H hovapettson skrev:
Precis! Jag skrev namnet på försvarsmaterieltillverkaren som ett "kul" exempel. Ingen köper väl aktier för miljonbelopp, utom Wallenberg och de. Men några aktier är särdeles starka just nu och kan vara värda att köpa för 50k? 100K? Riskspridning är väl modellen. Men det är jag, det.
Ni blandar ihop långsiktigt investeringar med kortsiktiga. Jag behöver pengarna i höst för att betala av ett hus. Kan inte lägga pengarna på några aktier över huvudtaget.

Men beredd förlora en procent eller liknande. Räntebärande papper droppar inte lika drastiskt som aktier man kan sälja av dem innan droppet blir stort.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den kan lika gärna droppa 10 procent. Jag har ca 200k på SAAB, det är mer än jag normalt har på en enda aktie.

Edit: min rolls Royce går bra också. Undrar om Gripen motor-äffären är på g
Det här är väldigt individuellt. Men om jag skulle investera i aktier istf sparkonto i din situation skulle jag vara väldigt feg och endast ta små risker. Det skulle vara ganska jämnt fördelat på 15-20 olika svenska aktier. Antagligen skulle jag sätta 20% i Saab, det känns väldigt rätt nu och 2-3mån fram. Kanske en stor del i månadsutdelande fastighetsaktier vars kurs är stabil oavsett DTs påhitt. + vad man vill. Din bedömning är bättre än min när det är dina pengar😆

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Räntebärande papper droppar inte lika drastiskt som aktier man kan sälja av dem innan droppet blir stort.
Inte alltid som man kan sälja (som exemplet Splitan ovan). Det kan handelsstoppas värdepapper. Kan man vänta 2 månader eller så från det man säljer är inte risken så stor. Annars tror jag konto med insättningsgaranti helt klart är säkrast och enda rimliga om man vill vara garanterad att kunna använda pengarna när de behövs.

O O skrev:
Det här är väldigt individuellt. Men om jag skulle investera i aktier istf sparkonto i din situation skulle jag vara väldigt feg och endast ta små risker. Det skulle vara ganska jämnt fördelat på 15-20 olika svenska aktier. Antagligen skulle jag sätta 20% i Saab, det känns väldigt rätt nu och 2-3mån fram. Kanske en stor del i månadsutdelande fastighetsaktier vars kurs är stabil oavsett DTs påhitt. + vad man vill. Din bedömning är bättre än min när det är dina pengar😆
Du skulle lägga 2 miljoner kronor på SAAB? Pengar som du behöver i höst?

Jag har gjort 100 procent på saab (dock köpte jag lite till och vinsten gick ned lite) men vi pratar inga 2 miljoner i insatts. Utan snarare 100k

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…

Jag har gjort 100 procent på saab (dock köpte jag lite till och vinsten gick ned lite) men vi pratar inga 2 miljoner i insatts. Utan snarare 100k
Givetvis placerar man inte pengar med så kort tidshorisont på enskilda aktier, eller ens på börsen överhuvudtaget (möjligtvis räntefonder).

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Inte alltid som man kan sälja (som exemplet Splitan ovan). Det kan handelsstoppas värdepapper. Kan man vänta 2 månader eller så från det man säljer är inte risken så stor. Annars tror jag konto med insättningsgaranti helt klart är säkrast och enda rimliga om man vill vara garanterad att kunna använda pengarna när de behövs.
Det är lite anmärknignsvärt att en 5 morningstar fond gör så.

O O skrev:
Att börsen går upp och ner är en förutsättning för att göra vinst på att köpa och sälja aktier.
Jag skulle klara mig skapligt även utan nedgångar. 😉

Det verkar luta åt vi kommer få ha ett glapp på 2 till 3 månader innan vi får tillträde till nya bostaden. Hur hade ni investerat pengarna under denna tiden.

Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.

Depåkonto och räntebärande fond. Finns risk inblandat och Courtage

Isk med samma räntebärande fond, schablonsskatten blir dock ingen lek.

Hur har ni gjort
Köpt något bra på ISK. Skattefri vinst. På ränta får man ju skatta 30%. Många experter tycker att ISK ska vara långsiktigt, men varför? Man köper och säljer så lätt. Men ISK kräver intresse och lite "forskning". Fantastisk vinst tex på SAAB aktier. Fördubblat kapital om man köte tidigt i år. Men bara några få procents ökning är bättre än bankkonto.

C
Det är lite anmärknignsvärt att en 5 morningstar fond gör så.
Egentligen inte. Det kan hända i vilken fond som helst som förvaltar mindre likvida tillgångar.
I värsta fall kan det ta väldigt lång tid innan man kan få ut sina pengar.

Ni blandar ihop långsiktigt investeringar med kortsiktiga. Jag behöver pengarna i höst för att betala av ett hus. Kan inte lägga pengarna på några aktier över huvudtaget.
OK. 👍👌
MEN - det finns aktier och det finns aktier. Vissa har ett mycket stabilt värde. Mer eller mindre som obligationer. Men det kan du kolla upp själv.
Räntebärande papper droppar inte lika drastiskt som aktier man kan sälja av dem innan droppet blir stort.
Sådana aktier kan mer eller mindre ses som räntebärande papper. Företag som delar ut (nästan)allt det tjänar är av denna typ. Det finns i lite olika branscher.
Men beredd förlora en procent eller liknande.
Då kan man se det som att du köper lotter för SAAB-aktierna. Eller kanske snarare singlar slant om dem. Är det värt risken att förlora dem är alltid frågan.

Pm jag får komma med ett förslag skulle man kunna dubbla innehavet i SAAB och låta hela risken vara i det innehavet. Det kan nog bli en bra avkastning och det är en aktie du redan kan och har ansett vara värd att köpa. Dvs du vet om du behöver vara orolig, och om det blir en krasch vet du exakt när och hur mycket du behöver sälja.

Eller så tar du någon annan aktie du redan har och du tror på ännu mer. Det är bra att veta vad man köper.

Sedan skulle jag sätta resten på riskfria spar-konton med bra ränta i minst 3-5 olika (riskspridning är ändå alltid bra) banker och vara idiotsäker på att pengarna inte försvinner och att de är lätta att flytta.

Jag säger inte att du skall göra si eller så. Se det som idéer jag tror på. Om det är bra idéer vet vi i höst...

Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
Köpt något bra på ISK. Skattefri vinst. På ränta får man ju skatta 30%. Många experter tycker att ISK ska vara långsiktigt, men varför? Man köper och säljer så lätt. Men ISK kräver intresse och lite "forskning". Fantastisk vinst tex på SAAB aktier. Fördubblat kapital om man köte tidigt i år. Men bara några få procents ökning är bättre än bankkonto.
Shablonen gör ju det inte så fördelaktigt med höga instaser och liten vinst

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Om jag kan ta en viss förlust finns möjligheten att sälja i tid när jag vill.
Annars skulle jag inte göra det, inte en chans.

Nissens
Shablonen gör ju det inte så fördelaktigt med höga instaser och liten vinst
Är du så fruktansvärt girig att du inte nöjer dig med räntekonto?

Det gör nästan ingen skillnad oM du gör något annat på så kort tid.

Låter som att du kommer att leva i misär framöver pga ökade boendekostnader…

Har du skaffat en bostadsrätt igen, eller kommer du att äga din bostad?

JLyck JLyck skrev:
Givetvis placerar man inte pengar med så kort tidshorisont på enskilda aktier, eller ens på börsen överhuvudtaget (möjligtvis räntefonder).
Naturligtvis!!!
Förslaget var att köpa 15-20 olika aktier

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.