Här har jag mina sparpengar..

• Tabell med årliga räntesatser från Multitude Bank för olika kontotyper som sparkonto och fasta räntor från 3 till 36 månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Här har jag mina sparpengar..
Kollade på dem med de har tak på 1 miljon

Hopplöst låga räntor i Sverige.
På mitt sparkonto på Nordea i Norge får jag 4,75% ränta.

GoC GoC skrev:
Hopplöst låga räntor i Sverige.
På mitt sparkonto på Nordea i Norge får jag 4,75% ränta.
Fast dina norska pengar är ju inte värda något längre 😂
Kul att norge får smaka på lite valutanedgång för en gångs skull.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har det någon betydelse vad växelkursen är? Det är såklart en valutarisk, men 4,75% är väl ändå ganska skapligt.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det verkar luta åt vi kommer få ha ett glapp på 2 till 3 månader innan vi får tillträde till nya bostaden.
Man kan placera/förvara pengarna riskfritt. Att investera i något är en möjlighet till avkastning som innebär en risk.Så jag antar att du är beredd att ta en risk. Insättningsgaranti är vad jag förstår ganska ointressant i detta fall.
Hur hade ni investerat pengarna under denna tiden.
För att kunna ge ett vettigt svar får du tala om hur stort beloppet är och hur mycket av det du tål att förlora.

Gick tidigare att enkelt dela upp på olika aktörer via Avanza men vill minnas de har stoppat det nu.

Om det bara är 2-3 mån skulle jag lagt allt på SBAB, även om det är ett större belopp

O O skrev:
Man kan placera/förvara pengarna riskfritt. Att investera i något är en möjlighet till avkastning som innebär en risk.Så jag antar att du är beredd att ta en risk. Insättningsgaranti är vad jag förstår ganska ointressant i detta fall.

För att kunna ge ett vettigt svar får du tala om hur stort beloppet är och hur mycket av det du tål att förlora.
Om vi tittar på hur mycket SEB Frn A gick ned när Trump lekte ekonom i april, vilket var ca 1 procent. Och att jag investerar tex 9 miljoner så skulle jag då förlora 90 000 kronor men har man lite is i magen så kan den vända tog en vecka för den då att återhämta sig.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kul att norge får smaka på lite valutanedgång för en gångs skull.
Tyvärr så har det varit så några år nu.
Men gnäller inte för det, finns annat än pengar. Så länge det räcker till utgifterna så är det ok. Har så klart lite intäkter från lite tjänstepension i Sverige också och att vara ledig fyra dagar av veckans sju är helt ok .

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det är inte alltid du får dina pengar från fonderna när du vill ha dom. Många är rätt arga på Spiltan sen pandemin…

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju inga pengar ändå på kort tid och ingen extrem skillnad.

Du har väl god kontakt på din bank och kan lägga dem skapligt tills vidare.

Är det värt omaket att ta 70% netto på 2/12 och en jagad procentsats på kanske 1% mer under den korta tiden?

Sätta på räntebärande är ju givet för hade du gillat att trejda och haft marginal så skulle det vara ett sätt att få betydande netto.

Det nämndes i tråden att sätta in på konto som helt saknar garanti. Det är extremt riskfyllt. De företag som erbjuder väldigt hög ränta men saknar insättningsgaranti bör betraktas som bedrägeriföretag-. Det är väldigt lätt och billigt för ett krediinstitut att få insättningsgaranti. Så om jag skulle driva ett sådant bolag och låna in ex. 100 milj från privatpersoner, erbjuda ex 6% ränta, om jag kan skaffa bankgaranti och låna in för 2 - 3 % ränta. Varför skulle jag välja att betala 6%? Man får anta att de här företagen, som ofta använder de inlånade pengarna till att låna ut på sms lån och liknande, en dag lägger ned, och då kommer huvuddelen av de inlånade pengarna att vara försvunna, det är en del av affärsiden.

Enda anledningen att erbjuda extremt hög ränta är för att locka in pengar till en förskingring. Vilket vore svårt om man sköter sig enl garantireglerna.

• Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Om vi tittar på hur mycket SEB Frn A gick ned när Trump lekte ekonom i april, vilket var ca 1 procent. Och att jag investerar tex 9 miljoner så skulle jag då förlora 90 000 kronor men har man lite is i magen så kan den vända tog en vecka för den då att återhämta sig.
Den informationen är välkänd. Historiska data för enskilda investeringar garanterar inget om framtida utveckling.
  1. Vill du ha ett råd hur du själv skall göra behöver vi få svar på hur mycket du är beredd att investera och oxo hur mycket du klarar att förlora.
  2. Kan man inte riskera något är det antagligen meningslöst för en privatperson att investera på så kort perspektiv som 2-3mån.
  3. Vet man dessutom inte hur och i vad man skall investera är nog egna misstag/felbeslut den största risken. Antagligen är den risken så stor att man gör bäst i att avstå att investera helt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O O skrev:
Kan man inte riskera något är det antagligen meningslöst för en privatperson att investera på så kort perspektiv som 2-3mån.
Nu uppfattar jag att Anders kan ta en risk. Det finns andra tillgångar att fylla på med om den här investeringen misslyckas. Då blir det mer en fråga om hur dyr en sådan miss kan bli, i förhållande till hur liten risken är.

Det är skillnad om en investeringsmiss skulle göra att man på tillträdesdagen inte kan betala den nya bostaden, då måste man köra helt riskfritt.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu uppfattar jag att Anders kan ta en risk.
Naturligtvis, alla investeringar innebär risker. Det vet vi.

Frågan är hur stor risk han kan ta och hur stort belopp han kan investera. Den avgörande informationen kan bara han själv svara på.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.