13 923 läst ·
157 svar
14k läst
157 svar
Depåkonto eller ISK eller sparkonto för försäljningspengar bostad
Finns det ett överskott eller är du beroende av att du får ut exakt lika många kronor som du stoppar in?
Jag har själv haft sådana pengar på räntefond (i "depå"), och sålt i god tid innan, men det finns ju alltid en viss minimal risk att fonden blir handelsstoppad samtidigt som du behöver få ut pengarna.
Jag har själv haft sådana pengar på räntefond (i "depå"), och sålt i god tid innan, men det finns ju alltid en viss minimal risk att fonden blir handelsstoppad samtidigt som du behöver få ut pengarna.
Vad har det med saken att göra? Naturligtvis är det så men om nu lagstiftaren har infört en insättningsgaranti så är det ganska naturligt att det finns de som vill ta del av detta skydd, alldeles oavsett hur minimal risken än kan tänkas vara. Struntar man i det är man naturligtvis även fri att göra det. Jag förstår uppriktigt inte vad du vill ha sagt.A Arseface skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Pengarna ska gå in i nya boendet. Om det skulle gå ner får jag sälja och ta förlusten med andra pengar.C cpalm skrev:Finns det ett överskott eller är du beroende av att du får ut exakt lika många kronor som du stoppar in?
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
OT: Om ditt hem är en villa borde du ha en villaförsäkring OM det nu skulle brinnaAlfredo skrev:
Kan TS få bättre ränta och är beredd att riskera kapitalet genom att vara utan insättningsgaranti är det ju helt upp till honom..
Pengar som pengar 🙂AndersMalmgren skrev:
Finns det "andra" pengar som kan täcka en oplanerad förlust behöver du iallafall inte kalkylera med några andra konsekvenser, som att du får avstå husaffären. Det minskar ju "kalkylrisken".
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Alla banker inom EU har insättningsgaranti. Men det är ju upp till 1 miljon, inte fan kommer jag skapa 10 olika konton på 10 olika banker.. det är inte hållbart. risken är noll. Om jag är beredd ta risken med räntebärande papper så tror du inte jag är beredd ta risken EU skulle konka? 😂F fribygg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg