bara hittepå från felgiganten

H
B Bill Algö skrev:
bara hittepå från felgiganten
Nej, gå in på Säker Vatten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Jag får väl hävda att diskmaskinen byttes Q4 2025! Men köper nog ett sådant där tråg ändå, men skippar vattensensorn eller så köper jag någon billig som gå vanliga batterier och inte litium.
Fick bli ett biltemalarm. Måste säga att den duger perfekt. Kostar inte multum heller. Batteriet skall hålla ca 5 år enligt instruktionen.

Oavsett, känns som en sak till som kommer fördyra, ställa till problem, och spöka. Byta batteri om 5 år lär jag inte heller göra. Köper nog en ny dosa då.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nej, gå in på Säker Vatten.
säkert vatten är en branschorganisation som hittar på roliga ting
dock inga lagar

det finns inte och har aldrig funnits krav på "säkervatteninstallation" från polisen, åklagare eller försäkringsbolag.

inte ens det förhatliga underlägget till diskmaskinerna

BirgitS
B Bill Algö skrev:
säkert vatten är en branschorganisation som hittar på roliga ting
dock inga lagar

det finns inte och har aldrig funnits krav på "säkervatteninstallation" från polisen, åklagare eller försäkringsbolag.

inte ens det förhatliga underlägget till diskmaskinerna
Läste du inlägg 88?

BirgitS BirgitS skrev:
Läste du inlägg 88?
det räcker inte om det inte står i försäkringsbrevets villkor

olika försäkringsbolag och handläggare säger olika ting

de fb jag samarbetar med säger att "ja vi rekommenderar diskmaskinsunderlägg men vi kan inte kräva det
vi rekommenderar att en med säkert vatten certifikat gör installationen men vi kan inte kräva det osv.

tittar man på Facet så ser man länsförsäkringar kräver vattenlarm uppkopplat till larmcentral.....

Så kolla vad som de kräver i avtalet och gå inte på käftordrar eller hörsägen
rekommenderar jag

B Bill Algö skrev:
länsförsäkringar kräver vattenlarm uppkopplat till larmcentral.....
Hittar inget sådant på villkorna (hemförsäkring bostadsrätt), har du en källa på detta?

Så här enligt ELON, som hänvisar vidare till respektive försäkringsbolag, tätt mycket tydligare än Elgigantens information, om jag nu hittat allt som skriver:
https://www.elon.se/ny-branschrekommendation-vid-installation#Nya krav
Tydligt, rekommendationer och inte lag, krav eller något annat. Sedan får man som sagt höra/byte försäkringsbolag, generellt ingen dum idé såklart, gissat att alla vill undvika vattenskada, det blir ett väldans stök att bo i.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Hittar inget sådant på villkorna (hemförsäkring bostadsrätt), har du en källa på detta?
står på deras Facebook sida

B Bill Algö skrev:
Den var bra!

B Bill Algö skrev:
Vilken av dem? Det finns många LF. Skicka gärna länk eller skärmdump.

Det finns inget krav att larmet måste vara kopplat till en larmcentral. Man KAN göra det om man vill, men det finns inget krav. Jag har pratat med LF direkt och de kräver inget sådant.

T Tinrik skrev:
Vilken av dem? Det finns många LF. Skicka gärna länk eller skärmdump.

Det finns inget krav att larmet måste vara kopplat till en larmcentral. Man KAN göra det om man vill, men det finns inget krav. Jag har pratat med LF direkt och de kräver inget sådant.
Kan inte skicka länk från paddan
Men första sökningen på vattenlarmdisk ger
Länsförsäkringar östgöta 12 maj

B Bill Algö skrev:
Så du menar att ett inlägg på Facebook fungerar som avtalsvillkor? Man måste alltså ha tillgång till Facebook och läsa igenom alla deras inlägg där innan man tecknar en försäkring?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att ett inlägg på Facebook fungerar som avtalsvillkor? Man måste alltså ha tillgång till Facebook och läsa igenom alla deras inlägg där innan man tecknar en försäkring?
Du läser vad du vill, jag ger bara exempel på alla ogrundade utsagor om gissningarna runt säker vatens "lag"
Jag har varit synnerligen tydlig med att det som gäller i kontraktet med försäkringsbolag står vilkorerat.

Men det krävs en särskild förmåga och färdighet att följa normalt ostrukturerad tråd har på BH.

B Bill Algö skrev:
Tack, såhär ser det ut:
1782714603460.png

Det står inget om att man MÅSTE ha larmet kopplat till larmcentral. Det står att de säljer en produkt "Trygghetspaket" där detta ingår, om man vill köpa. Men inget krav.

Sedan som de skrev ovan är Facebook ingen källa. Skadereglering baseras på 1) villkor i försäkringsbrevet 2) allmänna villkor och 3) branchsregler d.v.s. SäkerVatten regler.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.