H hempularen skrev:
Det beror ju på om badrumsventilationen går ihop med imkanalen i huset. Det kan vara så att det är en enda kanal totalt från din lägenhet. I så fall borde det går att göra som du tänker. Men om badrumsventilationen och köksventilationen är separata kanaler, som inte går ihop direkt, så är det inte säkert att det går att koppla köksventilationen till badrumsventilen, både för sugförmågan men även ur brandsäkerhetssynpunkt.

Men OM vi antar att det går för husets ventilation, så borde det gå bra att brandisolera kanalen inom din lägenhet (30 mm mineralull).

Du kommer troligen att behöva göra en injustering av ventilationen efter dina ingrepp, kan behöva justeras i fler lägenheter, pga. detta. Då kan det bli så att föreningen anlitar sin normal ventilationskonsult, på din bekostnad.
OK, tack. Det verkar som om man måste hålla isär badrumsventilationen och köksventilationen. Ska undersöka hur jag har det hemma.

Mikael_L
E Ett_unikt_namn skrev:
OK, tack. Det verkar som om man måste hålla isär badrumsventilationen och köksventilationen. Ska undersöka hur jag har det hemma.
Normalt sett är det så.
Jag har aldrig sett annat ...

Min erfarenhet är att det inte är jättebra med fläktkåpa, men inte katastrofdåligt. Kan vara bättre med en modern kolfilterfläkt. Jag hade kolfilterfläkt i min lägenhet på 80 - talet, den var inte bra. Men de har utvecklats.

Men kolla med föreningen. Även om det är ovanligt så förekommer det flerfamiljshus där man har helt separata imkanaler från köken, och som är godkända för individuella köksfläktar. Även om kanalerna är separata, så är det inte alltid tillåtet med tryckande fläktar, äldre kanaler läcker ofta kraftigt mellan kanalerna. Ett sådant läckage gör inget så länge man suger ut, men blir problem om man börjar trycka in luft i kanalen.

W Willewonka skrev:
Som de andra sagt, kontakta en elektriker innan du börjar med något.

Ang köksfläkten så kan du ju sätta in en kolfilterfläkt. Låter visserligen men du slipper dra rör o mög genom hela lägenheten.

Hur gör du med avloppet? Bila upp hela golvet genom hallen till gamla köket? Du måste ju även ha fall på rören.
Är rätt novis på området, men jag utgår ifrån att avloppet från det nya köket kan kopplas ihop med rören (golvbrunnen) i badrummet, som ju är vägg i vägg med det nya köket. Eftersom du skriver om att bila genom hallen så kanske du har någon anledning till det.

E Ett_unikt_namn skrev:
Är rätt novis på området, men jag utgår ifrån att avloppet från det nya köket kan kopplas ihop med rören (golvbrunnen) i badrummet, som ju är vägg i vägg med det nya köket. Eftersom du skriver om att bila genom hallen så kanske du har någon anledning till det.
Ska du renovera badrummet med nytt tätskikt och ytskikt? Det måste du om du vill koppla på kökets avlopp till badrummets.
Om du inte kommer åt att koppla ihop på våningen under dvs. Är de betong eller trä-bjälklag?

H hempularen skrev:
Min erfarenhet är att det inte är jättebra med fläktkåpa, men inte katastrofdåligt. Kan vara bättre med en modern kolfilterfläkt. Jag hade kolfilterfläkt i min lägenhet på 80 - talet, den var inte bra. Men de har utvecklats.

Men kolla med föreningen. Även om det är ovanligt så förekommer det flerfamiljshus där man har helt separata imkanaler från köken, och som är godkända för individuella köksfläktar. Även om kanalerna är separata, så är det inte alltid tillåtet med tryckande fläktar, äldre kanaler läcker ofta kraftigt mellan kanalerna. Ett sådant läckage gör inget så länge man suger ut, men blir problem om man börjar trycka in luft i kanalen.
OK, tack. Som det ser ut nu så är en fläktkåpa (utan fläkt) mest aktuellt i så fall, som kopplas ihop till det gamla kökets luftutsug. Eftersom en brandisolering endast är på 30 mm så går detta att lösa.

W Willewonka skrev:
Ska du renovera badrummet med nytt tätskikt och ytskikt? Det måste du om du vill koppla på kökets avlopp till badrummets.
Om du inte kommer åt att koppla ihop på våningen under dvs. Är de betong eller trä-bjälklag?
Japp, allt ska totalrenoveras. Ny golvbrunn och allt. Tror att det är betong överallt.
Bor i lägenhet, så våning under kan vad jag ser inte vara aktuell.

Det framgår av era svar att en elektriker bör kontaktas innan jag lägger elrören, alltså nu i planeringsstadiet.

Mikael_L
Ja om du inte verkligen vet hur en elinstallation kopplas ihop så är det nästan omöjligt att du lyckas dra rör och sätta dosor så det hela sen fungerar.

J ag har en kompis som till skillnad från mig varit elektriker hela det vuxna livet, han berättade om en kompis till han som är snickare (Mats) som hade köpt ett hus som han ämnade totalt blåsa ut totalt och sen bygga upp som han ville ha det.
Jodå, han hade lite kontakt med min kompis och de kom överens om att snickarMats skulle dra alla rör och sätta alla dosor så kunde min kompis sen komma och koppla in centralen och allt det andra.

Min kompis tänkte väl egentligen inte så mycket på det hela, tänkte att han är ju snickare, som ofta har lite koll i alla fall, och han frågar väl om det är något.
Men sen när han blev ditkallad för att slutföra så var det ett eget rör till varje dosa i huset, så det kom ut 80 st elrör vid centralen. Det var bara att vända om i dörren efter att bett Mats riva bort allt.

• Gilla
Trokadero och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Avloppet dras väl lämpligtvis endast in i badrummet bredvid.

I vilket fall måste du kontakta föreningen, styrelsen. Troligen behöver du lov till flera av åtgärderna du planerar.

Och om du drar en massa rör åt elektrikern så är det stor risk att han bara vänder i dörren, eller börjar med att riva ner allt och dra det som det ska vara, dvs bara dyrare för dig och tar längre tid.
Jag får inget alls intryck av att du kommer klara av att dra elrör så det kommer fungera till en installation sen. Jag kanske helt missbedömer dig, men nu har jag i alla fall varnat för detta.

Och du tänker snart sälja ...?
Varför göra allt detta? Tänk om köparna inte gillar den nya planlösningen?
Du kanske får mer pengar utan att göra allt detta.
Ja, det vore toppen att slippa allt detta :-)
Jo, jag tror vi säljer efter renoveringen. Vi hoppas på att vi tjänar på detta, att försäljningspriset ökar mer än våra utgifter för renoveringen.
Speciellt nu när lägenheten är en etta, och gör om den till en tvåa, så kan två köpare betala mer.
Drömmen vore annars att budgivare skulle slåss om denna renoveringsobjekt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja om du inte verkligen vet hur en elinstallation kopplas ihop så är det nästan omöjligt att du lyckas dra rör och sätta dosor så det hela sen fungerar.

J ag har en kompis som till skillnad från mig varit elektriker hela det vuxna livet, han berättade om en kompis till han som är snickare (Mats) som hade köpt ett hus som han ämnade totalt blåsa ut totalt och sen bygga upp som han ville ha det.
Jodå, han hade lite kontakt med min kompis och de kom överens om att snickarMats skulle dra alla rör och sätta alla dosor så kunde min kompis sen komma och koppla in centralen och allt det andra.

Min kompis tänkte väl egentligen inte så mycket på det hela, tänkte att han är ju snickare, som ofta har lite koll i alla fall, och han frågar väl om det är något.
Men sen när han blev ditkallad för att slutföra så var det ett eget rör till varje dosa i huset, så det kom ut 80 st elrör vid centralen. Det var bara att vända om i dörren efter att bett Mats riva bort allt.
"...80 st elrör vid centralen." låter för mig som ett noggrant job :-)
OK, jag bör konsultera en elektriker innan jag gör nåt.

E Ett_unikt_namn skrev:
Japp, allt ska totalrenoveras. Ny golvbrunn och allt. Tror att det är betong överallt.
Bor i lägenhet, så våning under kan vad jag ser inte vara aktuell.
Det är tyvärr rätt vanligt att man råkar bila hål till lägenheten under, framförallt vid brunnsbyte, det är ibland mindre än 10mm betong under brunnen, då är det i princip omöjligt att få bort den, utan att det blir hål ned till lägenheten under. Seriösa hantverkade brukar stämpa upp med en skiva eller tom. en betongbalja mot taket under innan de bilar. Så att ev. betongbitar som lossnar inte ramlar ned och slår sönder saker i rummet under. En granne kan bli rätt sur om det kommer ned en betongbit på något halvkilo i huvudet när man sitter på toa.

Kan vara bra att se till att få god grannkontakt innan.

Men 80 rör vid centralen. Är det inte ofta så det ser ut med olika hemautomationsystem? Har för mig att här finns en gammal tråd med en imponerande hemautomation, där det är en dryg kvadratmeter med rörändar tätt packade som kommer ut ur väggen, flera hundra.

Den bilden fick mig att bestämma mig för att glömma alla tanker om hemautomation tills man börjar tänka lite mer buss.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
Med KNX blir det så ifall man vill ha alla aktuatorer i centralen.

Men nu skulle det ju inte vara sånt system, utan vanliga strömbrytare och sånt, som alltså sys ihop i takdosor och andra lämpliga ställen ute i grupperna.
Som han drog blev det ju inte ens lämpligt för KNX, då utgående grupper från centralen inte är sammanhållna.
Ja kanske om precis varenda pryl i huset skulle styras av en aktuator kanske ... Men då hade elsystemet kostat mer än huset till sist. :)

H hempularen skrev:
Det är tyvärr rätt vanligt att man råkar bila hål till lägenheten under, framförallt vid brunnsbyte, det är ibland mindre än 10mm betong under brunnen, då är det i princip omöjligt att få bort den, utan att det blir hål ned till lägenheten under. Seriösa hantverkade brukar stämpa upp med en skiva eller tom. en betongbalja mot taket under innan de bilar. Så att ev. betongbitar som lossnar inte ramlar ned och slår sönder saker i rummet under. En granne kan bli rätt sur om det kommer ned en betongbit på något halvkilo i huvudet när man sitter på toa.

Kan vara bra att se till att få god grannkontakt innan.
Skulle även nämnt att jag bor på bottenvåningen, så det problemet finns inte.

Det känns annars som om hantverkare tar oskäligt betalt, sorry :).
T ex utredning om en vägg är bärande, vilket i och för sig är utförd av en ingenjör, kostar ca 5000 kr! I mitt fall vid en totalrenovering kan jag ju t o m blotta alla reglar.

Samma sak om man vill bygga en nischad hyllla i duschen.

Alltså pengarna rinner iväg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.