Finns säkert något nätanslutet vattenlarm på marknaden.
Batterierna räcker minst 1 år så inget som jag skulle anse är så krångligt att peta fram sensorn och byta batteri när den meddelar att det är dags för batteribyte.

Ok tack alla.
Tänkte också byta skyddsbaljan under. Den från ikea är ju värdelös.
Vilken är bäst?

Tomture61
Vet ej om jag upprepar det ngn annan skrivit , vattenskydd finns ju redan i diskmaskiner.
Det stänger av inkommande vatten vid läckage .
Dock inget akustiskt larm / signal .

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jo men de verkar krävas larm sen 1 januari om man byter ut maskinen

Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om jag upprepar det ngn annan skrivit , vattenskydd finns ju redan i diskmaskiner.
Dock inget akustiskt larm / signal .
Ändå så är branschreglera nu att det ska finnas ett vattenlarm i tråget under diskmaskinen, och kyl-frys om de är kopplat till vatten. Har väl tillkommit för att minska riskerna för vattenskador ytterligare.

R Rolle85 skrev:
Jo men de verkar krävas larm sen 1 januari om man byter ut maskinen
Nej, branschreglera säger vattenlarm vid nybyggnation eller renovering. Att byta en vitvara är ingen renovering.

Men kolla med ditt försäkringsbolag eftersom det är de som betalar ersättning vid en vattenskada.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
Kom just en tanke om min egen diskmaskin ,
Den installerades 2008 i köket , inget är lagat eller bytt .
Inte ens inkommande vattenslang 😐
Stänger till 95% av gångerna av vatten vid kökskranen till diskmaskinen men ....

Redigerat:
C
Tomture61 Tomture61 skrev:
Samma sak med avstängningskranen. Absurt att det krävs kaka på kaka trots att funktionen är inbyggd.
Nästa steg är så klart golvbrunn i kök.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det står i beskrivningen att den gör det ja. Men en för mig okänd tillverkade så ingen aning om hur deras app fungerar. Jag har Ikea och Tapo som jag är nöjd med.

Har du några smarta produkter redan, till exempel Apple tv eller Google tv, så har du redan en hub som en sensor kan paras med.
Njae.. delvis rätt. För Apple TV gäller 4K modell 2022 eller nyare om du ska få stöd för Matter. Detta är vad alla IKEAS nya prylar kommunicerar med. En HomePod mini går också bra. Har du inget av detta har du ingen Thread border router och således behövs IKEA DIRIGERA hubben.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Nej, branschreglera säger vattenlarm vid nybyggnation eller renovering. Att byta en vitvara är ingen renovering.

Men kolla med ditt försäkringsbolag eftersom det är de som betalar ersättning vid en vattenskada.
Jag frågade de på SäkerVatten och svarade till mig att ja, byter man diskmaskin så träder de nya reglerna i kraft. Var i branschreglerna står det att det gäller bara nybyggnation/renovering?

Dessutom måste man använda ett larm som är godkänt och certifierat enligt en viss standard. Jag kan inte hitta något larm som uppfyller dessa krav...

Säker vatten är en branschorganisation som tar fram sina egna regler. Det är ingen lag som fastställts av riksdagen som fallet är med elinstallationer och värmepumpar som exempel.

Självklart kommer de som tagit fram reglerna säga att du måste göra si och så. Men du kan själv välja att betala hantverkare som följer reglerna, göra arbetet så att reglerna följs själv eller strunta i reglerna.

Eftersom det är försäkringsbolagen som betalar ut ersättningen vid vattenskador så bör du kontakta det bolag du har och fråga vilka krav de har idag kring diskmaskiner. Troligen är det enda att det bör finnas en balja under så att läckage rinner framåt.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Jag frågade de på SäkerVatten och svarade till mig att ja, byter man diskmaskin så träder de nya reglerna i kraft. Var i branschreglerna står det att det gäller bara nybyggnation/renovering?

Dessutom måste man använda ett larm som är godkänt och certifierat enligt en viss standard. Jag kan inte hitta något larm som uppfyller dessa krav...
Det står i reglerna att det gäller vid nybyggnation, renovering eller förändring av köket.

Om du har en diskmaskin och köper en ny diskmaskin som du sätter på samma ställe med samma kopplingspunkter så gör du ingen förändring av köket, ingen renovering eller nybyggnation.

Således så gäller inte Säker Vatten 2026 vid utbyte.

• Gilla
Incus och 3 till
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Vart hittar man information om vilka krav och standarder larmet måste uppfylla?

useless useless skrev:
Vart hittar man information om vilka krav och standarder larmet måste uppfylla?
Det står i "byggtekniska förutsättningar", ett annat dokument:

"Uppsamlande tråg ska vara
provade enligt metod 5779 och
typgodkända enligt CR057."

Nu anser jag att detta gäller bara "uppsamlande tråg" och inte vattenlarmet.

Fortfarande har jag svårt att hitta en sådant som är godkänt.

T Tinrik skrev:
Det står i "byggtekniska förutsättningar", ett annat dokument:

"Uppsamlande tråg ska vara
provade enligt metod 5779 och
typgodkända enligt CR057."

Nu anser jag att detta gäller bara "uppsamlande tråg" och inte vattenlarmet.

Fortfarande har jag svårt att hitta en sådant som är godkänt.
CR057 är ett typgodkännande för läckageskydd. Du kommer aldrig att hitta någon annan produkt med det typgodkännandet.

https://www.ri.se/sites/default/fil...r, bänkskåp och vattenansluten utrustning.pdf

• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.