18 185 läst ·
82 svar
18k läst
82 svar
Dra ny el i bostadsrätt.
Och när det gäller eljobbet. För det första får du inte ens dra ett tomrör rör som ska användas i en elinstallation, för det andra jag kan garantera att du kommer att tjäna igen varje krona du lägger på att få en elektriker/elfirma som kan hjälpa dig. Sedan kan ni kanske komma överens om ni kan hjälpas åt.
Jag har själv "tagit över" jobb som hempulare börjat med för att dom senare "körde huvudet i väggen" och det har kostat dom kanske dubbelt så mycket som om jag fått varit med från början.
Jag har själv "tagit över" jobb som hempulare börjat med för att dom senare "körde huvudet i väggen" och det har kostat dom kanske dubbelt så mycket som om jag fått varit med från början.
Jo, det har gått hem till mig nu att kontakta en elekrtriker innan jag gör nåt. Annars är risken att man inte vet vad man inte vet (men borde veta).E elmont skrev:Och när det gäller eljobbet. För det första får du inte ens dra ett tomrör rör som ska användas i en elinstallation, för det andra jag kan garantera att du kommer att tjäna igen varje krona du lägger på att få en elektriker/elfirma som kan hjälpa dig. Sedan kan ni kanske komma överens om ni kan hjälpas åt.
Rör aldrig rör i en hyresfastighet.
Skall du inte bo där under renovering så låt en rörfirma sätta ballofix på alla anslutningar som skall användas övriga pluggas helst så dom inte sticker ut från väggen.
Bila aldrig upp en gjutjärnsbrunn! Du trillar ner till grannen. Du får laga taket i utrymmet under. Utan sätt en ny brunn där den nya duschen skall vara.
Det finns rotbrunnar med lågt inbyggnadsmått.
Skall du inte bo där under renovering så låt en rörfirma sätta ballofix på alla anslutningar som skall användas övriga pluggas helst så dom inte sticker ut från väggen.
Bila aldrig upp en gjutjärnsbrunn! Du trillar ner till grannen. Du får laga taket i utrymmet under. Utan sätt en ny brunn där den nya duschen skall vara.
Det finns rotbrunnar med lågt inbyggnadsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är en bostadsrätt. Jag har ingen granne under, men dock en tvättstuga.L Leif i Skåne skrev:Rör aldrig rör i en hyresfastighet.
Bila aldrig upp en gjujärnsbrunn! Du trillar ner till grannen. Du får laga taket i utrymmet under. Utan sätt en ny brunn där den nya duschen skall vara.
[bild]
Jag tar till mig allt ni skriver här och har med det vid mina överväganden om vad som är bäst att göra!
När marknaden går uppåt är det lätt att tjäna pengar, men som nu, med en stillastående eller nedåtgående marknad är situationen en annan.E Ett_unikt_namn skrev:Ja, det vore toppen att slippa allt detta
Jo, jag tror vi säljer efter renoveringen. Vi hoppas på att vi tjänar på detta, att försäljningspriset ökar mer än våra utgifter för renoveringen.
Speciellt nu när lägenheten är en etta, och gör om den till en tvåa, så kan två köpare betala mer.
Drömmen vore annars att budgivare skulle slåss om denna renoveringsobjekt.
Tänk igenom noga innan du startar bygget, så du inte efter en massa pengar, arbete och stök går plus-minus-noll.
Jag tänker att vi tjänar på att renovera och sälja, allt annat lika. Efter renoveringen så kan två personer bo i lägenheten, alltså fler spekulanter.Z ZipLock skrev:
Efter att vi sålt lägenheten så ska iallafall jag köpa en annan bostadsrätt, och om priserna går ned så blir ju den nya bostadsrätten också billigare.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Vad har du beräknat att hela din ombyggnation av lägenheten kommer kosta?E Ett_unikt_namn skrev:Jag tänker att vi tjänar på att renovera och sälja, allt annat lika. Efter renoveringen så kan två personer bo i lägenheten, alltså fler spekulanter.
Efter att vi sålt lägenheten så ska iallafall jag köpa en annan bostadsrätt, och om priserna går ned så blir ju den nya bostadsrätten också billigare.
Badrummet fick jag offert på totalt inklusive allt då ca 110 000 kr.Dan_Johansson skrev:
Kök blir idag ca 50 000 enligt IKEAS köksplanering (ingen montering av köksskåp, bänkskiva, installation eller dylikt)
Hoppas att det blir endast strax över 200 000 kr, men är rädd att det blir mer. Men vid en budgivning så är t ex 50 000 kr endast ca 3 % av slutpriset.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Får hoppas du har analyserat det ordentligt, med prisbilden före o efter en renovering.
Nu är det ett par år sedan jag analyserade noga (när sonen skulle köpa). Då tycker jag att kvadaratmeterpriset var rätt likt för en etta eller tvåa inom ett givet storleksintervall. Om vi tänker oss att lägenheten ligger i ett läge där du får ex. 70 000 per kvadratmeter för en etta i skapligt skick på 45 kvm. Så tror jag att en nyrenoverad tvåa på samma yta skulle gå att köpa för max 75 000 per kvm. Och där får du troligen större delen av prisökningen genom att bara ytskiktsrenovera. Om du har lägre kvadratmeterpris i området, så blir nog ökningen också lägre.
Den skillnaden i kvadratmeterpris, ligger helt inom felräkningsintervallet, säljer du "fel vecka" så varierar priset mer än så.
Nu är det ett par år sedan jag analyserade noga (när sonen skulle köpa). Då tycker jag att kvadaratmeterpriset var rätt likt för en etta eller tvåa inom ett givet storleksintervall. Om vi tänker oss att lägenheten ligger i ett läge där du får ex. 70 000 per kvadratmeter för en etta i skapligt skick på 45 kvm. Så tror jag att en nyrenoverad tvåa på samma yta skulle gå att köpa för max 75 000 per kvm. Och där får du troligen större delen av prisökningen genom att bara ytskiktsrenovera. Om du har lägre kvadratmeterpris i området, så blir nog ökningen också lägre.
Den skillnaden i kvadratmeterpris, ligger helt inom felräkningsintervallet, säljer du "fel vecka" så varierar priset mer än så.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Så du tänker lägga ungefär 300 kkr för att renovera en lägenhet för runt 1,5 miljoner?E Ett_unikt_namn skrev:Badrummet fick jag offert på totalt inklusive allt då ca 110 000 kr.
Kök blir idag ca 50 000 enligt IKEAS köksplanering (ingen montering av köksskåp, bänkskiva, installation eller dylikt)
Hoppas att det blir endast strax över 200 000 kr, men är rädd att det blir mer. Men vid en budgivning så är t ex 50 000 kr endast ca 3 % av slutpriset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Jag sålde för 5 år sen en tvåa på 42 kvm. Prisbilden var ungefär samma som för en etta av samma storlek. Vi hade 5 likadana lägenheter i huset. Det var undantag när det både två i lägenheterna. Vi hade mindre ettor också, 25 kvm tror jag. Det hände att det korta perioder bodde två där. Jag är inte helt säker att två rum generellt genererar ett högre pris än ett om ytan är densamma. Är man två kanske man snarare tittat på en tvåa på 60 kvm.
Jag håller med Birgit, kolla med några mäklare vad de tror skillnaden kan vara, så du inte slänger tid och pengar i sjön.
Jag håller med Birgit, kolla med några mäklare vad de tror skillnaden kan vara, så du inte slänger tid och pengar i sjön.
Hoppas att det inte blir mer än 250 000.Dan_Johansson skrev:
Det kanske kommer kosta 250 000 kr. Nyss såldes det en tvåa i min storlek för 2 100 000 kr.Dan_Johansson skrev:
Ja, med en mäklare från de stora kända firmorna.BirgitS skrev:
Jag fick rekommendationen att flytta köket till vardagsrummet.
Saken är den att OM jag ska totalrenovera, så är det bra att flytta köket till vardagsrummet. Frågan är kanske om det är värt att renovera, men det känns så. Kanske något jag bör fråga mäklaren om också.
Men när han sade att jag skulle flytta köket till vardagsrummet så var min första reaktion av ogillande, men sen så var det som om en slöja lyftes från mig. Alla nybyggda lägenheter på strax över 40 m2 är med hösta sannolikhet tvåor. Detta är troligen ett välkänt råd:
Urklipp från:
https://www.maklarhuset.se/artikel/tips-som-kan-oka-vardet-pa-hemmet
"– Ett litet knep som kan vara bra att tänka på inför en försäljning är att försöka få till ett extra rum i lägenheten om det finns plats för det, säger Peter.
– Prisskillnaden för en tvåa på 44 kvadratmeter eller en etta på 44 kvadrat kan vara stor – och det är antal rum per kvadratmeter som avgör. Det är rummen man vill åt, säger Peter Eriksén.
De lägenheter som går för högst pris per kvadratmeter menar han är små ettor eller små tvåor. – Om man har ett stort kök är det bättre att dela av och göra om till en mini-tvåa i stället för en stor etta – det kan öka värdet med uppåt 10 000 kronor per kvadratmeter, säger Peter."
Redigerat:
Brukar man inte säga att man ska räkna med att det blir 50% dyrare eller åtminstone räkna med att det kan bli...