Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jämfört med säker vatten 2021 så verkar det duga att kranen finns på andra platser från 2026.

Så här stod det i reglerna från 2021:
4.3.1 Vattenavstängning för apparater i kök
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig. Andra vattenanslutna apparater, till exempel kaffebryggare eller ismaskin, ska ha en avstängningsventil med lätt åtkomlig manöveranordning.
Skönt! Som någon som precis ska påbörja en större köksrenovering så var det här en bra ändring iaf :)
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Säker vatten är en branschorganisation som tar fram sina egna regler. Det är ingen lag som fastställts av riksdagen som fallet är med elinstallationer och värmepumpar som exempel.

Självklart kommer de som tagit fram reglerna säga att du måste göra si och så. Men du kan själv välja att betala hantverkare som följer reglerna, göra arbetet så att reglerna följs själv eller strunta i reglerna.

Eftersom det är försäkringsbolagen som betalar ut ersättningen vid vattenskador så bör du kontakta det bolag du har och fråga vilka krav de har idag kring diskmaskiner. Troligen är det enda att det bör finnas en balja under så att läckage rinner framåt.
Såhär svarar Länsförsäkringar:

Tack för ditt meddelande! För att försäkringen ska vara gällande krävs att installation och montage är fackmannamässigt utfört, alltså att arbetet är utfört likställt som att en fackansluten person har gjort det och att bygg- och branschregler har följts.

Så, om man måste följa branschregler, då måste man följa SäkerVatten om man vill få ersättning från försäkringsbolaget.
 
T Tinrik skrev:
Såhär svarar Länsförsäkringar:

Tack för ditt meddelande! För att försäkringen ska vara gällande krävs att installation och montage är fackmannamässigt utfört, alltså att arbetet är utfört likställt som att en fackansluten person har gjort det och att bygg- och branschregler har följts.

Så, om man måste följa branschregler, då måste man följa SäkerVatten om man vill få ersättning från försäkringsbolaget.
andra bolag har andra tolkningar. tex Dina
Vilket fack tycker länsförsäkringar att man skall tillhöra.... SECO, kommunal eller?
 
  • Haha
Eld och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
T Tinrik skrev:
Det här är intressant:

[länk]

> Tidigare användes underlägg där vatten rann ut på golvet framför vitvaran. Dessa är från och med 1 januari 2026 inte längre godkända för vattenanslutna produkter i kök.

> Observera att detta droppskydd INTE uppfyller de nya branschkraven för vattenanslutna produkter i kök.
Obs , gäller ej äldre installationer dock .
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Det här är intressant:

[länk]

> Tidigare användes underlägg där vatten rann ut på golvet framför vitvaran. Dessa är från och med 1 januari 2026 inte längre godkända för vattenanslutna produkter i kök.

> Observera att detta droppskydd INTE uppfyller de nya branschkraven för vattenanslutna produkter i kök.
Var hittar man det? Vad är ett godkänt droppskydd numera?
 
T Tinrik skrev:
Tydligen måste droppskydded nu ha fyra kanter så att vattnet samlas upp istället för att rinna ner.
Vem säger att det måste vara så? Ge gärna en referens
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vem säger att det måste vara så? Ge gärna en referens
Det enda som jag kan se är på typgodkännande CR 057:

> Den vattenuppsamlande förmågan måste vara tillräcklig för att eventuell fuktsensor, vattenutsläppspunkt eller synlig yta ska nås av vattnet och upptäckas innan det börjar läcka ut på annanplats som inte är synlig.

Men ja man kan tolka detta på olika sätt.
 
T Tinrik skrev:
Det står i "byggtekniska förutsättningar", ett annat dokument:

"Uppsamlande tråg ska vara
provade enligt metod 5779 och
typgodkända enligt CR057."

Nu anser jag att detta gäller bara "uppsamlande tråg" och inte vattenlarmet.

Fortfarande har jag svårt att hitta en sådant som är godkänt.
Nu hittar jag att även vattenlarmet måste vara godkänt enligt CR 139...

> Läckagebrytare, vattenfelsbrytare och vattenlarm ska vara godkända enligt ”CR 139 – Certifieringsregel för typgodkännande av Läckagebrytare, Vattenbrytare och Vattenlarm”.

https://sakervatten.se/branschregler2026/#system-och-komponenter
 
Det låter ju bra att branschreglera började gälla 1 januari och det 1 februari saknas larm som uppfyller CR 139. Och tråg med 4 uppvikta kanter saknas säkert också.
Så att montera diskmaskiner är inget som går att göra om branschreglerna ska följas.

Ok, det finns minst 1 tråg med 4 kanter på marknaden.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har någon hittat ett larm som uppfyller CR 139 ännu?
 
P Peligroso skrev:
Har någon hittat ett larm som uppfyller CR 139 ännu?
De från Tollco ska uppfylla det, men väntar på dokumenten.
 
R Rolle85 skrev:
Hej, ska byta diskmaskin men läste att det var nya regler om att man måste ha larm/givare för vattenläckage. Nån som vet mer och vad man måste införskaffa?
Mvh
Kostar 80 kronor på IKEA
 
5 59Hansåke skrev:
Kostar 80 kronor på IKEA
En IKEA badring är inget som är godkänt enligt säker vatten eftersom larmet måste vara certifierat.
Ingen aning om hur försäkringsbolagen kommer kräva att det enbart är godkända vattenlarm eller om vilken vattensensor som helst kommer duga.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.