Jag köpte en inspektionskamera på Temu för knappt 300kr. Bästa köpet jag gjort på länge. Kanske nåt för TS

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle i första hand försöka gå på om säljaren gjort några konkreta utfästelser angående badrummet. Om så är fallet och om detta utgör en avvikelse mot sådana utfästelser kan du hävda fel i fastigheten. Då slipper du frågeställningen om det var dolt eller inte.

• Gilla
Dani Sam
  • Laddar…
Claes Sörmland
Thomas59 Thomas59 skrev:
Även om skadan (översvämmningen) skedde efter köpet kan det vara ett fel som, givet övriga rekvisit uppfylls kan klassas som dolt fel, om orsaken till skadan (felet) är dold och fanns vid överlåtelsetillfället. Själva skadan behöver således inte ha funnits vid överlåtelsetillfället. Bara bero på felet.
Hm, då är ju inte skadan dolt fel. Utan just en skada som uppstod efter köpet. Sen kan ju säljaren vara ersättningsskyldig för denna skada i alla fall.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Borde varit en varningsflagga på visning när det inte finns synligt vart avloppet går från tvättstället och där ge utökad undersökningsplikt.
Det är väl i princip standard nu för tiden att avloppet från tvättstället går in i väggen. Betyder det att i princip alla badrum får utökad undersökningsplikt?

• Gilla
Dani Sam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl i princip standard nu för tiden att avloppet från tvättstället går in i väggen. Betyder det att i princip alla badrum får utökad undersökningsplikt?
Ja, det är bara att knacka ner kaklet och kolla hur rören går...

Krilleman
Jag ställer mig i skaran som inte tror detta kan klassas som dolt fel.

Bakom fast inredning?
Nej

Är det dolt?
Jag anser nej även här.

• 1787321511774.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Borde varit en varningsflagga på visning när det inte finns synligt vart avloppet går från tvättstället och där ge utökad undersökningsplikt.
Varför?

Avloppet från våra tvättställ samt köksavloppet går in i väggen strax under vattenlåset.
Även om man tittar inunder kommoden så ser man inte varken avloppet eller vattnet.

H HenrikHuslöse skrev:
Ja, det är bara att knacka ner kaklet och kolla hur rören går...
Så du menar på fullt allvar att du skulle förstöra ett badrum (kakel, tätskikt, mm) för att sedan konstatera att badrummet var byggt efter gällande branschregelverk?

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar på fullt allvar att du skulle förstöra ett badrum (kakel, tätskikt, mm) för att sedan konstatera att badrummet var byggt efter gällande branschregelverk?
Nej, det får man inte på en visning. Trots undersökningsplikten.

Säljaren är husägare och således måste man få dennes godkännande innan förstörande åverkan sker.

Öppna/Lossa på lådor i en kommod är inte ett förstörande ingrepp för att upptäcka aktuellt fall...

• Gilla
hjalmar17 och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, jag var sarkastisk. Det fungerar som vanligt dåligt i skrift. Hur kan någon tänka sig att man ska göra en fördjupad undersökning av rören till handfatet på TS bild? De går in i väggen, så det går ju inte av precis den anledning du skriver.

• Gilla
ratorc och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm, då är ju inte skadan dolt fel. Utan just en skada som uppstod efter köpet. Sen kan ju säljaren vara ersättningsskyldig för denna skada i alla fall.
Det blir lite hårklyverier här men, om en skada uppstår efter tillträdet OCH BEROR på en felkonstruktion eller motsvarande som fanns vid tillträdet kan det, givet att övriga rekvisit uppfylls, bli tal om dolt fel.

Det avgörande i fastighetsrätten är när felet uppkom/fanns, inte exakt vid vilken tidpunkt själva skadan bröt ut eller märktes.

Felet måste alltså finnas vid tillträdet men skadan kan uppstå senare, som en konsekvens av felet. Kausalitet alltså.

Det räcker dock inte att enbart konstatera en felkonstruktion. Det krävs att felet har lett till en faktisk skada eller en märkbar funktionsbrist för att det ska räknas som ett rättsligt dolt fel, givet övriga rekvisit uppfyllda

Exempelvis; Om en konstruktion är felaktigt utförd enligt dagens (eller dåtidens) byggnormer, men har fungerat felfritt i 20 år utan att orsaka skada, anses fastigheten ändå uppfylla sin funktion. Fel men ingen skada.

Riskkonstruktioner; En så kallad "riskkonstruktion" (exempelvis en i trä uppreglad källarvägg eller en felaktigt ventilerad/isolerad vind med risk för fuktskador. Risken i sig är inte ett dolt fel – det är först om den utlöser en faktisk skada som inte var upptäckbar som frågan om dolt fel blir aktuell.

Undantaget från skadekravet; Om säljaren i köpehandlingarna eller muntligen (iofs.svårbevisat) har lämnat en specifik garanti (utfästelse) om att en viss konstruktion är utförd på ett visst korrekt sätt, kan köparen utkräva ansvar om det visar sig vara felkonstruerat – även om skada ännu inte uppstått. Då beror det dock på att fastigheten avviker från ett avtalat skick, snarare än det klassiska begreppet dolt fel.

Hur bedöms detta i praktiken?

För att säljaren ska bli ansvarig när skadan uppstår efter tillträdet måste två huvudsakliga kriterier uppfyllas:

1/Ursprungligt fel (Felorsaken fanns före tillträdet):
Den bakomliggande orsaken – till exempel en felkopplad elledning, ett felaktigt lagt tätskikt eller en felaktigt monterad dränering – måste ha utförts eller funnits där före tillträdet.

2/ Inte upptäckbart vid köpet:
Även om skadan (t.ex. fuktskadan eller elfelet) utlöses först senare, ska själva orsaken eller risken inte ha gått att upptäcka vid en noggrann undersökning före köpet.

Exempel på situationer

Tätskikt i badrum: Tätskiktet monterades felaktigt av säljaren för tre år sedan, men var helt dolt bakom kaklet. Det gick inte att upptäcka vid besiktningen. Sex månader efter att du flyttat in spricker en fog, vatten tränger in i den felaktiga konstruktionen och en fuktskada uppstår. → Kan klassas som dolt fel.

Dränering: Dräneringsrören lades med bakfall eller utan duk vid bygget. Inga fuktspår fanns vid tillträdet. Efter ett kraftigt höstregn ett år senare svämmar källaren över på grund av den felaktiga dräneringen. → Kan klassas som dolt fel.

Obs! Felet/skadan rör bara ett av rekvisiten. För att kunna bedömas som ”dolt fel” måste givetvis de andra rekvisiten i lagtexten också vara uppfyllda.

• Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, det får man inte på en visning. Trots undersökningsplikten.

Säljaren är husägare och således måste man få dennes godkännande innan förstörande åverkan sker.

Öppna/Lossa på lådor i en kommod är inte ett förstörande ingrepp för att upptäcka aktuellt fall...
Jag vet det, jag ställde frågan specifikt till HenrikHuslöse.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hade jag sett det i ett badrum som har ett sådant gammalt galler i närheten, så skulle jag säga ja.

Sen menar jag såklart inte knacka ned kakel etc men följa rören och undersöka hur det är draget, ifall någon inspektionslucka finns etc ser jag som en självklarhet.

H HenrikHuslöse skrev:
Nej, jag var sarkastisk. Det fungerar som vanligt dåligt i skrift. Hur kan någon tänka sig att man ska göra en fördjupad undersökning av rören till handfatet på TS bild? De går in i väggen, så det går ju inte av precis den anledning du skriver.
I TS fall så finns det ett galler (som går att skruva bort) i väggen bakom/under kommoden, där kan man ta och lysa in i med en ficklampa, då hade man högst troligt sett det grå avloppsröret samt troligen även golvbrunnen/hålet.

Eftersom typ alla idag har en mobiltelefon med kamera så är det även enkelt/enklare att titta bakom möbler mm. Man hade i allra första läget aktiverat kameran (i filmläge) & tänt blixten/lampan och lyst/tittat/filmat bakom utdragen låda och då sett gallret. Därefter lyft ut nedre (eventuellt även övre) lådan och lyst in i gallret.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
103 inlägg.., dolda fel är verkligen en trigger här på forumet även för mig.

Till ämnet: Jag tror inte felet är dolt, av anledning av det många skriver, gallret syns.

Utanför ämnet: Min åsikt är att ”dolda fel” kunde skrotas helt. Man köper något och tar ansvar för de åtgärder som objektet kräver.
Mången krona/ångest och möda skulle sparas på att fixa felet direkt istället för att driva det mot en säljare.
Då skulle alla räkna in riskerna och vi kanske skulle ha en sundare bostadsmarknad.
Senaste fastigheten som kom i min ägo visade sig vara i betydligt bättre skick än vad som kunde förväntas och renoveringsbudgeten minskade med 50%. Har även ett hus som kostat mer än dubbelt mot beräknat ( mest beroende på mitt dåliga omdöme och att jag gillade utsikten 😁)

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Det ser dock inte ut som en golvbrunn i utrymmet bakom kommoden. TS ger för lite info för att vi ska kunna veta så det blir lite gissningslek.

Kan det vara så att man vid något tillfälle byggt om badrummet och ersatt en gammal gjutjärnsbrunn med en modern dito i plast och då dragit ner plaströr från den nya brunnen till skarven mot gjutjärnsröret i det ”dolda” utrymmet. Utan golvbrunn i badrummet, med vattenlås, borde det annars bli avloppslukt i badrummet.

Ponera sedan att skarven med tiden blivit otät och då det sedan blev stopp, längre ner i gjutjärnsröret, har skarven läckt avloppsvatten. Kanske i sådan utsträckning att läckaget tagit tid att upptäcka, därav vattenskadorna, vars omfattning och plats tyvärr är okänd. Iaf för oss, och TS, som tydligen lämnat tråden då han inte fick det svar han önskade, behagar inte berätta.

En reparation borde då vara enkel. Täta skarven vilket inte bör vara svårt. Problem solved. Ingen rivning eller annars omfattade åtgärder behövs. Återstår vattenskadorna som vi inte vet något om, så det lämnar jag därhän.
Haha, nej jag har inte flytt tråden för att jag inte fick rätt svar! 😂 Har helt enkelt haft fullt upp med försäkringsbolag och att boka besiktning.
Din teori om skarven låter väldigt logisk och är förmodligen precis det som har hänt. Men att bara 'täta till' en dold skarv är inget alternativ för mig. Jag vill göra det ordentligt från grunden o lösa problemet permanent för att slippa framtida överraskningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.