C
Finns det ett överskott eller är du beroende av att du får ut exakt lika många kronor som du stoppar in?

Jag har själv haft sådana pengar på räntefond (i "depå"), och sålt i god tid innan, men det finns ju alltid en viss minimal risk att fonden blir handelsstoppad samtidigt som du behöver få ut pengarna.

A Arseface skrev:
Det är garanterat större sannolikhet att ditt hus börjar brinna än att svenska staten fallerar…
Vad har det med saken att göra? Naturligtvis är det så men om nu lagstiftaren har infört en insättningsgaranti så är det ganska naturligt att det finns de som vill ta del av detta skydd, alldeles oavsett hur minimal risken än kan tänkas vara. Struntar man i det är man naturligtvis även fri att göra det. Jag förstår uppriktigt inte vad du vill ha sagt.

C cpalm skrev:
Finns det ett överskott eller är du beroende av att du får ut exakt lika många kronor som du stoppar in?

Jag har själv haft sådana pengar på räntefond (i "depå"), och sålt i god tid innan, men det finns ju alltid en viss minimal risk att fonden blir handelsstoppad samtidigt som du behöver få ut pengarna.
Pengarna ska gå in i nya boendet. Om det skulle gå ner får jag sälja och ta förlusten med andra pengar.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför handlar tråden nu om insättningsgaranti
För att vi oroar oss för din framtid fattar du väl! 😍

• Älska
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att vi oroar oss för din framtid fattar du väl! 😍
Går du runt och tror att storbankerna ska konka?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är rätt osannolikt att mitt hus brinner ner också men jag har ändå en hemförsäkring.
OT: Om ditt hem är en villa borde du ha en villaförsäkring OM det nu skulle brinna

Kan TS få bättre ränta och är beredd att riskera kapitalet genom att vara utan insättningsgaranti är det ju helt upp till honom..

Går du runt och tror att storbankerna ska konka?
Hittar du bättre ränta hos nån annan aktör som inte har insättningsgaranti som du är beredd att chansa på?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
Om det skulle gå ner får jag sälja och ta förlusten med andra pengar.
Pengar som pengar 🙂
Finns det "andra" pengar som kan täcka en oplanerad förlust behöver du iallafall inte kalkylera med några andra konsekvenser, som att du får avstå husaffären. Det minskar ju "kalkylrisken".

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hittar du bättre ränta hos nån annan aktör som inte har insättningsgaranti som du är beredd att chansa på?
Alla banker inom EU har insättningsgaranti. Men det är ju upp till 1 miljon, inte fan kommer jag skapa 10 olika konton på 10 olika banker.. det är inte hållbart. risken är noll. Om jag är beredd ta risken med räntebärande papper så tror du inte jag är beredd ta risken EU skulle konka? 😂

Men det är ju upp till 1 miljon, inte fan kommer jag skapa 10 olika konton på 10 olika banker.. det är inte hållbart. risken är noll.
Du kan få insättningsgaranti upp till fem mille vid bostadsförsäljning.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan få insättningsgaranti upp till fem mille vid bostadsförsäljning.
Inte på högränte konton vad jag vet, exempel?

Inte vad jag vet, men ni behöver alltså inte hålla på med 10 olika konton i olika banker utan kan ha varsitt med 5 miljoner i insättningsgaranti

C
Det torde gälla alla konton som omfattas av insättningsgaranti?

Som Riksgälden skriver:
Text om möjlighet till högre ersättning vid insättningsgaranti, med exempel på livshändelser som gäller för tilläggsbelopp, upp till fem miljoner kronor.

Fast det är nog inte 5 mkr per konto gissar jag...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det torde gälla alla konton som omfattas av insättningsgaranti?

Som Riksgälden skriver:
[bild]

Fast det är nog inte 5 mkr per konto gissar jag...
Då är det ju en icke diskussion. :)
Lutar ändå åt räntebärande papper. Större chans till återbäring. Med liten risk för förlust

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Finns en annan aspekt också, och det är att det inte är så lätt att bolla runt summor av denna storlek som privatperson. Pga beloppsgränser för överföringar bl.a. Enklare att köpa/sälja värdepapper skulle jag säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.