13 926 läst ·
157 svar
14k läst
157 svar
Depåkonto eller ISK eller sparkonto för försäljningspengar bostad
Om ISK är bäst beror på flera sakerD Dkvist skrev:
Man kommer inte undan schablonskatten med ISK.D Dkvist skrev:
0,5% skatt är väl inget problem i sig. Vill man riskera lite för att få hög avkastning är knappast 0,5% avdragsgill skatt det viktigaste. Speciellt inte om man som TS har "riskfria" alternativ som ger 1%/månad.
En bra investering kan mycket väl ge 5-10% på 2-3 mån. På ett ISK blir vinsten skattefri.
Generellt gäller att ISK är bra om man gör en stor vinst på sin investering. Men dåligt om investeringen inte ökar i värde mer än 3,6%/år. Så det beror på.
Att välja just denna tidsperioden att sätta in så mycket pengar som man dessutom med 100% säkerhet behöver om bara någon månad är inte bra.
Ingen vet vad den oranga clownen i vita huset får för sig från en dag till en annan och precis vad som helst kan hända, och en ny krasch kanske inte återhämtar sig förrän efter du måste sälja av allt.
Risken för tillfället är enorm så jag skulle råda dig att hålla i pengarna och inte falla för chansen att göra en slant på kort tid. Man stirrar sig lätt blind på bara chansen men det går inte att luta sig mot diverse värdetal då börsen enbart går efter känslor för tillfället.
Ingen vet vad den oranga clownen i vita huset får för sig från en dag till en annan och precis vad som helst kan hända, och en ny krasch kanske inte återhämtar sig förrän efter du måste sälja av allt.
Risken för tillfället är enorm så jag skulle råda dig att hålla i pengarna och inte falla för chansen att göra en slant på kort tid. Man stirrar sig lätt blind på bara chansen men det går inte att luta sig mot diverse värdetal då börsen enbart går efter känslor för tillfället.
Nu förstod jag saken som att TS var beredd att ta en viss risk. Även om något belopp inte har nämnts.D Dkvist skrev:
Om framtiden vet man inget. Men att direktäga aktier på ISK har så stora fördelar att det är svårt att se en bättre investeringsstrategi. Man kan fördela sina 10MSEK på 10-20 enskilda aktier i olika branscher, eller så köper man endast lika mycket i vart och ett av de 5-6 största investmentbolagen. Det ger en bra riskspridning. Hur det går vet man inte. För att vinna måste man riskera. Det är liksom grejen med investeringar. Men chansen att göra en vinst på 5-10% finns om man väljer rätt.
Räntefonder tycker jag är sparande, inte investering. Det finns säkert andra uppfattningar, men det är vad jag menar med begreppen.
Guld, bitcoin, SAAB eller madrassen? Du verkar vara en ekonomiskt medveten person så jag har inget att tillföra, men jag ska svara på din fråga: Jag hade delat kapitalet med sambon/hustrun och så hade vi stoppat in lite varstans enligt den uråldriga principen "lägg aldrig alla ägg i samma korg". Men först hade jag ju rådgjort med min kompis som är bra på investeringar, såklart.AndersMalmgren skrev:
Det verkar luta åt vi kommer få ha ett glapp på 2 till 3 månader innan vi får tillträde till nya bostaden. Hur hade ni investerat pengarna under denna tiden.
Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.
Depåkonto och räntebärande fond. Finns risk inblandat och Courtage
Isk med samma räntebärande fond, schablonsskatten blir dock ingen lek.
Hur har ni gjort
Målet är att ha minst 90% tillgängligt på tillträdesdagen. Ungefär.
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Byggahus goodwin law är metadiskusion. Alla byggahustrådar mynnar ut i metadiskusion.
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Jättebra råd lägga pengar man ska ha tillgängliga plus minus någon procent på aktier.H hovapettson skrev:Guld, bitcoin, SAAB eller madrassen? Du verkar vara en ekonomiskt medveten person så jag har inget att tillföra, men jag ska svara på din fråga: Jag hade delat kapitalet med sambon/hustrun och så hade vi stoppat in lite varstans enligt den uråldriga principen "lägg aldrig alla ägg i samma korg". Men först hade jag ju rådgjort med min kompis som är bra på investeringar, såklart.
