AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det verkar luta åt vi kommer få ha ett glapp på 2 till 3 månader innan vi får tillträde till nya bostaden. Hur hade ni investerat pengarna under denna tiden.

Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.

Depåkonto och räntebärande fond. Finns risk inblandat och Courtage

Isk med samma räntebärande fond, schablonsskatten blir dock ingen lek.

Hur har ni gjort
Sparkonto alla gånger. Har ni mycket pengar så är det flera olika institut eller utökad insättningsgaranti som gäller.

Varför inte ISK?
Du får även härlig skatt på insättningen. 1/4 del av insatt totalbelopp + 1/4 del vid varje kvartal * 30% * schablonskatten. Troligen alltså ca 0.5% skatt på dina pengar om du stoppar in dem på ISK, även om du har noll utveckling i eventuella fonder.

Varför inte Depåkonto?
Fonder på depåkonto belastas med 0.4% i fondskatt, (blir effektivt 0.12%), det beräknas nog på kontots värde vid årsskifte så du slipper nog denna. Dock 30% vinstskatt, precis som på sparkontot, så i bästa fall, bara lika dåligt som ett sparkonto, men investerarskyddet täcker 250k och inte 1 miljon.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Om vi tittar på hur mycket SEB Frn A gick ned när Trump lekte ekonom i april, vilket var ca 1 procent. Och att jag investerar tex 9 miljoner så skulle jag då förlora 90 000 kronor men har man lite is i magen så kan den vända tog en vecka för den då att återhämta sig.
Fast att flytta pengarna kortsiktigt till ISK betyder ju schablonskatt som är en garanterad förlust, speciellt om man betalar den 2 gånger över kvartalsskifte. Och räntefonden du listade tappade typ 2% över 2 månader och tog 2 månader på sig att komma tillbaka omkring skiftet 2022/2023. Räntefonder är inte bra kortsiktiga placeringar.

S sjoelund skrev:
Fast att flytta pengarna kortsiktigt till ISK betyder ju schablonskatt som är en garanterad förlust, speciellt om man betalar den 2 gånger över kvartalsskifte. Och räntefonden du listade tappade typ 2% över 2 månader och tog 2 månader på sig att komma tillbaka omkring skiftet 2022/2023. Räntefonder är inte bra kortsiktiga placeringar.
Nej det blir ju helt klart depåkonto isåfall

S sjoelund skrev:
Jag har kört seb frn istället för sparkonto i några år num fingrar bra. Men då är ju iof horisonten ett år

SSSS
Nissens
Ja det är ingen risk jag kommer göra. Orkar jag inte slatta med 5 miljoner kommer jag inte orkar slatta med 1 miljon 😅
Ja, det förstår man ju måste vara ett riktigt elände. 😂😂

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Varför krångla med detta i huvudtaget? 10M på två månader blir ju oavsett inga pengar. Lägg energin på flytten i stället. Eller verksamhetsutveckling om flytten inte kräver något fokus;)

Av nyfikenhet, vart bär det av?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Varför krångla med detta i huvudtaget? 10M på två månader blir ju oavsett inga pengar. Lägg energin på flytten i stället. Eller verksamhetsutveckling om flytten inte kräver något fokus;)

Av nyfikenhet, vart bär det av?
Tja det är ju inte dayjobbet men 200k är inte fel.

Tja det är ju inte dayjobbet men 200k är inte fel.
En årlig avkastningsränta på 12% på "Riskfria investeringar"? 🤦‍♂️
Är det efter skatt så snackar vi ju 16%....

• Gilla
Stensson11 och 6 till
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
En årlig avkastningsränta på 12% på "Riskfria investeringar"? 🤦‍♂️
Är det efter skatt så snackar vi ju 16%....
lågt 1 procent i månaden har den ju presterat, men visst det med rekyl efter Trumps fadäser i april

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Gör du 100K i månaden av 10M, med låg risk, tycker jag att du ska byta branch. Du får gärna förvalta mina surt förvärvade slantar också.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
lågt 1 procent i månaden har den ju presterat, men visst det med rekyl efter Trumps fadäser i april
Det är lätt att få den utveckling man vill om man väljer godtycklig tidsram!

Glöm inte ISK-skatten eller vinstskatten om du traskar runt pengarna, + kasst skydd iom investerarskyddet endast täcker 250k per person och värdepappershållande institut.

Om du vill ha siffror så går det ju smutt räkna fram fallet för både 1% och 0.5% avkastning på räntepappret på perioden du tittar och jämför med sparkontot.
Sparkonto (2.6%) rör det väl sig om ca 0,18% på två månader innan 30% skatt
AF-konto: 0,3 - 0,7%
ISK 0.28 - 0,56% till lite mer beroende på om du kliver över en kvartalsgräns för skatteberäkningen.

Sedan är 1% på en månad rätt orimligt att förvänta sig när det kommer till korta räntefonder i dagsläget. Mer realistiskt är typ Stibor till stibor+ någon enstaka %-enhet för en 12 månadersperiod om det är korta, lågriskfonder. Så typ 3% på 1 år just nu.

• Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Om man tittar på snittet senaste fem åren på SEB FRN Fond A får jag det till 70000 kr på två månader (om det gäller 10 miljoner i kapital). 70000 kr är ju inte helt fel även om man sitter på boende värt 10 miljoner. Framför allt inte om det finns förluster att kvitta mot också.

Säga vad man vill om SEB och andra svenska storbanker men att investerarskyddet skulle behövas ser jag som helt uteslutet.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Om man tittar på snittet senaste fem åren på SEB FRN Fond A får jag det till 70000 kr på två månader (om det gäller 10 miljoner i kapital). 70000 kr är ju inte helt fel även om man sitter på boende värt 10 miljoner. Framför allt inte om det finns förluster att kvitta mot också.
Det inkluderar pandemin och trump-ekonomi. Men absolut lågt räknat borde det bli något sådant. Vi har säkert något ny skit bakom hörnet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.