Jag kommer byta läckageskyddet i botten när den nya diskmaskinen kommer. Har även beställt ett larm med en sensor som ska ligga under och som är trådad till en larmenheten. Ska även ringa Länsförsäkringar.

R Rolle85 skrev:
Jag kommer byta läckageskyddet i botten när den nya diskmaskinen kommer. Har även beställt ett larm med en sensor som ska ligga under och som är trådad till en larmenheten. Ska även ringa Länsförsäkringar.
Vad valde du för larm?

R Rolle85 skrev:
[länk]

Nån skrev ovan att den både ska larma och skicka notis via app för att va godkänd så då fick de bli den
Nej, det står ingenstans att det måste skicka notis via app. Här är reglerna:

Det uppsamlande tråget ska ha fuktsensor som är kopplad till:

• läckagebrytare, eller
  • vattenfelsbrytare, eller
  • vattenlarm
som bryter tappvattentillförseln eller larmar om ett läckage.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
[länk]

Nån skrev ovan att den både ska larma och skicka notis via app för att va godkänd så då fick de bli den
Tack. Jag skulle vilja hitta en som både är smart och piper vid larm. Jag tänker att det lätt kan bli att man glömmer att installera appen när man byter telefon eller att nåt annat strular med den och då vore det ju smart om den även tjuter vid larm.

• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Okej ja men nu gör den väl båda så…bättre de kanske än att bara tjuta

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Eller förresten, denna tjuter inte

R Rolle85 skrev:
Okej ja men nu gör den väl båda så…bättre de kanske än att bara tjuta
Ah, jag läste på sidan som var länkad och såg inte den infon där, men då har den ju det jag är ute efter.

Denna är uppkopplad till din mobil, padda osv och skickar en omedelbart meddelande till dig om den detekterar fukt

Vill hellre att mobilen ringer…

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Vill hellre att mobilen ringer…
Vem ska ringa dig?

useless useless skrev:
Vem ska ringa dig?
Larmet

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En trådlös sensor ovanpå plastbaljan kopplad till något smart produkt borde räcka.

Detta är vad som står i säker vatten 2026:1 om just diskmaskiner.

4.3.1 Diskmaskin
Diskmaskin samt fogar på vatten och avloppsanslutningar ska placeras över ett uppsamlande tråg. Uppsamlande tråg ska vara provade och godkända och är en Byggteknisk förutsättning. Diskmaskinen ska förses med en avstängningsventil med lätt åtkomlig manöveranordning. Anslutningsröret för vatten ska vara provat och godkänt för avsedd användning.

Det uppsamlande tråget ska ha fuktsensor som är kopplad till:

läckagebrytare, eller
vattenfelsbrytare, eller
vattenlarm
som bryter tappvattentillförseln eller larmar om ett läckage.

→ Se bild 4.3.1a.

• Se Byggtekniska förutsättningar B4.3.
[bild]
4.3.1a Exempel på diskmaskin med
läckagebrytare och lätt åtkomlig
manöveranordning.
Innebär detta att de har tagit bort kravet på vattenavstängning ovan diskbänk?

P Peligroso skrev:
Innebär detta att de har tagit bort kravet på vattenavstängning ovan diskbänk?
Jämfört med säker vatten 2021 så verkar det duga att kranen finns på andra platser från 2026.

Så här stod det i reglerna från 2021:
4.3.1 Vattenavstängning för apparater i kök
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig. Andra vattenanslutna apparater, till exempel kaffebryggare eller ismaskin, ska ha en avstängningsventil med lätt åtkomlig manöveranordning.

• Gilla
Peligroso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.