32 849 läst ·
214 svar
33k läst
214 svar
Dispyt med bostadsrättsförening om avloppsrör i kök – behöver råd
Hur kom du fram till att det handlar om det?TRJBerg skrev:
Frågan var hur det kommer sig att man har koll på vilken diameter ens avloppsrör har haft i de bostäder man bott i. Jag har bott i ett antal bostäder genom åren, och har inte en aning om vilka dimensioner avloppsrören gaft i någon av dom. Och visst har man rensat något avloppsrör, men det går bra att göra det utan att ha koll på millimeterna…
TS tycks ha lämnat denna tråd. Om TS kommer tillbaka är ett råd att inte använda sitt namn på forumet i en sådan här diskussion. Förmodligen är det enkelt för den intresserade att söka upp, vilket inte är lämpligt i en diskussion där man kan få reda på detaljer i en pågående dispyt.
Eftersom den jag svarade till yttrade sig på ett sätt som svårligen kan tolkas på annat sätt. Såvida inte denne är ett troll, vilket jag inte utgår ifrån (såvida inte det är extremt uppenbart).Nissens skrev:
Hur kom du fram till att det handlar om det?
Frågan var hur det kommer sig att man har koll på vilken diameter ens avloppsrör har haft i de bostäder man bott i. Jag har bott i ett antal bostäder genom åren, och har inte en aning om vilka dimensioner avloppsrören gaft i någon av dom. Och visst har man rensat något avloppsrör, men det går bra att göra det utan att ha koll på millimeterna…
Jag lite förvånad över din uppfattning.
Jag kan lätt se skillnad på 50mm och 100mm på 20 meters avstånd.
Och jag kan lätt se skillnad på 50mm och 75mm på 10 meters avstånd.
På ett avstånd på 1 meter eller mindre identifierar jag 50mm med osäkerhet på -5mm och +8mm.
(Allt detta när det är fast installerat i kök eller liknande.)
Min erfarenhet (60år) är att de flesta som överhuvud är det minsta praktiska har liknande eller bättre bedömningsförmåga.
Vidare de allra flesta som bott i en lägenhet eller hus en längre tid har haft nära kontakt med underredet till diskbänken, de flesta har ju sophink, komposthink eller sådant som diskmedel eller diskborstar etc där. Gäller de flesta våtutrymmen.
Det stämmer säkert om man faktiskt försöker bedöma. Men det betyder i alla fall för mig inte att jag gör det eller lägger det på minnet bara för att man sett rören en massa gånger. Jag har i alla fall väldigt svårt att här och nu gissa dimensionen på mina olika synliga avloppsrör i samband med kökshoar och handfat.TRJBerg skrev:
Det handlar inte om det är svårt att bedömna eller inte. Man bedömner knappast storleken på allt man ser. Flr mig är det helt ointressant vad ett avloppsrör har för dimensioner om jag inte skall byta ut eller bygga om det..TRJBerg skrev:
Eftersom den jag svarade till yttrade sig på ett sätt som svårligen kan tolkas på annat sätt. Såvida inte denne är ett troll, vilket jag inte utgår ifrån (såvida inte det är extremt uppenbart).
Jag lite förvånad över din uppfattning.
Jag kan lätt se skillnad på 50mm och 100mm på 20 meters avstånd.
Och jag kan lätt se skillnad på 50mm och 75mm på 10 meters avstånd.
På ett avstånd på 1 meter eller mindre identifierar jag 50mm med osäkerhet på -5mm och +8mm.
(Allt detta när det är fast installerat i kök eller liknande.)
Min erfarenhet (60år) är att de flesta som överhuvud är det minsta praktiska har liknande eller bättre bedömningsförmåga.
Vidare de allra flesta som bott i en lägenhet eller hus en längre tid har haft nära kontakt med underredet till diskbänken, de flesta har ju sophink, komposthink eller sådant som diskmedel eller diskborstar etc där. Gäller de flesta våtutrymmen.
Om någon frågar dem om måttet på de där rören kunde de säkert göra en hyfsad uppskattning. Men eftersom det handlar om folk som antagligen är helt ointresserade av avloppsrör så är inte deras första tanke när de ser ett avloppsrör vad det har för mått. De är helt ointresserade av det. Det är ett rör, punkt slut.TRJBerg skrev:
Ungefär som att be någon som är totalt ointresserad av blommor att beskriva de 5 vanligaste blommorna i hans trädgård. Fast han sett dessa blommor massor med gånger så vet han egentligen knappt hur de ser ut och vilka som är vanligare än de andra.
Och i en tråd i ett blomforum så hade du varit lika oförstående över någon som inte hade koll på sina blommor i trädgården. I ett blomforum är det antagligen rätt viktigt att ha koll på sina blommorTRJBerg skrev:
Alla har olika intressen. Har du en aning om vad processorn i din mobil är för modell. Jag har ingen aning om det. Men det finns säkert folk som tycker att det är en självklarhet och viktigt att ha koll på sådant.
Här finns exjobbet som nämns att det är på gång i artikeln:D Dilato skrev:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1896451/FULLTEXT01.pdf
Men det berör 110 mm vs 90 mm avloppsrör för WC så inte något för tråden och TS.
Jag råkade också gräva fram Svensk byggnorm 1980 (SBN 80) som fortfarande ofta används för att dimensionera spillvattenledningar i Sverige trots att denna gamla byggnorm inte ens längre är refererad i BBR (som i sin tur fasas ut nu från juli).
Och här står faktiskt att 50 mm är OK för diskho. Men bara en diskho (eller formellt "disklådskombinationer", det är väl ofta två hoar per tappställe). Har man två eller tre diskhoar ska det enligt denna gamla byggnorm vara 75 mm. Kanske inte så vanligt i ett hem att ha mer än en om man inte har köksö med en andra ho och kökskran?
s 436
https://www.boverket.se/contentassets/c4c3f9ae57294ae889bfaf710b08b125/sbn-1980-utg-1.pdf
Ska TS ha en diskho verkar 50 mm vara OK enligt denna standard.
Och här står faktiskt att 50 mm är OK för diskho. Men bara en diskho (eller formellt "disklådskombinationer", det är väl ofta två hoar per tappställe). Har man två eller tre diskhoar ska det enligt denna gamla byggnorm vara 75 mm. Kanske inte så vanligt i ett hem att ha mer än en om man inte har köksö med en andra ho och kökskran?
s 436
https://www.boverket.se/contentassets/c4c3f9ae57294ae889bfaf710b08b125/sbn-1980-utg-1.pdf
Ska TS ha en diskho verkar 50 mm vara OK enligt denna standard.
Redigerat:
Nja, har man inställningen att man ska tolka lagen lite som man vill så ska man nog avsäga sin styrelseledamotsplats så fort som möjligt. Lagtextens "påtaglig skada" och "olägenhet" betyder att det ska uppstå skada av substans eller en riktig olägenhet för föreningen, inte bara att styrelsens ledamöter är allmänt motvalls och inte gillar att lägenheter underhålls och förändras över tid. I propositionen (prop. 2002/03:12 s. 115) beskrivs att styrelsen ska ha tungt vägande skäl för att vägra ge tillstånd för en åtgärd som kräver tillstånd.L lbgu skrev: