22 070 läst ·
122 svar
22k läst
122 svar
Diskmaskin - nya regler för larm?
Elgiganten vill bara sälja på dig som lättlurad kund helt onödiga varorS skarj skrev:Så här enligt ELON, som hänvisar vidare till respektive försäkringsbolag, tätt mycket tydligare än Elgigantens information, om jag nu hittat allt som skriver:
[länk] krav
Tydligt, rekommendationer och inte lag, krav eller något annat. Sedan får man som sagt höra/byte försäkringsbolag, generellt ingen dum idé såklart, gissat att alla vill undvika vattenskada, det blir ett väldans stök att bo i.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Nu är detta nytt. Branschregler osv. Tycker att du ska kontakta ditt FB och få det skriftligt att du inte behöver följa branschreglerna vid köp av en ny diskmaskin. Fråga också om självrisk och ersättning påverkas om du inte följer branschreglerna.B Bill Algö skrev:
Vad tröttsamt detta börjar bliH HEM2121 skrev:
För många lågpresterande
Jag har jävligt klart för mig vad som gäller
Vv läs mina inlägg innan du skriver till mig
Du måste förstå att skrivna kontrakt gäller inte vad någon random meddelar dig
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Redigerat:
jag har nu kollatmedflera bolag och de har inte den skrivningen som IF harT Tinrik skrev:
fackmannamässigt är inte av någon specificerat
som jag skrev tidigare det är avtalet som gäller mellan parterna inte vad som står på facet eller BH
Jag har kollat med Trygg-Hansa. "Renoveringen skall genomföras fackmannamässigt och följa de bransch och byggregler som fanns vid installationstillfället."
Jag ifrågasatte rimligheten i att tvingas sätta in en av de få godkända larmen som är betydligt dyrare och dummare än billigare och smartare larm. T.ex. kan man få ett mycket billigare larm som är uppkopplat mot smarta system som skickar larm till telefonen, även om man inte är hemma.
Svaret blev ett upprepande av det kursiva ovan.
Jag ifrågasatte rimligheten i att tvingas sätta in en av de få godkända larmen som är betydligt dyrare och dummare än billigare och smartare larm. T.ex. kan man få ett mycket billigare larm som är uppkopplat mot smarta system som skickar larm till telefonen, även om man inte är hemma.
Man måste prata med skadereglering avdelningen. Det är de personer som beslutar om försäkringen gäller eller inte. Tyvärr är "fackmässigt" subjektivt och upp till var och en skadereglerare.M martin991 skrev:Jag har kollat med Trygg-Hansa. "Renoveringen skall genomföras fackmannamässigt och följa de bransch och byggregler som fanns vid installationstillfället."
Det är det jag har gjort. I detta fall är det ju helt odiskutabelt och har inget med fackmannamässigt att göra egentligen utan mer med "följa de bransch och byggregler som finns". De reglerna är tydliga att larmen kräver CR 139-typgodkännande.T Tinrik skrev:
Ja, reglerna är 100% tydliga.M martin991 skrev:
Samtidigt tycker jag det är högst osannolik att ett försäkringsbolag skulle neka eller minska ersättning bara för att larmet som bippade inte var CR139 godkänt. De larmen som FB själva säljer är inte CR139 godkända. Elgiganten mm säljer inte CR139 godkända produkter när man köper diskmaskin + installation. Dock ska man kanske inte köpa larmet från Temu
Branschorganisationer är alltid en partisk intressent. Affärsmöjligheter t.ex.Pjosk75 skrev:
Säker vatten är en branschorganisation som tar fram sina egna regler. Det är ingen lag som fastställts av riksdagen som fallet är med elinstallationer och värmepumpar som exempel.
Självklart kommer de som tagit fram reglerna säga att du måste göra si och så. Men du kan själv välja att betala hantverkare som följer reglerna, göra arbetet så att reglerna följs själv eller strunta i reglerna.
Eftersom det är försäkringsbolagen som betalar ut ersättningen vid vattenskador så bör du kontakta det bolag du har och fråga vilka krav de har idag kring diskmaskiner. Troligen är det enda att det bör finnas en balja under så att läckage rinner framåt.