Jag vill laga en korg i diskmaskinen som har avskavd plast coating. Detta pga ett konstruktionsfel där en fällbar liten plasthylla skaver på själv korgen. (Siemens iq500)

Jag hittade tvåkomponents produkter hos återförsäljare som kostar typ 500-600kr. Men finns även detta från Amazon. Någon som provat med gott resultat? Syftet är att förhindra rost.

Korgen är för gammal för att oberopa garanti.

• Grått kit för reparation av diskmaskinskorg från AllisWay, innehållande reparationsvätska, penslar och spatel, används för att förhindra rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller självvulkande tejp.

Mats-S Mats-S skrev:
Tror att Biltemas "plastsvetsning" fungerar:
[länk]

Kanske lite pilligt, tror att du får ta flera lager om det ska bli tunt och snyggt :)
Faktiskt ett intressant alternativ! Tål både vatten och hög värme. Kanske inte blir lika snyggt som "anpassad" produkt på Amazon, men det är inte avgörande. Ska prova. Har du jobbat med limmet själv? Är det vanligt transparent lim så att säga?

B
Inte billigt kanske, men lär finnas ny korg att köpa. Gäller att inte använda någon produkt som påverkas av värme eller högt pH iaf., Lär inte vara värt att få kladd i sil/pump.

• Gilla
whak
  • Laddar…
B skarj skrev:
Inte billigt kanske, men lär finnas ny korg att köpa. Gäller att inte använda någon produkt som påverkas av värme eller högt pH iaf., Lär inte vara värt att få kladd i sil/pump.
Korgen är som ny förutom ett litet ställe där coatingen har lossnat. Mycket liten yta. Känns inte alls aktuellt köpa en ny korg för 1500-1800kr(?). Risken att något kladd skulle lossna och sen fastna ser jag som mycket minimal, men tar med mig detta i helhetsbilden. Plastsvetsen som tipsades, och nu inhandlad, och enligt beskrivningen tål 120 graders värme, kemikalier och vatten. Rekomenderas att laga båtskrov med. Kommer troligen hålla bättre än den originalcoatingen 😅

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
G
Kanske testa lack för att reparera emalj. Påstås ska klara 125°C.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Mats-S
Dracula Dracula skrev:
Plastsvetsen som tipsades, och nu inhandlad, och enligt beskrivningen tål 120 graders värme, kemikalier och vatten.
Ge gärna en återkoppling när du kört någon månad :-)

Mats-S Mats-S skrev:
När diskmaskinen hemma slutade att fungera här om veckan och jag misstänkte att cirkulationspumpen inte pumpade som den skulle visade det sig att själva ”impellern/skovelhjulet” som satt på elmotorns axel gått isär använde jag faktiskt just Biltemas plastsvetsning till att limma ihop den. Ska bli spännande att se om den står emot värme, tryck och varvtal. Har bara kört några diskar än så håller tummarna.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har ännu inte lagat korgen, men står i startgroparna, lol. Ska återkomma med rapport efter några veckors användning. Det vi tyvärr inte kommer få veta är hur rosten fortskrider under lagningen - men jag ska försöka slipa bort det som finns noga, i hoppas det inte krypit långt ner på "stålpinnen".

Jag är mest irriterad på den dåliga konstruktionen som är anledningen till skadan. Siemens support gav mig pekfingret, men erbjöd mig lite rabatt på en ny korg - men det är inte aktuellt pga det dyra priset. 🤬🤬🤬

Mats-S
Dracula Dracula skrev:
erbjöd mig lite rabatt på en ny korg
Dom borde ha skickat en ny korg gratis med tanke på den extremt korta livslängden som din hade 🤔

Mats-S Mats-S skrev:
extremt korta livslängden som din hade
Hur lång var den?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.