutik.se tar?"
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Sådär. Då var den fullständiga gruppförteckningen äntligen upprättad.


Elektrisk gruppförteckning fästad på betongvägg bredvid vit elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
eal och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sådär. Då var den fullständiga gruppförteckningen äntligen upprättad.
Den kommer du att ha stor nytta av vid framtida felsökning. Bra jobbat!
 
  • Älska
useless
  • Laddar…
Du borde väl märka säkringen också? Kan ju vara svårt att vet vilken av säkringarna som bryter uttaget.:D
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du borde väl märka säkringen också? Kan ju vara svårt att vet vilken av säkringarna som bryter uttaget.:D
Förstör nu inte @useless glädje av att äntligen ha dokumenterat något. Naturligtvis finns det brister men alla måste ju börja någonstans. :crysmile:
 
Ja, jag har bara kommit till sidan 14 i boken.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
På den nya typen av central är det ju frågan om det inte duger bra med en lapp bakom den fina lilla plastbiten per säkring. Slipper man ju risken att någon tycker att lappen är ful.
Frågan är var man ska göra av denna linjeritning som tydligen oxå behövs.
 
hur ska du få plats med 'hembränningsapparaten' på den lilla lappen?
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Du får väl rita linjeritningen på väggen?
htm24-packkritorejfp.jpg

Jag vet dock inte om det är ett behörighetskrävande arbete... ;-)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.