15 666 läst ·
91 svar
16k läst
91 svar
Diskmaskin - nya regler för larm?
Bäst är att kolla med ditt nuvarande försäkringsbolag vilka krav de har för en nyinstallation av en diskmaskin 2026.lsoderlund skrev:
Är svaret att det räcker med en pipande vattensensor så går ju en IKEA badring bra att använda.
SäkerVatten känns som en lobbyism-historia.
Hur kan man sätta regler innan det finns produkter som uppfyller regelverket?
Eller är det styrt så man inte vill att kreti och pleti längre ska göra dessa installationer helt och hållet?
För om man beställer installation från elgiganten eller tretti, så antar jag att arbetet bär ansvaret för att det uppfyller kraven?
Jag är isf nyfiken på vilka lösningar de installations-tjänsterna använder sig av...
Hur kan man sätta regler innan det finns produkter som uppfyller regelverket?
Eller är det styrt så man inte vill att kreti och pleti längre ska göra dessa installationer helt och hållet?
För om man beställer installation från elgiganten eller tretti, så antar jag att arbetet bär ansvaret för att det uppfyller kraven?
Jag är isf nyfiken på vilka lösningar de installations-tjänsterna använder sig av...
Nej inte alls. Du som köpare ansvarar för att köpa rätt larm och uppsamlande tråg. Har du inte köpt dem så installerar inte installatören diskmaskinen.RakatKadaver skrev:
Elgiganten ger dig en rekommendation för larm och tråg de säljer, de säger att de är godkända. Men om man tittar närmare så står inget om att de är godkända enligt de regler som nämns i reglerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det finns exempel i forumet med folk som har råkat ut för att kyl eller frys har läckt vatten litegrann. De har inte sett vattnet utan vattnet har sugits in under golvskyddets framkant och det är först när golvet framför kyl/frys har blivit förstört underifrån som de har uppmärksammat läckaget. Det är då betydligt dyrare att åtgärda skadan eftersom 1-2 kvm golv måste tas bort för uttorkning och sen ska hela golvet läggas om.S Saxdaling skrev:
Jag förstår. Intressant.T Tinrik skrev:Nej inte alls. Du som köpare ansvarar för att köpa rätt larm och uppsamlande tråg. Har du inte köpt dem så installerar inte installatören diskmaskinen.
Elgiganten ger dig en rekommendation för larm och tråg de säljer, de säger att de är godkända. Men om man tittar närmare så står inget om att de är godkända enligt de regler som nämns i reglerna.
Då borde det verkligen inte vara så här godtyckligt.
Jag får väl hävda att diskmaskinen byttes Q4 2025! Men köper nog ett sådant där tråg ändå, men skippar vattensensorn eller så köper jag någon billig som gå vanliga batterier och inte litium.Pjosk75 skrev:
Flera kedjor som bara friskriver sig att det är upp till köparen och kunden att det finns på plats, annars installeras den inte. Och du får inte tillbaka pengarna för en utebliven installation heller. 😳RakatKadaver skrev:
Det känns som att det går troll i det här med att saker ska vara godkända till höger och vänster.
Ifall du har ett fungerande larm, godkänt eller ej, så kommer du ju upptäcka läckan i tid och det kommer aldriig bli ett försäkringsärende.
Det är väl bara om det uppstår en läcka och dessutom larmet inte fungerar och tråget inte fångar upp vattnet som det faktiskt kan bli en diskussion med försäkringsbolaget om larmet var godkänt eller inte. Och hade du ett godkänt larm (som inte fungerade) men åkte hemifrån utan att slå av vattnet till diskmaskinen så åker du ändå dit på det...
Ifall du har ett fungerande larm, godkänt eller ej, så kommer du ju upptäcka läckan i tid och det kommer aldriig bli ett försäkringsärende.
Det är väl bara om det uppstår en läcka och dessutom larmet inte fungerar och tråget inte fångar upp vattnet som det faktiskt kan bli en diskussion med försäkringsbolaget om larmet var godkänt eller inte. Och hade du ett godkänt larm (som inte fungerade) men åkte hemifrån utan att slå av vattnet till diskmaskinen så åker du ändå dit på det...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Tollco har vattenlarm som drivs av 230 V, det här: https://www.elon.se/tollco-dropstop-700-230v-116957F Fribbz skrev:
Ska renovera köket, ställt frågan till LF så får se vad dom säger. Verkar vara en väldigt begränsad marknad det här. Om man kollar vattensensorerna som försäkringsbolagen säljer så är dom inte typgodkända heller, antar att dom inte har hunnit uppdatera.
För min del verkar Tollco dropstop vara den enklaste lösningen där man sätter mätaren i eluttaget och sen diskmaskinen i den.
Hur löste ni andra det? Som någon skrev, syftet med larmet är att man reagerar så det inte blir en skada, så önskvärt är ju att det går att koppla till telefonen.
För min del verkar Tollco dropstop vara den enklaste lösningen där man sätter mätaren i eluttaget och sen diskmaskinen i den.
Hur löste ni andra det? Som någon skrev, syftet med larmet är att man reagerar så det inte blir en skada, så önskvärt är ju att det går att koppla till telefonen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Alla är tagna på sängen, de stiftar regler utan att meddela tillverkarna i tid. Det tar tid att testa och få det godkänt. Prata med Säker Vatten. För 2 månader sedan fanns inget godkänt larm enl. Säker vattens “godkänt nummer”, tror inte att det finns något godkänt larm idag heller. Vi köpte Nexa larm.Q Quariznivet skrev:Ska renovera köket, ställt frågan till LF så får se vad dom säger. Verkar vara en väldigt begränsad marknad det här. Om man kollar vattensensorerna som försäkringsbolagen säljer så är dom inte typgodkända heller, antar att dom inte har hunnit uppdatera.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Den larmar ju bara om det hamnar vatten på diskmaskinens bottenplåt, inte om det läcker i någon av anslutningarna av vatten och vattnet rinner ner på baksidan av diskmaskinen.P pvmannen skrev: