2 609 läst ·
63 svar
3k läst
63 svar
Domstol stoppar lägenhetshus i villaområdet på Blåsut
Kan dock tycka att det är lite komiskt hur exploatören tvingas krångla till det för att behålla grannens servitutsväg (den som sneddar bakom hus 4 på bilden). Måste ju finnas betydligt mer rationella sätt att dra en ny infart, som kanske även gör situationen bättre för den berörda grannen. Men då måste man väl ha dem med sig 
Majoritet och majoritet… Nu är ni iofs många som bor i och runt Stockholm, men det finns t ex Blåsutgatan i Göteborg och Blåsutvägen i Limmared, och bandyklubben Blåsut i Vänersborg utöver aktuell stadsdel.Appendix skrev:
ÄNTLIGEN kan man andas ut. ja tillochmed ett BLÅS UT 🤣😅😜🥳
Men tror dock att majoriteten av befolkningen tänker på Blåsut vid Globen i Sthlm och inte vid Vänersborg
För övrigt tycker jag att det här var ett fall av NIMBYism och likt Staffan-N att de såg anpassade för området.
Klassiskt fall av "Vi måste ha bostäder, billig el, vägar, skolor och sånt " "MEN INTE HÄR!!!!!"
Jag tror majoriteten av befolkningen inte tänker på någon särskild ort alls när de läser Blåsut.
dom flesta här bryr sig inte om att man gör en rewrites bara 2 stycken medlemar som klagar hela tiden på detMarlen Eskilsson skrev:
Det är helt och hållet en resursfråga. VI är en gratis sajt och jag har ju ingen skyskrapa full av journalister, utan det är jag och Andrea bara på redaktionen just nu. Hon håller på med ett test som ska publiceras nästa vecka och jag kartlägger partiernas bostadspolitik och gör en valkompass. Så ni får stå ut med lite snabba rewrites här.
Precis, enligt rewriten så är det "tomtgräns" medans det sannolikt till 100% står fastighetsgräns i domen vilket är något helt annat. Ifall det varit fråga om tomt så skulle det vara ok eftersom ett parhus får just två olika tomter.Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte konstigt att det är dyrt att bygga när ett projekt som det här faller på att ett parhus synes ligga på en fastighet istället för två.
Det är i alla fall så jag tolkar artikeln. Vore förstås bäst att läsa domen för att förstå något på riktigt.
@Marlen Eskilsson, om ni vill få vettiga forumdiskussioner utifrån den här typen av artiklar vore det toppen om ni kunde skaka fram domen, inte bara göra en rewrite på en tidningsartikel.
Vi som stör oss klagar inte alltid, så det finns ett mörkertal, men jag tycker också det är ett ofog med artiklar som är omskrivningar av artiklar, ofta i flera led. Känns som en mellanstadie-uppgift där man skulle läsa två sidor och sedan berätta samma sak med egna ord. Blir också lite viskningsleken över det hela.M maria01 skrev:
Absolut minimum borde vara att länka till artikeln man kopierar i alla fall. Det har ju även hänt flera gånger att det kommer en artikeln om ett ämne som redan diskuterats i mer detalj på det egna forumet, utan att länka till den tråden, och sen skapas det en ny diskussionstråd till artikeln som är betydligt mer urvattnat än originalet. Att ha koll på den egna sitens innehåll och korslänka när det är relevant känns också som något av ett minimum.
Personligen hade jag föredragit att de skippade det "redaktionella" innehållet om det inte har möjlighet att göra det bra, det stora värdet här är ändå det som skapas av alla de kunniga medlemmarna.
starta ett eget forum istället dåA ajn82 skrev:Vi som stör oss klagar inte alltid, så det finns ett mörkertal, men jag tycker också det är ett ofog med artiklar som är omskrivningar av artiklar, ofta i flera led. Känns som en mellanstadie-uppgift där man skulle läsa två sidor och sedan berätta samma sak med egna ord. Blir också lite viskningsleken över det hela.
Absolut minimum borde vara att länka till artikeln man kopierar i alla fall. Det har ju även hänt flera gånger att det kommer en artikeln om ett ämne som redan diskuterats i mer detalj på det egna forumet, utan att länka till den tråden, och sen skapas det en ny diskussionstråd till artikeln som är betydligt mer urvattnat än originalet. Att ha koll på den egna sitens innehåll och korslänka när det är relevant känns också som något av ett minimum.
Personligen hade jag föredragit att de skippade det "redaktionella" innehållet om det inte har möjlighet att göra det bra, det stora värdet här är ändå det som skapas av alla de kunniga medlemmarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 24 052 inlägg
Att vi klagar är för att vi bryr oss. Jag är också fine med @Marlen Eskilssons förklaring till varför de gör så. Jag förstår att startsidesnyheterna kanske inte i första hand är för sådana som mig, men eftersom jag intresserar mig något för bakgrunden till den här typen av nyheter så vill jag gärna ha mer än vad en journalistisk produkt ger, vare sig det är en originalprodukt eller en rewrite.M maria01 skrev:
Nu har jag förmånen att ha tillgång till bra sajter med rättsfall, men det tar mig nog ändå tio minuter bara att hitta en dom utifrån vad som normalt står i en sån artikel. Det är ungefär lika lång tid som det tar att läsa essensen i den. Och jag är heller inte bekväm med att sprida den typen av innehåll då det säkert inte är tillåtet enligt det nyttjanderättsavtal jag har, så jag kan heller inte dela med mig av själva domen, utan skriver i bästa fall ett referat av den, vilket också tar tid.
Så ur min typ av användarperspektiv hade artiklarna blivit bättre om alla kunnat ta del av underlaget för dem. Men jag förstår som sagt om det inte är praktiskt görligt, och i ärlighetens namn är vi nog få som skulle ta del av sådant underliggande material, Det är ju inte direkt som om större medieaktörer länkar ihjäl sig heller. .
Det här är inte en stor fråga för mig. Jag uppehåller mig väldigt lite på startsidan och har definitivt saker som jag stör mig mer på med forumet. Det vägs emellertid mer än väl upp av det jag tycker är bra med det.
inte ens svt länkar till en domNötegårdsgubben skrev:
Att vi klagar är för att vi bryr oss. Jag är också fine med @Marlen Eskilssons förklaring till varför de gör så. Jag förstår att startsidesnyheterna kanske inte i första hand är för sådana som mig, men eftersom jag intresserar mig något för bakgrunden till den här typen av nyheter så vill jag gärna ha mer än vad en journalistisk produkt ger, vare sig det är en originalprodukt eller en rewrite.
Nu har jag förmånen att ha tillgång till bra sajter med rättsfall, men det tar mig nog ändå tio minuter bara att hitta en dom utifrån vad som normalt står i en sån artikel. Det är ungefär lika lång tid som det tar att läsa essensen i den. Och jag är heller inte bekväm med att sprida den typen av innehåll då det säkert inte är tillåtet enligt det nyttjanderättsavtal jag har, så jag kan heller inte dela med mig av själva domen, utan skriver i bästa fall ett referat av den, vilket också tar tid.
Så ur min typ av användarperspektiv hade artiklarna blivit bättre om alla kunnat ta del av underlaget för dem. Men jag förstår som sagt om det inte är praktiskt görligt, och i ärlighetens namn är vi nog få som skulle ta del av sådant underliggande material, Det är ju inte direkt som om större medieaktörer länkar ihjäl sig heller. .
Det här är inte en stor fråga för mig. Jag uppehåller mig väldigt lite på startsidan och har definitivt saker som jag stör mig mer på med forumet. Det vägs emellertid mer än väl upp av det jag tycker är bra med det.