Målet är att ha minst 90% tillgängligt på tillträdesdagen. Ungefär.
Min SAAB-aktie går fint Rheinmetal lika så. Tyvärr inga 10 miljoner där 😂
Det är alltid bättre att få avkastning på en stor summa än på en liten.H henke71 skrev:
Man kan se det som möjligheter. Men det kräver kunskap. Att börsen går upp och ner är en förutsättning för att göra vinst på att köpa och sälja aktier.H henke71 skrev:
Är den? Det finns alltid mer eller mindre riskabla investeringar. Vad DT gör i USA påverkar mycket, men verkligen inte allt.H henke71 skrev:
Ett mycket klokt råd om man inte vill riskera något. Men tål man en förlust på sin investering, som TS skrivit är fallet, kommer saken i ett annat läge. Då kan man utnyttja de köptillfällen som stora kursändringar ger. Och göra goda vinster.H henke71 skrev:
Det finns många aktier som är så likvida att man lätt säljer 10M på dagen. Det är inget som helst problem att sälja aktier för 10M snabbt.AndersMalmgren skrev:
Det omsattes SAAB-B för nästan 1000MSEK på en halv dag i dag. Kursen ökade drygt 2.5% under dagenAndersMalmgren skrev:
Hade du dina 10M i SAAB på ISK motsvarar det 250000kr skattefritt på en dag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Den kan lika gärna droppa 10 procent. Jag har ca 200k på SAAB, det är mer än jag normalt har på en enda aktie.O skrev:
Det finns många aktier som är så likvida att man lätt säljer 10M på dagen. Det är inget som helst problem att sälja aktier för 10M snabbt.
Det omsattes SAAB-B för nästan 1000MSEK på en halv dag i dag. Kursen ökade drygt 2.5%
Hade du dina 10M i SAAB på ISK motsvarar det 250000kr skattefritt på en dag.
Edit: min rolls Royce går bra också. Undrar om Gripen motor-äffären är på g
Att sätta in så mycket efter en husförsäljning och det går ned säg 10%, som sedan inte återhämtar sig förrän efter pengarna behövs, blir en förlust som TS sent kommer glömma. Att man vill satsa allt detta för att eventuellt tjäna 200 000 tycker jag tyder på att man nog inte gärna vill loosa 1-2 miljoner.O skrev:
Det är alltid bättre att få avkastning på en stor summa än på en liten.
Man kan se det som möjligheter. Men det kräver kunskap. Att börsen går upp och ner är en förutsättning för att göra vinst på att köpa och sälja aktier.
Är den? Det finns alltid mer eller mindre riskabla investeringar. Vad DT gör i USA påverkar mycket, men verkligen inte allt.
Ett mycket klokt råd om man inte vill riskera något. Men tål man en förlust på sin investering, som TS skrivit är fallet, kommer saken i ett annat läge. Då kan man utnyttja de köptillfällen som stora kursändringar ger. Och göra goda vinster.
Men visst…tycker man det är helt ok att riskera förlora så mycket och tål förlusten så kör hårt! Jag tror dock knappast att någon här utan att bry sig satsar bort 1-2 miljoner så lättvindigt. Alltid dessutom lätt att prata om andras pengar.
Jag har mycket svårt att se vilka kunskaper ni besitter som i dessa extremt oroliga tider garanterar avkastning.
Klart att man kan göra goda vinster på att tajma de stora ned- och uppgångarna som för tillfället sker men att ni besitter kunskap för det tror jag är BS. Då hade ni inte hängt här på ett litet svenskt forum.
Precis! Jag skrev namnet på försvarsmaterieltillverkaren som ett "kul" exempel. Ingen köper väl aktier för miljonbelopp, utom Wallenberg och de. Men några aktier är särdeles starka just nu och kan vara värda att köpa för 50k? 100K? Riskspridning är väl modellen. Men det är jag, det.AndersMalmgren skrev: