31 943 läst ·
214 svar
32k läst
214 svar
Dispyt med bostadsrättsförening om avloppsrör i kök – behöver råd
Vi har som vanligt högt och lågt i tråden. Det praktiska har ju redan TS rörmokare löst sedan länge men tyvärr kan ju denne inte vara behjälplig med det sociala spelet och rättshaveristerna i föreningens styrelse.GK100 skrev:
Claes Sörmland skrev:
- Som kuriosa kan jag nämna att jag just installerat både disk och tvättmaskin och dragit avloppet i varsitt parallellt 25 mm i klinkergolvet ca en meter till befintligt avlopp.
- Samma dimension som slangen från maskinerna, funkar klockrent.Men nu är ju deatta i Afrika där man löser problem utan att någon dikterar hur.
Jaha, det är det som avses med "Södra Skåne" 😆D Dilato skrev:
- Som kuriosa kan jag nämna att jag just installerat både disk och tvättmaskin och dragit avloppet i varsitt parallellt 25 mm i klinkergolvet ca en meter till befintligt avlopp.
- Samma dimension som slangen från maskinerna, funkar klockrent.Men nu är ju deatta i Afrika där man löser problem utan att någon dikterar hur.
Har du 25 mm självfall eller är det trycksatt hela vägen från maskinens pump? I det senare fallet funkar det nog bättre än i det förra. Men man kan väl få häverteffekter så att maskinen töms på vatten även efter att pumpen har slutat gå? Brukar inte det alltid varnas för i installationsmanualerna?D Dilato skrev:
Det handlar inte om att det är svårt att bedömma. Det handlar om att över huvudtaget bry sig. Vem sjutton bryr sig om ett avloppsrör som knappt är synligt om man inte skall meka med det???A ajn82 skrev:
Ja, Afrika är ju ett föredöme för resten av världen… 🙄D Dilato skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men vad står i föreningens stadgar? Det är också en viktig parameter tänker jag. I min förenings stadgar står att synliga rör är medlemmens ansvar fram till koppling till stam...C cpalm skrev:
Det är trycksatt hela vägen till avloppsbrunn, med den obligatoriska u-svängen upp över maskinen.
Elrören lutar svagt mot brunnen och töms helt av gravitationen.
Maskinerna står bredvid varandra och rören ligger parallellt bredvid varandra.
Det fungerar helt utan problem.
Elrören lutar svagt mot brunnen och töms helt av gravitationen.
Maskinerna står bredvid varandra och rören ligger parallellt bredvid varandra.
Det fungerar helt utan problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Här var ju en skrivning en bit upp i tråden om att man enl. säkert vatten inte får ha mer än 120 cm klenare än 75 mm till köksavlopp. Jag hittar inte var det står skrivet i säkert vatten reglerna. Men OM det är skrivet så i reglerna, så har ju styrelsen rätt här (om TS har mer än 120 cm 50mm rör.). Säkert vatten reglrna ses som definition av fackmannamässigt.
Jag är rätt så säker att domstol/rätt skulle lägga stor vikt i dessa regler (Säkra våtrum/Säker vatten). Om man skall avvika så behöver man nog ett utlåtande/vittnesmål från en väl renommerad firma.H hempularen skrev:
Dock så kan jag inte hitta något om dimension vi >120cm i Säker Vatteninstallation 2021:2.