IMG_6525.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som vet vad som en gång var syftet med det lilla fönstret till höger om det stora?

• IMG_4273.jpeg
    Skapa konto
Kan det ha varit ett skafferi där tidigare?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ingen aning. AI säger skafferi, men jag förstår inte varför man skulle ha det så nära det andra fönstret.

Skafferiet måste ju byggas mot en yttervägg och det är väl den enda platsen i köket med yttervägg? Vad är det bakom rundningen i hörnet? En trappa?

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nu gräver vi i gamla minnen, men min mormor och morfars hus hade också ett sånt fönster, och det ska ha varit ett skafferi från början.

• Screenshot_20260612-201922~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har ett sådant fönster i köket i min sekelskifteslägenhet i stan. Enligt orginalritningarna så satt det i ett skafferi ("Sk.").

Skärmavbild 2026-06-12 kl. 20.26.13.png
Skapa konto

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Nu får jag ge mig. Vi hade en diskussion här om det och jag satsade mot skafferiet.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Elände!

• Haha
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Då är ju nästa fråga "varför?". Mat brukar ju vilja förvaras mörkt och svalt. En ventil borde duga?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar också på skafferi, men det jag fortfarande är nyfiken på är den andra bilden. Ett annat hus än det första och jag ser inga motsvarande små fönster där.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
S Staffan-N skrev:
Då är ju nästa fråga "varför?". Mat brukar ju vilja förvaras mörkt och svalt. En ventil borde duga?
Som pensionär bodde mormor i en lägenhet byggd 1900 och där var det i skafferiet ett litet fönster mot det ouppvärmda trapphuset. Ytterväggen i köket var så kort att den upptogs av diskbänken, det var ju viktigt att kunna arbeta vid ett fönster eftersom man hade dålig och dyr belysning på den tiden.

I hus/lägenheter byggda från 30-talet har jag nog bara sett ventiler.
Hep Hep skrev:
Jag gissar också på skafferi, men det jag fortfarande är nyfiken på är den andra bilden. Ett annat hus än det första och jag ser inga motsvarande små fönster där.
Igenmurat en trappa upp bredvid trapphuset.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
På det andra huset ser du på fasaden att man har murat igen ett sådant fönster.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Då är ju nästa fråga "varför?".
För att få in ljus för att kunna se därinne, antar jag.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
För att få in ljus för att kunna se därinne, antar jag.
Och ventilera på vintern och nattetid på sommaren.

Min teori: Det halvrunda i bild i #1 är kärnan av ett gammalt cirkulärt trapphus där det lilla fönstret var belysning. Det lilla trapphuset kan ha varit för tjänstepersonal. Jag har varit i lägenheter där tjänstepersonal hade ett eget trapphus nära pigkammare och köket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.