31 941 läst ·
214 svar
32k läst
214 svar
Dispyt med bostadsrättsförening om avloppsrör i kök – behöver råd
Jag tror inte det finns någon sådan regel, jag har letat och letat. Och dessutom skulle en sådan regel motsäga SBN1980, alltså den traditionella svenska byggnormen som fortfarande används när spillvatteninstallationer dimensioneras.
Ta t ex Uponor som är den största (?) aktören på svenska avloppsledningsmarknaden. Företaget uppger att det går bra med 50 mm ledning från en disklådekombination i sin VVS Handboken (edition 5.2) – Inomhusavlopp (s. 677):
Notera att det är samma regel/text som i SBN1980.
Notera också hur de återger tabeller från gamla SBN1980 på s 679 som beskriver användningen av upp till 10 m långa 50 mm-ledningar med upp till 2 m fallhöjd med normflödena 0,9 respektive 1,2 l/s. Normflödet för en diskbänk är 0,6 l/s och tar man hänsyn till BBRs krav på 150% så hamnar vi alltså på ett dimensionerat flöde på 0,9 l/s. Vi kan alltså enligt standarden använda 50 mm rör max 10 m med max 2 m fallhöjd. D v s det fungerar bra i nästan alla kök som anslutningsledning.
https://www.uponor.com/getmedia/154...opp?sitename=SwedenBLD&disposition=attachment
Ta t ex Uponor som är den största (?) aktören på svenska avloppsledningsmarknaden. Företaget uppger att det går bra med 50 mm ledning från en disklådekombination i sin VVS Handboken (edition 5.2) – Inomhusavlopp (s. 677):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera också hur de återger tabeller från gamla SBN1980 på s 679 som beskriver användningen av upp till 10 m långa 50 mm-ledningar med upp till 2 m fallhöjd med normflödena 0,9 respektive 1,2 l/s. Normflödet för en diskbänk är 0,6 l/s och tar man hänsyn till BBRs krav på 150% så hamnar vi alltså på ett dimensionerat flöde på 0,9 l/s. Vi kan alltså enligt standarden använda 50 mm rör max 10 m med max 2 m fallhöjd. D v s det fungerar bra i nästan alla kök som anslutningsledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.uponor.com/getmedia/154...opp?sitename=SwedenBLD&disposition=attachment
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast det är tabeller som baseras på flöde i en viss ledning. Till kök vill man skapa marginal mot iegnsättning genom att gå upp i diemension. Jag vet att det är praxis att man gör så, som jag skrev högre upp. Men sedan stod det i ett inläg att säkert vatten hade en längdregel om 1,2m. Den har jag inte hittat.
Jag misstänker att "regeln" är en tumregel som används som praxis, en oskriven "regel".
Jag misstänker att "regeln" är en tumregel som används som praxis, en oskriven "regel".
Men hur vet du det? D v s var går det att läsa i branschregler? TS och styrelsen kan ju inte förhålla sig till hörsägen. Och bevisligen har TS rörmokare inte plockat upp detta.H hempularen skrev:
Jag misstänker att det kan vara en ihopblandning av regeln (som finns i BBR och gamla byggnormen) att minst 75 mm ledning får användas vid ingjutning. Då blir det ju en 75 mm-ledning som poppar upp ur golvet i alla lägenheter. Klart man typiskt sett då fortsätter med 75 mm även för den synliga dragningen. I alla fall en bit tills den når vattenlåset som vanligen är 60 eller 50 mm beroende på modell. Finns nog få vattenlås som är 75 mm.
Den regeln verkar inte alls finnas i Säker vattens branschregler om vi nu alla inte läser dåligt.H hempularen skrev:
Kanske, och då är det ju ingen regel utan en vana som vissa har. Men styrelsen och TS kan ju inte förhålla sig till folks privata vanor och tumregler. Särskilt inte när TS rörmokare inte delar denna vana eller tumregel.H hempularen skrev:
Tänk på att du inte äger lägenheten utan bara disponerar den.dj köper ju bara en del av bostadsrätts förmedlingenMax Wikman skrev:
Hej!
Jag bor i en bostadsrätt och håller på att renovera mitt kök. I samband med detta ville jag ändra anslutningen för avloppet. Ursprungligen gick det ett gammalt rör på cirka 70 mm genom väggen, men jag har dragit om det till ett modernt 50 mm-rör. Det nya röret har korrekt fall och är utfört på ett fackmannamässigt sätt.