Skogsägare
· 24 052 inlägg
Nej, vanlig media (inklusive statsmedia) är generellt usel på att tillhandahålla källor. Deras affärsmodell är att sälja nyheter, inte att ge folk tillräckligt med material för att själva kunna avgöra om deras historia håller. Jämför gärna med ett vetenskapligt arbete, och hur det skulle vara om ett sådant bara sa "trust me, bro" när det kom till vad det byggde på.M maria01 skrev:
Den här sajtens affärslogik är sannolikt annorlunda dock. Här är väl diskussionen affären, och den skulle kunna bli bättre med mer data. Att det inte är tidsmässigt rimligt att kunna få fram domar, anonymisera dem och publicera dem är en annan sak.
Varför skulle jag lämna feedback för att sedan direkt lämna, då är det ju meningslöst att lämna feedbacken... är du personligt förolämpad av att vi inte alla gillar det redaktionella innehållet och tycker det kunde bli bättre och mer integrerat med resten av siten?M maria01 skrev:
Jag bor i Blåsut.
Det är konstigt att man bygger på den endast höjden i områden, som används av barn för lek, ungdomar hänger och tittar ut över vidderna på sommarkvällar, ger ett lum till direkta området.
Men det som stör (mig iallafall) mest är att de står _flera_ tomma tomter längs hela Blåsut som inte säljs (inga köpare...). Det finns två områden anslutna till Blåsut (Kristinedal och Skaven/Öxnered) där det kan bebyggas direkt (vi pratar någon till några km just från denna punkt).
När man pratar NIMBY ska man nog vara försiktig för det är skillnad på att "i det är området där ingen bor vill vi bygga" varpå någon skriker högt kontra "mitt i detta område finns det en tom yta, där barn, ungdomar, vuxna, gamlingar använt för rekreation, träning, umgås i mer än 20 år men nu ska de bebyggas och jag är chockad att folk inte vill det!!".
Men om det byggs så hoppas jag köparna tycker om vind; för att bo utan vindskydd från grannar, södra spetsen på Vänern är många gånger friskt på våren, hösten, vintern och sommaren. Och med frisskt menar vi kuling till storm.
Det är konstigt att man bygger på den endast höjden i områden, som används av barn för lek, ungdomar hänger och tittar ut över vidderna på sommarkvällar, ger ett lum till direkta området.
Men det som stör (mig iallafall) mest är att de står _flera_ tomma tomter längs hela Blåsut som inte säljs (inga köpare...). Det finns två områden anslutna till Blåsut (Kristinedal och Skaven/Öxnered) där det kan bebyggas direkt (vi pratar någon till några km just från denna punkt).
När man pratar NIMBY ska man nog vara försiktig för det är skillnad på att "i det är området där ingen bor vill vi bygga" varpå någon skriker högt kontra "mitt i detta område finns det en tom yta, där barn, ungdomar, vuxna, gamlingar använt för rekreation, träning, umgås i mer än 20 år men nu ska de bebyggas och jag är chockad att folk inte vill det!!".
Men om det byggs så hoppas jag köparna tycker om vind; för att bo utan vindskydd från grannar, södra spetsen på Vänern är många gånger friskt på våren, hösten, vintern och sommaren. Och med frisskt menar vi kuling till storm.
Skogsägare
· 24 052 inlägg
Det är ju å andra sidan framför allt det andra som är nimby. De som är emot allt byggande, även i områden där de själva inte bor, står för något annat.S Snubben123 skrev:När man pratar NIMBY ska man nog vara försiktig för det är skillnad på att "i det är området där ingen bor vill vi bygga" varpå någon skriker högt kontra "mitt i detta område finns det en tom yta, där barn, ungdomar, vuxna, gamlingar använt för rekreation, träning, umgås i mer än 20 år men nu ska de bebyggas och jag är chockad att folk inte vill det!!".
Själva nimbyproblemet är ju att folk inte vill att något ändras runtomkring dem, även på mark de själva inte äger.