38 467 läst ·
147 svar
38k läst
147 svar
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Och jag tänker att om en yrkesman och professionell installatör inte tycker det är konstigt så….useless skrev:
Men visst, det går nog alltid att hitta ett ”om” i allt, men det komplicerar livet om man ska ta höjd för det mest oväntade hela tiden.
Är det verkligen så vanligt med tvättmaskin i kök? Groventrer och skrymslen i garage och källare har jag sett som fungerar som "tvättstuga" men i kök, nej aldrig sett. Förutom på TV från storbritanen typ.P Peter787 skrev:
OnT: Tycker inte på TS bilder det ser så farligt ut, det där kan dom fixa. Dessutom om man redan påbörjat så är det inget dolt fel nå mer.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Då spelar det ju inte så stor roll om slangen smälter bort, du får ut ånga i rummet oavsett.useless skrev:
Faran med trädgårdsslang där skulle jag tro mer är att om 20 år så har den börjat vittra sönder. kanske blir småsprickor. Och det kommer att börja sippra ut vatten som hamnar på olämplig plats. Eller som en bekant som renoverade badrummet i sommarstugan hittade. En tidigare ägare hade haft lite svårt att passa ihop avloppsrören till handfatet, i golvet. Där satt ca 15cm cykelslang med slangklämmor. Eller restrerna av en väldigt utorkad sprucken cykelslang.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Vi fick ett skarpt test på hantverksskickligheten hos de som renoverade tvättstugan 1991 när de skulle tömma den gamla VVB. Perfekt fall direkt till golvbrunnen ✌🏻. Gjort enl konstens alla regler med uppvik och svetsad plastmatta. Och trädgårdsslang till ventilen undertill.H hempularen skrev:Då spelar det ju inte så stor roll om slangen smälter bort, du får ut ånga i rummet oavsett.
Faran med trädgårdsslang där skulle jag tro mer är att om 20 år så har den börjat vittra sönder. kanske blir småsprickor. Och det kommer att börja sippra ut vatten som hamnar på olämplig plats. Eller som en bekant som renoverade badrummet i sommarstugan hittade. En tidigare ägare hade haft lite svårt att passa ihop avloppsrören till handfatet, i golvet. Där satt ca 15cm cykelslang med slangklämmor. Eller restrerna av en väldigt utorkad sprucken cykelslang.
Som fortsatt var i bra skick ock skruvades tillbaka på den nya vvb.
Rätt vanligt i mindre nybyggen, allt för att spara in byggkostnader.T TheGame skrev:Är det verkligen så vanligt med tvättmaskin i kök? Groventrer och skrymslen i garage och källare har jag sett som fungerar som "tvättstuga" men i kök, nej aldrig sett. Förutom på TV från storbritanen typ.
OnT: Tycker inte på TS bilder det ser så farligt ut, det där kan dom fixa. Dessutom om man redan påbörjat så är det inget dolt fel nå mer.
Det finns många bostadsrättslägenheter som har tvättmaskin i köket.T TheGame skrev:
Jag har några släktingar som har bott i lägenheter med tvättmaskin i köket.
Visst finns denna lösning., och det finns även maskiner i garderober eller andra utrymmen utan golvbrunn. Som någon skrev i Uk och många andra länder är det standard. Hur bra den är kan diskuteras., till exempel kan Försäkringsbolag ha villkor som innebär att skador inte ersätts. I vissa bostadsrättsföreningar avråder man från denna lösning då det kan bli stora skador på bostaden under vid läckage. Men det är upp till varje förening och boende att göra en bedömning.Demmpa skrev:
Det får man naturligtvis tycka men ser du större läckagerisk för en tvättmaskin än för en diskmaskin? Jag har varit med om flera diskmaskiner som börjat läcka men faktiskt ingen tvättmaskin. Naturligtvis ingen statistisk säkerhet i det dock...T TheGame skrev:
Och när det gäller slabba så tycker jag normalt centrifugerad tvätt är så pass torr att det inte blir något slabb. Någon enstaka tvätt kanske inte ska centrifugeras men det är i alla fall för oss rätt ovanligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag vet inte hur de anmälda vattenskadorna är fördelade på disk- och tvättmaskiner (i förhållande till hur vanliga de är förstås) men i branschreglerna så finns det särskilda villkor som gäller för tvättmaskin i kök som inte gäller för diskmaskin.Alfredo skrev:
Det får man naturligtvis tycka men ser du större läckagerisk för en tvättmaskin än för en diskmaskin? Jag har varit med om flera diskmaskiner som börjat läcka men faktiskt ingen tvättmaskin. Naturligtvis ingen statistisk säkerhet i det dock...
Och när det gäller slabba så tycker jag normalt centrifugerad tvätt är så pass torr att det inte blir något slabb. Någon enstaka tvätt kanske inte ska centrifugeras men det är i alla fall för oss rätt ovanligt.
Bara för att man har diskmaskiner i köket betyder det inte att tvättmaskin i köket automatiskt är en bra idé.Alfredo skrev:
Det får man naturligtvis tycka men ser du större läckagerisk för en tvättmaskin än för en diskmaskin? Jag har varit med om flera diskmaskiner som börjat läcka men faktiskt ingen tvättmaskin. Naturligtvis ingen statistisk säkerhet i det dock...
Som jag skrev onödig risk.
Att hålla på med tvätt i köket oavsett om man centrifigurerar eller tycker jag verkar onödigt opassande och inte ens nått jag skulle vilja hålla på med i köket.
Finns nog en anledning varför det inte är standard.
Sen kan jag bara tänka mig att det passar bäst i ett enmanshushåll eller kanske 2.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det förekommer ju inte några motiveringar i branschreglerna.Alfredo skrev:
https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-2-4-tvattmaskin/
Det kommer tydligen från Boverkets föreskrifter/allmänna råd: https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga
På diskmaskinens vattenanslutning brukar det ju finnas en "aqua-stop" som ska stänga av vattnet under vissa förutsättningar.