Claes Sörmland
GK100 GK100 skrev:
Skulle passa ännu bättre i TS fall men nu är ju detta en sedvanligt utomjordisk juridisk tråd.
Vi har som vanligt högt och lågt i tråden. Det praktiska har ju redan TS rörmokare löst sedan länge men tyvärr kan ju denne inte vara behjälplig med det sociala spelet och rättshaveristerna i föreningens styrelse.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det berör 110 mm vs 90 mm avloppsrör för WC så inte något för tråden och TS.
  • Som kuriosa kan jag nämna att jag just installerat både disk och tvättmaskin och dragit avloppet i varsitt parallellt 25 mm i klinkergolvet ca en meter till befintligt avlopp.
  • Samma dimension som slangen från maskinerna, funkar klockrent.Men nu är ju deatta i Afrika där man löser problem utan att någon dikterar hur.

D Dilato skrev:
  • Som kuriosa kan jag nämna att jag just installerat både disk och tvättmaskin och dragit avloppet i varsitt parallellt 25 mm i klinkergolvet ca en meter till befintligt avlopp.
  • Samma dimension som slangen från maskinerna, funkar klockrent.Men nu är ju deatta i Afrika där man löser problem utan att någon dikterar hur.
Jaha, det är det som avses med "Södra Skåne" 😆

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Har du 25 mm självfall eller är det trycksatt hela vägen från maskinens pump? I det senare fallet funkar det nog bättre än i det förra. Men man kan väl få häverteffekter så att maskinen töms på vatten även efter att pumpen har slutat gå? Brukar inte det alltid varnas för i installationsmanualerna?

Nissens
A ajn82 skrev:
Fast jag tror det flesta kan avgöra om deras vattenlås ser normal ut, eller är betydligt grövre än normalt (50 vs 70 mm)
Det handlar inte om att det är svårt att bedömma. Det handlar om att över huvudtaget bry sig. Vem sjutton bryr sig om ett avloppsrör som knappt är synligt om man inte skall meka med det???

Nissens
D Dilato skrev:
Ja, Afrika är ju ett föredöme för resten av världen… 🙄

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, Afrika är ju ett föredöme för resten av världen… 🙄
På vissa sätt, antagligen...

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
På vissa sätt, antagligen...
Tänker du på samhällstrukturen? AIDS bekämpningen? Affärsmässigheten? Demokratin? Korruptionen? Kriminaliteten?
?

C cpalm skrev:
Inte för att den kräver tillstånd, men om styrelsen t.ex. känner sig osäker på om en dimensionsändring från 75 till 50 mm på ett avloppsrör är en "tillståndspliktig" åtgärd bör man ju utifrån ett analogt resonemang neka och låta bostadsrättsinnehavaren dra det i hyresnämnden.
Jag har inte läst hela tråden, men vad står i föreningens stadgar? Det är också en viktig parameter tänker jag. I min förenings stadgar står att synliga rör är medlemmens ansvar fram till koppling till stam...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är trycksatt hela vägen till avloppsbrunn, med den obligatoriska u-svängen upp över maskinen.
Elrören lutar svagt mot brunnen och töms helt av gravitationen.
Maskinerna står bredvid varandra och rören ligger parallellt bredvid varandra.
Det fungerar helt utan problem.
Schematisk illustration av avloppssystem med en u-sväng ovanför tvättmaskin, original avloppsslang och elrör med 90-graders vinklar som leder till avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Det handlar inte om att det är svårt att bedömma. Det handlar om att över huvudtaget bry sig. Vem sjutton bryr sig om ett avloppsrör som knappt är synligt om man inte skall meka med det???
I tråden, föreningens styrelse!

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P pappaM skrev:
I min förenings stadgar står att synliga rör är medlemmens ansvar fram till koppling till stam...
Jo men det betyder inte att du får ändra dem utan föreningens tillstånd.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Här var ju en skrivning en bit upp i tråden om att man enl. säkert vatten inte får ha mer än 120 cm klenare än 75 mm till köksavlopp. Jag hittar inte var det står skrivet i säkert vatten reglerna. Men OM det är skrivet så i reglerna, så har ju styrelsen rätt här (om TS har mer än 120 cm 50mm rör.). Säkert vatten reglrna ses som definition av fackmannamässigt.

• Gilla
pappaM
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men det betyder inte att du får ändra dem utan föreningens tillstånd.
Jag har inte våra stadgar tillgängliga, men hur de är formulerade är väldigt viktig input. Sen låter det du säger rimligt.

H hempularen skrev:
Säkert vatten reglerna ses som definition av fackmannamässigt.
Jag är rätt så säker att domstol/rätt skulle lägga stor vikt i dessa regler (Säkra våtrum/Säker vatten). Om man skall avvika så behöver man nog ett utlåtande/vittnesmål från en väl renommerad firma.

Dock så kan jag inte hitta något om dimension vi >120cm i Säker Vatteninstallation 2021:2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.