Anledningen till ändringen är att det annars inte skulle få plats bakom min nya diskmaskin – det finns även utanpåliggande vattenrör bakom som gör att det gamla 70 mm-röret tog för mycket plats. Med 50 mm-röret fungerar installationen och allt ligger snyggt och prydligt.
Styrelsen i föreningen menar att denna ändring är otillåten och kräver att jag återställer till original. Jag menar att det inte påverkar stammarna, utan enbart det rör som går inne i min egen vägg, och att den nya lösningen följer standard för moderna kök. Styrelsen har skickat en rättelseanmaning, men jag vill att Hyresnämnden prövar frågan innan jag eventuellt återställer.
Mina frågor:
- Har någon erfarenhet av liknande situationer där styrelsen kräver återställning trots att man bara ändrat det ”egna” avloppsröret?
- Hur ser lagen ut kring bostadsrättshavarens ansvar för avloppsrör som inte är stam?
- Är det rimligt att invänta Hyresnämndens beslut innan jag gör något?
- Finns det något tekniskt jag bör tänka på för att styrka att min lösning är korrekt och säker?
All input är värdefull – både juridiskt och byggtekniskt.
Du missar att normflödet är 1,2 (0,6 för diskbänken + 0,6 för diskmaskinen) och med 150% så blir detta 1,8. Alltså behövs en 75-ledning.Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det finns någon sådan regel, jag har letat och letat. Och dessutom skulle en sådan regel motsäga SBN1980, alltså den traditionella svenska byggnormen som fortfarande används när spillvatteninstallationer dimensioneras.
[bild]
[bild]
[länk]
Bra poäng! (Missade den för den stod ej under "diskmaskin" utan under "hushållsdiskmaskin" som jag ej såg, så jag trodde att för vanliga diskmaskiner ingick i diskbänkens normflöde. Men så verkar det ju inte vara.)S skalman76 skrev:
Det är det första i tråden som ger sakstöd för styrelsens ståndpunkt! 171 inlägg för det... vi måste skärpa oss.
TS kommer m a o inte att vinna detta i hyresnämnden eftersom 50 mm ledning enbart duger för en diskbänk men inte för en diskbänk och en diskmaskin.
Redigerat:
Det jag menar är det som kommer från en diskmaskin, där behöver/ska man inte avlägsna matrester.S skalman76 skrev:
Det grova fastnar i maskinens/dishons sil.
Det är inte samma sak som toapapper som är den stora boven, fekalier löser upp sig fort.
@Max Wikman - det blev en lång tråd före forumets kloka vishet hittade rätt svar. Men som det ser ut nu hittade @skalman76 (inlägg #171) att enligt svensk standard för så borde ditt rör dimensioneras för en diskbänk samt en diskmaskin, d v s ditt normflöde från ditt nya kök blir 1,8 l/s om man räknar in det 150% krav som finns i BBR. Därmed bör ditt kök ha en 75 mm ledning. I grund och botten har därmed styrelsen rätt i sak.
Jag nominerar inlägg #171 till bästa svar, det som har gett korrekt och refererat svar för sakfrågan.
(Sen avgör ju inte detta frågan om att vägra tillstånd, hur en något underdimensionerat avloppsledning från köket skulle skulle kunna orsaka föreningen betydande skada eller olägenhet. Det är upp till styrelsen att bevisa vid en ansökan om tillstånd.
Jag nominerar inlägg #171 till bästa svar, det som har gett korrekt och refererat svar för sakfrågan.
(Sen avgör ju inte detta frågan om att vägra tillstånd, hur en något underdimensionerat avloppsledning från köket skulle skulle kunna orsaka föreningen betydande skada eller olägenhet. Det är upp till styrelsen att bevisa vid en ansökan om tillstånd.
Boven i köksavlopp är fett som till slut täpper igen rören. Så av den anledningen vill i alla fall inte jag ha för klena rör i köksavlopp.D Dilato skrev:
Då byter man röret, max en hundring och görs på en kvart, typL lbgu skrev:
https://share.google/ETQbRaw2Y9ggAZZQJ
Kommer man åt att byta så enkelt så är det väl ännu enklare att rensa ur det. Själv har jag en sträcka på 5-6 meter där köksavloppet går oåtkomligt ifall man inte ska plockar bort köksinredning och liknande. Grattis till att byta där.D Dilato skrev: