T Tinrik skrev:
Det enda som jag kan se är på typgodkännande CR 057:

> Den vattenuppsamlande förmågan måste vara tillräcklig för att eventuell fuktsensor, vattenutsläppspunkt eller synlig yta ska nås av vattnet och upptäckas innan det börjar läcka ut på annanplats som inte är synlig.

Men ja man kan tolka detta på olika sätt.
Det betyder ju att det inte krävs fyra kanter utan den gamla vanliga duger. Med öppningen framåt så läcker ju vattnet ut på en synlig plats. Innan man ser läckaget har definitivt sensorn reagerat dessutom.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Det betyder ju att det inte krävs fyra kanter utan den gamla vanliga duger. Med öppningen framåt så läcker ju vattnet ut på en synlig plats. Innan man ser läckaget har definitivt sensorn reagerat dessutom.
Nej det behöver inte vara så. Om det inte finns fyra kanter kan vattnet rinna tex till vänster och sensorn ligger på mitten, då når inte vattnet sensorn.

Istället om det finns fyra kanter så kan vattnet samlas och det är 100% garanterad att det når sensorn, oavsett placering.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En IKEA badring är inget som är godkänt enligt säker vatten eftersom larmet måste vara certifierat.
Ingen aning om hur försäkringsbolagen kommer kräva att det enbart är godkända vattenlarm eller om vilken vattensensor som helst kommer duga.
Diskbänksskåp
Passivt skydd
På insatsen som placeras på golveti skåpet ska en fuktsensor monteras och kopplas till ett vattenlarm eller en läckagebrytare. Det måste också vara vattentätt där rör och slangar leds genom skåpets bottenskiva. Det löser man genom tätningar.

Aktivt skydd
På insatsen måste du ha ett vattenlarm alternativt läckagebrytare med fast mont sensorer.
Tätningar och allt annat ska vara godkänt.
Och inga dålda rörkopplingar.

Konstigt att dom inte har samma problem i andra länder.
Undrar just vem som avgör om en tätring är godkänd eller ej.
Det är faktiskt svårt att få upp rör och avlopp genom godkända tättingar och tätskikt när man inte får använda dålda kopplingar.
Istort sätt betyder det att man måste använda någon som kan böja rören. Eller om det går att hyra rör börjare, och man kan titta på Youtube om hur gör jag.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Nej det behöver inte vara så. Om det inte finns fyra kanter kan vattnet rinna tex till vänster och sensorn ligger på mitten, då når inte vattnet sensorn.

Istället om det finns fyra kanter så kan vattnet samlas och det är 100% garanterad att det når sensorn, oavsett placering.
Så dom gammla med tre kanter är inte godkända längre.
Det är faktiskt svårt att få in en diskmaskin på ett fyrkantigt tätt skydd under diskbänken. Jag satte en golvbrunn under diskmaskin med 4 kanter och det är faktiskt svårt att få in diskmaskin. Tänker som så att läcker en diskmaskin så läcker det troligen väldigt mycket. Jag har Krypgrund! Annars är det svårt.

5 59Hansåke skrev:
Så dom gammla med tre kanter är inte godkända längre.
Det är faktiskt svårt att få in en diskmaskin på ett fyrkantigt tätt skydd under diskbänken. Jag satte en golvbrunn under diskmaskin med 4 kanter och det är faktiskt svårt att få in diskmaskin. Tänker som så att läcker en diskmaskin så läcker det troligen väldigt mycket. Jag har Krypgrund! Annars är det svårt.
Från 1 januari 2026 så är det tråg som ska användas, så att allt vatten stannar kvar under vitvaran istället för att rinna vidare.
Kravet på vattenlarm beror troligt på att det just kan kan rinna mycket vatten från en diskmaskin. Nästa uppdatering av reglerna är det väl läckageavstägning som kommer krävas.

Men det är vid renovering och nyinstallation detta krav gäller om jag minns rätt från säker vatten.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Från 1 januari 2026 så är det tråg som ska användas, så att allt vatten stannar kvar under vitvaran istället för att rinna vidare.
Kravet på vattenlarm beror troligt på att det just kan kan rinna mycket vatten från en diskmaskin. Nästa uppdatering av reglerna är det väl läckageavstägning som kommer krävas.

Men det är vid renovering och nyinstallation detta krav gäller om jag minns rätt från säker vatten.
Fortfarande en hel soppa av tolkningar så det är fortfarande inte spikat. Alla försäkringsbolag resonerar olika.

F Festlund skrev:
Fortfarande en hel soppa av tolkningar så det är fortfarande inte spikat. Alla försäkringsbolag resonerar olika.
Så är det garanterat.
If nämner inget alls om säker vatten på sina hemsidor, eller vattenlarm/sensor för den delen. Vattenfelsbrytare och läckagebryttare är det som skrivs om som en rekommendation.
Möjligen så står det annat i andra dokument kring ens försäkring på andra platser på hemsidan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:

Snart nästa lättare att vid renovering i köket och vid byte av vitvaror och bänkarna, att göra likadant som man gör i ett Badrum, våtskickt och carrara klinker med golvbrunn mitt i köket.
Vatten dragning med koppling skåp.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T Tinrik skrev:

Fel. Naturligtvis rinner vattnet framåt ut på golvet så att det syns. Hela bottenytan kommer att bli fuktig så sensorn reagerar dessutom.

S Saxdaling skrev:
Fel. Naturligtvis rinner vattnet framåt ut på golvet så att det syns. Hela bottenytan kommer att bli fuktig så sensorn reagerar dessutom.
Se nedan from Tollco:
  • Uppsamlingstråg – Dessa ligger under kyl, frys och diskmaskin. De ska ha uppvikta kanter så att vattnet inte rinner ut på golvet.
Alla bilder från SäkerVatten visar ett tråg med fyra uppvikta kanter.

T Tinrik skrev:
Se nedan from Tollco:
  • Uppsamlingstråg – Dessa ligger under kyl, frys och diskmaskin. De ska ha uppvikta kanter så att vattnet inte rinner ut på golvet.
Alla bilder från SäkerVatten visar ett tråg med fyra uppvikta kanter.
Det är dessutom en sanning med modifikation. Kyl & frys ska ha tråg om dom är vattenkopplade, med slang.

Utan det så är dom ej medtolkade i bestämmelserna för Säker Vatten då det endast är vattenkopplade enheter i köket som är med i bestämmelserna.

F Festlund skrev:
Det är dessutom en sanning med modifikation. Kyl & frys ska ha tråg om dom är vattenkopplade, med slang.

Utan det så är dom ej medtolkade i bestämmelserna för Säker Vatten då det endast är vattenkopplade enheter i köket som är med i bestämmelserna.
Ja, det stämmer. Men vi pratar om diskmaskin här.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En IKEA badring är inget som är godkänt enligt säker vatten eftersom larmet måste vara certifierat.
Ingen aning om hur försäkringsbolagen kommer kräva att det enbart är godkända vattenlarm eller om vilken vattensensor som helst kommer duga.
Vilka vattenlarm är det då? Verkar knappt finnas några när jag letar på nätet.
Dyra är de väl inte, men känner att det blir ännu en grej som kommer strula. Batterilivslängden är ju helt avgörande.
Kollar man på tex NEXA, ( https://www.bauhaus.se/vattenlarm-n...8F1RI8O_6v8t2hoCdjwQAvD_BwE#go-to-description ) så har den ju 10 års batteritid. Troligen ett litiumbatteri, så brandrisk föreligger.

Står inför ett byte av diskmaskin i stugan, men frågan är om jag vågar lägga en en sådan sensor med litiumbatteri under diskmaskinen. Huset är ett trähus från 1850 (timmer) och vill gärna inte bränna ner det pga en sensor om en sådär 7-10 år.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Vilka vattenlarm är det då? Verkar knappt finnas några när jag letar på nätet.
Dyra är de väl inte, men känner att det blir ännu en grej som kommer strula. Batterilivslängden är ju helt avgörande.
Kollar man på tex NEXA, ( [länk] ) så har den ju 10 års batteritid. Troligen ett litiumbatteri, så brandrisk föreligger.

Står inför ett byte av diskmaskin i stugan, men frågan är om jag vågar lägga en en sådan sensor med litiumbatteri under diskmaskinen. Huset är ett trähus från 1850 (timmer) och vill gärna inte bränna ner det pga en sensor om en sådär 7-10 år.
Den här: https://tollco.se/wp-content/uploads/2022/02/pb-vattenlarm-230-volt-extern-sensor.pdf

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.