S Snurrespratt skrev:
Branschorganisationer är alltid en partisk intressent. Affärsmöjligheter t.ex.
Inte bara lite partiskt heller med tanke på att en massiv tillverkare av just vattensäkerhetsprodukter samt representanter från försäkringsbolagen varit djupt involverade i framtagandet av reglerna.

Förvisso har dom mycket kunskap om vad som KAN ske och vad kan göra för att förebygga men det är väldigt mycket måla fan på väggen & låta vargen vakta fåren om nätterna i min mening.

7 månader in och användandet av dom nya reglerna är fortfarande debatterat och mycket tolkningar kvarstår.

• Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Elgiganten mm säljer inte CR139 godkända produkter när man köper diskmaskin + installation. Dock ska man kanske inte köpa larmet från Temu :)
Elgiganten är kanske inte heller välkända för att vara fackmannamässiga...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
detta skriver elon (som motpart till felgiganten)

Från och med en 1 januari 2026 finns nya branschrekommendationer vid installation av vattenanslutna produkter och produkter med vattenskaderisk i köket​

Vad innebär det för dig?

Vid installation av vattenanslutna produkter i köket och produkter med vattenskaderisk, är rekommendationen att den står på ett läckagetråg.
Läckagetråget behöver vara godkänt enligt gällande testkrav och hjälper till att skydda mot läckage på ett säkert sätt.
Tråget ska kunna bilda en liten "vattenspegel", dvs. en yta där vatten samlas så att ett läckage upptäcks i tid.
För att stärka skyddet är rekommendationen att ett vattenlarm installeras på läckagetråget. Larmet reagerar om det kommer vatten i tråget och varnar dig direkt.

Branschrekommendation även i diskbänksskåp

Vi installation av vattenanslutna produkter i köket är rekommendationen att även diskbänksskåpet bör ha läckagetråg och vattenlarm. Detta skyddar skåpet och golvet om det skulle börja läcka från rör eller avlopp.
Skyddet kan placeras inuti eller under skåpet.

Vad gäller i just ditt hem?

Det är alltid din hemförsäkring som styr exakt vilka krav som gäller hemma hos dig. Är du osäker rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag.

• Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt en ny diskmaskin, kommer i veckan. Men efter att ha googlat, läst Säker vatten 2026 och läst hela den här tråden vet jag fortfarande inte om mitt befintliga tråg med öppning framtill är ok eller ej. (Vattenlarmdelen är jag med på, men inte rotat i vilka som följer standarden.)

Det är också märkligt svårt att hitta ett tråg med uppvikta kanter. Det verkar bara finnas en tillverkare och många butiker säljer fortfarande de gamla även när man söker till diskmaskiner. Dessutom, den där enda som finns är inte helt lätt att få tag i. Går visserligen att beställa på nätet här och där, men även i utpräglade vitvarubutiker finns den visserligen i sortimentet men är i stor utsträckning inte i lager i butik. Jag har hittat 0 butiker i södra/östra Stockholm i alla fall. Om det behövdes en ny sådan till varje diskmaskin som säljs borde det finnas pallvis - eller?

G Genomklok skrev:
Jag har köpt en ny diskmaskin, kommer i veckan. Men efter att ha googlat, läst Säker vatten 2026 och läst hela den här tråden vet jag fortfarande inte om mitt befintliga tråg med öppning framtill är ok eller ej. (Vattenlarmdelen är jag med på, men inte rotat i vilka som följer standarden.)

Det är också märkligt svårt att hitta ett tråg med uppvikta kanter. Det verkar bara finnas en tillverkare och många butiker säljer fortfarande de gamla även när man söker till diskmaskiner. Dessutom, den där enda som finns är inte helt lätt att få tag i. Går visserligen att beställa på nätet här och där, men även i utpräglade vitvarubutiker finns den visserligen i sortimentet men är i stor utsträckning inte i lager i butik. Jag har hittat 0 butiker i södra/östra Stockholm i alla fall. Om det behövdes en ny sådan till varje diskmaskin som säljs borde det finnas pallvis - eller?
Jag skrev till Länsförsäkringar och berättade, till slut godkände dem denna från Elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/v...dic-quality-droppskydd-disktvatt-60cm/1017937

Den har en kant framme som gör att lite vatten samlas upp, vilket garanterar att vattnet når vattenlarmet.

Den är dock ej godkänd enligt just den standard som krävs av säkervatten.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
G Genomklok skrev:

https://www.elon.se/tollco-lackageskydd-60-152478

Denna är tillverkad av svenska Tollco och är godkänd av RISE. Givetvis godkänd enligt Säker vatten.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
[länk]

Denna är tillverkad av svenska Tollco och är godkänd av RISE. Givetvis godkänd enligt Säker vatten.
Den du hänvisar till har enligt beskrivningen inte uppvikt kant fram.

Tollco har bra produkter men deras hemsida är så rörig så man får huvudvärk. Det är Tollco GD man ska ha om man ska ha uppvikta kanter runtomkring hela maskinen. Det kan förvisso vara denna modellen i länken du skickade men det är inte helt tydligt enligt mig.

https://tollco.se/produkter/golvtrag/

"GD-serien: Ett slutet uppsamlingstråg med uppvikta sidor runt om speciellt anpassad för diskmaskin och tvättmaskin (och generellt vitvaror under inredning) – placeras direkt på golvet innan köksinredningen monteras. Finns i flera bredder (446×495 mm, 596×495 mm, 790×495 mm etc)."

L Laurentiusson skrev:
Den du hänvisar till har enligt beskrivningen inte uppvikt kant fram.

Tollco har bra produkter men deras hemsida är så rörig så man får huvudvärk. Det är Tollco GD man ska ha om man ska ha uppvikta kanter runtomkring hela maskinen. Det kan förvisso vara denna modellen i länken du skickade men det är inte helt tydligt enligt mig.

[länk]

"GD-serien: Ett slutet uppsamlingstråg med uppvikta sidor runt om speciellt anpassad för diskmaskin och tvättmaskin (och generellt vitvaror under inredning) – placeras direkt på golvet innan köksinredningen monteras. Finns i flera bredder (446×495 mm, 596×495 mm, 790×495 mm etc)."
Fel i texten, har själv köpt ett sådant. Ser ut som på bilden.

• Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
[länk]

Nu blev det denna, tack!
Hörde även med försäkringsbolaget (IF). De kunde inte rakt av svara på om jag var tvungen att byta från mitt gamla skydd. Troligen hade det gått bra att ha kvar den, men för att specifikt följa standarden så behövs en ny. Om det är ett krav enligt försäkringsvillkoren var oklart. Ja, ni hör ju: ingen verkar vilja sätta ner foten riktigt.

Nu såg den jag hade rätt tråkig ut och känns allmänt som en dum sak att snåla på, så det fick bli en ny.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.