15 794 läst ·
91 svar
16k läst
91 svar
Diskmaskin - nya regler för larm?
Skönt! Som någon som precis ska påbörja en större köksrenovering så var det här en bra ändring iafPjosk75 skrev:
Jämfört med säker vatten 2021 så verkar det duga att kranen finns på andra platser från 2026.
Så här stod det i reglerna från 2021:
4.3.1 Vattenavstängning för apparater i kök
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig. Andra vattenanslutna apparater, till exempel kaffebryggare eller ismaskin, ska ha en avstängningsventil med lätt åtkomlig manöveranordning.
Såhär svarar Länsförsäkringar:Pjosk75 skrev:
Säker vatten är en branschorganisation som tar fram sina egna regler. Det är ingen lag som fastställts av riksdagen som fallet är med elinstallationer och värmepumpar som exempel.
Självklart kommer de som tagit fram reglerna säga att du måste göra si och så. Men du kan själv välja att betala hantverkare som följer reglerna, göra arbetet så att reglerna följs själv eller strunta i reglerna.
Eftersom det är försäkringsbolagen som betalar ut ersättningen vid vattenskador så bör du kontakta det bolag du har och fråga vilka krav de har idag kring diskmaskiner. Troligen är det enda att det bör finnas en balja under så att läckage rinner framåt.
Tack för ditt meddelande! För att försäkringen ska vara gällande krävs att installation och montage är fackmannamässigt utfört, alltså att arbetet är utfört likställt som att en fackansluten person har gjort det och att bygg- och branschregler har följts.
Så, om man måste följa branschregler, då måste man följa SäkerVatten om man vill få ersättning från försäkringsbolaget.
andra bolag har andra tolkningar. tex DinaT Tinrik skrev:Såhär svarar Länsförsäkringar:
Tack för ditt meddelande! För att försäkringen ska vara gällande krävs att installation och montage är fackmannamässigt utfört, alltså att arbetet är utfört likställt som att en fackansluten person har gjort det och att bygg- och branschregler har följts.
Så, om man måste följa branschregler, då måste man följa SäkerVatten om man vill få ersättning från försäkringsbolaget.
Vilket fack tycker länsförsäkringar att man skall tillhöra.... SECO, kommunal eller?
Det här är intressant:
https://www.netonnet.se/art/vitvaro...droppskydd-60x545cm-transparent/1019465.19563
> Tidigare användes underlägg där vatten rann ut på golvet framför vitvaran. Dessa är från och med 1 januari 2026 inte längre godkända för vattenanslutna produkter i kök.
> Observera att detta droppskydd INTE uppfyller de nya branschkraven för vattenanslutna produkter i kök.
https://www.netonnet.se/art/vitvaro...droppskydd-60x545cm-transparent/1019465.19563
> Tidigare användes underlägg där vatten rann ut på golvet framför vitvaran. Dessa är från och med 1 januari 2026 inte längre godkända för vattenanslutna produkter i kök.
> Observera att detta droppskydd INTE uppfyller de nya branschkraven för vattenanslutna produkter i kök.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Obs , gäller ej äldre installationer dock .T Tinrik skrev:Det här är intressant:
[länk]
> Tidigare användes underlägg där vatten rann ut på golvet framför vitvaran. Dessa är från och med 1 januari 2026 inte längre godkända för vattenanslutna produkter i kök.
> Observera att detta droppskydd INTE uppfyller de nya branschkraven för vattenanslutna produkter i kök.
Var hittar man det? Vad är ett godkänt droppskydd numera?T Tinrik skrev:Det här är intressant:
[länk]
> Tidigare användes underlägg där vatten rann ut på golvet framför vitvaran. Dessa är från och med 1 januari 2026 inte längre godkända för vattenanslutna produkter i kök.
> Observera att detta droppskydd INTE uppfyller de nya branschkraven för vattenanslutna produkter i kök.
Jag hittade detta på NetOnNet länken.D Dublin skrev:
Tydligen måste droppskydded nu ha fyra kanter så att vattnet samlas upp istället för att rinna ner. Exempel:
https://www.netonnet.se/art/vitvaro...-droppskydd-v2-60cm-diskmaskin/1062779.19563/
Det enda som jag kan se är på typgodkännande CR 057:D Dublin skrev:
> Den vattenuppsamlande förmågan måste vara tillräcklig för att eventuell fuktsensor, vattenutsläppspunkt eller synlig yta ska nås av vattnet och upptäckas innan det börjar läcka ut på annanplats som inte är synlig.
Men ja man kan tolka detta på olika sätt.
Nu hittar jag att även vattenlarmet måste vara godkänt enligt CR 139...T Tinrik skrev:
> Läckagebrytare, vattenfelsbrytare och vattenlarm ska vara godkända enligt ”CR 139 – Certifieringsregel för typgodkännande av Läckagebrytare, Vattenbrytare och Vattenlarm”.
https://sakervatten.se/branschregler2026/#system-och-komponenter
Det låter ju bra att branschreglera började gälla 1 januari och det 1 februari saknas larm som uppfyller CR 139. Och tråg med 4 uppvikta kanter saknas säkert också.
Så att montera diskmaskiner är inget som går att göra om branschreglerna ska följas.
Ok, det finns minst 1 tråg med 4 kanter på marknaden.
Så att montera diskmaskiner är inget som går att göra om branschreglerna ska följas.
Ok, det finns minst 1 tråg med 4 kanter på marknaden.
Produkter som diskuteras: "Tollco"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer