L lbgu skrev:
Det handlar bara om att folk normalt inte vill ha saker som de anser störande på något sätt i sin närhet. Vissa anser hyreshus störande, andra anser vindkraftverk störande och så vidare.
Ja, och vissa sådana känslor är rimligare än andra att ta hänsyn till.

Buller, för att ta ditt vindkraftsexempel, finns det gränsvärden för. Hyreshjon har vi inte gränsvärden för.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
De som beskyller andra för att vara 'nimby' borde fundera på ifall de inte kastar sten i glashus. I princip alla människor är 'nimby'. Tänk alla som vill ha fler kärnkraftverk. Hur många av dessa skulle inte bli upprörda ifall det visade sig att kärnkraftverket kommer att byggas vid deras tomtgräns. De är givetvis 'nimby' när det kommer till kritan. Eller om man vill att det ska byggas biogasanläggningar, nog inte så kul att få en sådan som granne, lär lukta en hel del.
Jag tackar ja till de nya planerade reaktorerna i Studsvik. Min del av kusten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Jag bor i Blåsut.

Det är konstigt att man bygger på den endast höjden i områden, som används av barn för lek, ungdomar hänger och tittar ut över vidderna på sommarkvällar, ger ett lum till direkta området.

Men det som stör (mig iallafall) mest är att de står _flera_ tomma tomter längs hela Blåsut som inte säljs (inga köpare...). Det finns två områden anslutna till Blåsut (Kristinedal och Skaven/Öxnered) där det kan bebyggas direkt (vi pratar någon till några km just från denna punkt).

När man pratar NIMBY ska man nog vara försiktig för det är skillnad på att "i det är området där ingen bor vill vi bygga" varpå någon skriker högt kontra "mitt i detta område finns det en tom yta, där barn, ungdomar, vuxna, gamlingar använt för rekreation, träning, umgås i mer än 20 år men nu ska de bebyggas och jag är chockad att folk inte vill det!!".

Men om det byggs så hoppas jag köparna tycker om vind; för att bo utan vindskydd från grannar, södra spetsen på Vänern är många gånger friskt på våren, hösten, vintern och sommaren. Och med frisskt menar vi kuling till storm.
får dom tomterna plats med lägenhetshus? om det är villa tomter har jag svårt att tror att man som byggbolag kan bygga en villa på dom och sen gå plus

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och vissa sådana känslor är rimligare än andra att ta hänsyn till.
Att folk mot sin vilja kan påtvingas saker är inget nytt. Men det handlade om att folk inte vill ha störande saker i närheten. Folk tycker olika så det en anser rimligt anser en annan orimligt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Buller, för att ta ditt vindkraftsexempel, finns det gränsvärden för. Hyreshjon har vi inte gränsvärden för.
Finns en massa regler för att få bygga hyreshus också. Men oavsett uppfyllda gränsvärden ogillar nog de flesta att få ett vindkraftverk som granne.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tackar ja till de nya planerade reaktorerna i Studsvik. Min del av kusten.
Är en enorm skillnad ifall verket ligger någon/några mil bort jämfört med i direkt närhet. Skulle du vara lika positiv ifall du blev närmaste granne med verket?

L lbgu skrev:
det handlade om att folk inte vill ha störande saker i närheten.
Ja, och om i vilken grad någon annan måste bry sig. För det påverkar förstås äganderätten om min granne får bestämma över vad jag gör på min fastighet. Ju större påverkansmöjlighet, desto mindre värde på min fastighet.
L lbgu skrev:
Folk tycker olika så det en anser rimligt anser en annan orimligt.
Ja. Och de minst toleranta ger vi epitetet nimbyister.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.