Hej
Om jag läser rätt så infördes branschregler 1 januari 2026 att det ska finnas vattenlarm vid alla vattenanslutna produkter. Men det gäller vid nyproduktion och renoveringar. Att enbart byta en vattenansutna produkt kan knappast kallas renovering. Så du välja om du vill sätta ett vattenlarm i det diskmaskinen eller strunta i det.
Om jag läser rätt så infördes branschregler 1 januari 2026 att det ska finnas vattenlarm vid alla vattenanslutna produkter. Men det gäller vid nyproduktion och renoveringar. Att enbart byta en vattenansutna produkt kan knappast kallas renovering. Så du välja om du vill sätta ett vattenlarm i det diskmaskinen eller strunta i det.
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
En trådlös sensor ovanpå plastbaljan kopplad till något smart produkt borde räcka.
Detta är vad som står i säker vatten 2026:1 om just diskmaskiner.
4.3.1 Diskmaskin
Diskmaskin samt fogar på vatten och avloppsanslutningar ska placeras över ett uppsamlande tråg. Uppsamlande tråg ska vara provade och godkända och är en Byggteknisk förutsättning. Diskmaskinen ska förses med en avstängningsventil med lätt åtkomlig manöveranordning. Anslutningsröret för vatten ska vara provat och godkänt för avsedd användning.
Det uppsamlande tråget ska ha fuktsensor som är kopplad till:
läckagebrytare, eller
vattenfelsbrytare, eller
vattenlarm
som bryter tappvattentillförseln eller larmar om ett läckage.
→ Se bild 4.3.1a.
• Se Byggtekniska förutsättningar B4.3.
4.3.1a Exempel på diskmaskin med
läckagebrytare och lätt åtkomlig
manöveranordning.
Detta är vad som står i säker vatten 2026:1 om just diskmaskiner.
4.3.1 Diskmaskin
Diskmaskin samt fogar på vatten och avloppsanslutningar ska placeras över ett uppsamlande tråg. Uppsamlande tråg ska vara provade och godkända och är en Byggteknisk förutsättning. Diskmaskinen ska förses med en avstängningsventil med lätt åtkomlig manöveranordning. Anslutningsröret för vatten ska vara provat och godkänt för avsedd användning.
Det uppsamlande tråget ska ha fuktsensor som är kopplad till:
läckagebrytare, eller
vattenfelsbrytare, eller
vattenlarm
som bryter tappvattentillförseln eller larmar om ett läckage.
→ Se bild 4.3.1a.
• Se Byggtekniska förutsättningar B4.3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.3.1a Exempel på diskmaskin med
läckagebrytare och lätt åtkomlig
manöveranordning.
Min lekmannamässiga gissning är att den är tillräckligt eftersom den larmar när det kommer vatten på sensorn.
Men just den är en dum sensor som bara börjar pipa. Inget som du kan koppla upp via wifi eller en hub.
Ikea har trådlösa vattensensorer men det behövs en Dirigera hub för 800 för att de ska fungera. En Tapo H200 kl ostar hälften. Om du tänkte börja med smarta saker i hemmet vill säga. För du behöver inget vattenlarm bara för att byta diskmaskinen.
Men just den är en dum sensor som bara börjar pipa. Inget som du kan koppla upp via wifi eller en hub.
Ikea har trådlösa vattensensorer men det behövs en Dirigera hub för 800 för att de ska fungera. En Tapo H200 kl ostar hälften. Om du tänkte börja med smarta saker i hemmet vill säga. För du behöver inget vattenlarm bara för att byta diskmaskinen.
Det står i beskrivningen att den gör det ja. Men en för mig okänd tillverkade så ingen aning om hur deras app fungerar. Jag har Ikea och Tapo som jag är nöjd med.
Har du några smarta produkter redan, till exempel Apple tv eller Google tv, så har du redan en hub som en sensor kan paras med.
Har du några smarta produkter redan, till exempel Apple tv eller Google tv, så har du redan en hub som en sensor kan paras med.
Du har du redan hubbar som du kan para sensorer med.
Åtminstone Chromecast borde du använda ZigBee produkter. Men det kan beror vilken modell du har.
En Aqara T1, eller en Ikea badring om du hittar en i butik, är 2 vattensensorer med ZigBee.
Apple har jag ingen kunskap alls kring. Men Ikea Klippbok verkar kunna paras med Apple Home.
Åtminstone Chromecast borde du använda ZigBee produkter. Men det kan beror vilken modell du har.
En Aqara T1, eller en Ikea badring om du hittar en i butik, är 2 vattensensorer med ZigBee.
Apple har jag ingen kunskap alls kring. Men Ikea Klippbok verkar kunna paras med Apple Home.