18 185 läst ·
82 svar
18k läst
82 svar
Dra ny el i bostadsrätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Observera att det står "kan" i rubriken, det behöver inte gälla alla lägenheter. Det står inte heller när texten är skriven och om den är några år gammal var det en helt annan marknad än nu. Det är därför det är viktigt att ta dit mäklare så att de får se hur det ser och får veta precis vad du planerar för att kunna ge en värdering även för det fallet.E Ett_unikt_namn skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Det är ju också skrivet av en mäklarfirma, vilkas högsta prioritet är att sälja objekt för så stor summa pengar som möjligt. Om du använder mäklare X, köper en lägenhet för 1 miljon, bygger om den för 2 miljoner, och säljer den (gärna med mäklare X igen) för 1,5 miljoner så kommer ju mäklaren vara supernöjd eftersom hen gav dig ett tips som BÅDE ökade värdet på lägenheten med 50%, OCH gav hen provision två gånger. Från din synvinkel har du ju förlorat 1,5 miljoner, och det är ju det du försöker ta reda på här, om det är ekonomiskt fördelaktigt för DIG att köpa/renovera/bygga om lägenheten ....E Ett_unikt_namn skrev:
Jag vill inte lämna pengarna på bordet...Dan_Johansson skrev:
Det är ju också skrivet av en mäklarfirma, vilkas högsta prioritet är att sälja objekt för så stor summa pengar som möjligt. Om du använder mäklare X, köper en lägenhet för 1 miljon, bygger om den för 2 miljoner, och säljer den (gärna med mäklare X igen) för 1,5 miljoner så kommer ju mäklaren vara supernöjd eftersom hen gav dig ett tips som BÅDE ökade värdet på lägenheten med 50%, OCH gav hen provision två gånger. Från din synvinkel har du ju förlorat 1,5 miljoner, och det är ju det du försöker ta reda på här, om det är ekonomiskt fördelaktigt för DIG att köpa/renovera/bygga om lägenheten ....
Jag ska kanske kolla upp det med en mäklare (igen...) . Jag fick nyligen en muntlig (så osäker på kvaliteen) värdering på 1,4 Mkr, +/- 100 000 kr av en mäklare. Som jag skrev tidigare så såldes en tvåa på 42 m2 för 2,1 Mkr, fast detta var bland de högsta uppmätta kvadratmeterpriserna för samma storlek på lägenheterna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Statistik kräver nog mer en en tvåa. Var läget ungefär detsamma? Samma område kan ha väldigt olika läge. En ligger högt upp med sjöutsikt en ligger halvt under mark med vägen rakt utanför.
Det är möjligt att du tjänar på det. Det vet vi inget om, men kolla gärna snittpriset per kvadratmeter för ettor respektive tvåor i området, så du inte går back eller plusminus noll.
Det är möjligt att du tjänar på det. Det vet vi inget om, men kolla gärna snittpriset per kvadratmeter för ettor respektive tvåor i området, så du inte går back eller plusminus noll.
De tre högsta snittpriserna de senaste 2-3 åren kommer samtliga från minitvåor. Alltså storettorna och minitvåorna hade båda samma area, men minitvåorna de senaste åren har alltså kostat mer. Men vet inget om skiket på lägenhterna tyvärr, möjligt att det var bätter standard på minitvåorna, men ändå menar jag.Fairlane skrev:
Statistik kräver nog mer en en tvåa. Var läget ungefär detsamma? Samma område kan ha väldigt olika läge. En ligger högt upp med sjöutsikt en ligger halvt under mark med vägen rakt utanför.
Samma homogena gata jämfördes.
Jag har inte exakt koll på när stambytet gjordes i dom olika trappuppgångarna (21 st), vet inte exakt när det börjades heller.E Ett_unikt_namn skrev:I efterhand, skulle du hellre ha såld efter stambytet? Man kan ju välja lite eget material vid stambyte.
I svenska bostäder så är det väldigt typiskt med vitt kakel och grå klinker. Kanske en kakelrand i en annan färg någonstans på väggen. Haha, såg nu att det stämde in på bilden
Badrummet blir således bara en transitplats och egentligen ingenstans man egentligen vill vara.
Vi hade legat med dubbelt boende i kanske ett år eller så hade jag fått pendla dubbel sträcka till jobbet tills allt var klart och bara träffat småbarnen på helgen (det räckte med att jag knappt träffade barnen deras första levnadsår (tvillingar).
Så nej, vi ville inte bo kvar i lägenheten tills allt var klart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Exponerad kabel på altantaket – säkerhetsrisk? Kan jag dra ny kabel ti
El -
Dränering och säljaren föreslår ägarbyte av andel för att nyttja ROT
Grund & Markarbeten -
Nybyggd lägenhet i Spanien. Framdragen el i alla tak. Nu ingen el i et
Belysning -
Eldragning till bastu (i ny stuga)
El -
Beräkna avdrag mot nypris eller begagnat?
Köpa & Sälja hus