J JohanLun skrev:
Jag tycker teknologin har kommit så långt att man borde kunna begära att det sitter kameror som automatiskt registrerar parkering när man åker in på en parkering
Tycker du verkligen att det är rimligt på alla platser där man idag får parkera efter att ha betalat avgift? Gatuparkering exempelvis?

J JohanLun skrev:
Min inställning är att om en handelsplats anlitar en parkeringsfirma som har usel funktion på sina appar,
Har du något exempel på appar med usel funktion? Jag använder numera nästan bara Parkster och EasyPark och tycker att bägge normalt fungerar helt problemfritt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker teknologin har kommit så långt att man borde kunna begära att det sitter kameror som automatiskt registrerar parkering när man åker in på en parkering, så skulle vi slippa dessa frågeställningar.

Om nåt system inte funkar så blir konsekvensen att bolaget inte får betalt, inte att parkören får böter. Idag, när systemen är dåliga så vältras ansvaret över på parkören.

Sen kan man inte likställa det med att om ICAs kassa är trasig så kan man stjäla maten utan dåligt samvete. Men om ICAs kassa inte funkar så kan de inte utfärda "böter" för de som försöker handla.

Min inställning är att om en handelsplats anlitar en parkeringsfirma som har usel funktion på sina appar, orimliga extraavgifter och/eller lappar bilar tveksamt, felaktigt eller övernitiskt så handlar jag på annat ställe. Jag upplyser även vänner och bekanta att inte besöka denna handelsplats. Förhoppningsvis kommer då oseriösa p-bolag tillslut att förlora sina uppdrag.

De platser som har en kameraövervakning och där man bara kör in för att parkera, dessutom ofta frikostiga regler med tex ett par timmar gratis parkering får mig som kund. Jag besöker ibland Kista Centrum, som har en rätt usel parkering till att börja med, på det är min uppfattning att kostnaden för parkeringen är oklar, skyltningen står så att man först när man åkt in kan förstå vad det kostar. Jag besöker kista C så lite jag kan pga detta (sen att det centrumet sjangserat enormt bidrar ju givetvis till att jag väljer att inte besöka det). Oftast har jag ställt mig på en 15 min parkering utanför och bara gjort precis det nödvändigaste. Om de som har sin verksamehet vill ha kunder som tänker så, fine.
Håller med.

En anlagd parkeringsplats, blå P-skylt, vitmålade rutor borde betyda att grundprincipen är att parkering är upplåten och tillåten. Om det sedan tillfälligtvis inte funkar att betala borde parkören inte behöva åka till en annan del av staden för att bli av med bilen. Rutan finns ju här.

Drar ibland en parallell där betalsystemet på tåget mellan Stockholm och Göteborg låg nere. Konsekvensen var att alla resenärer blev avslängda och fick ta sig till Göteborg bäst fan de ville. Ett skräckexempel på när huvudsyftet inte längre är att köra tåg eller ordna parkering, utan endast att tjäna pengar.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Om det sedan tillfälligtvis inte funkar att betala borde parkören inte behöva åka till en annan del av staden för att bli av med bilen.
Fast vad har det med trådens ämne att göra? Tråden handlar om en som "Hon gillar inte appar eller smarttelefoner. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.". Min åsikt här är att hon, som alla andra, får lära sig att nyttja appar och smarttelefoner vare sig hon gillar dem eller ej. Passar inte det får hon inse att hon inte får parkera där appar eller smarttelefoner krävs.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast vad har det med trådens ämne att göra? Tråden handlar om en som "Hon gillar inte appar eller smarttelefoner. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.". Min åsikt här är att hon, som alla andra, får lära sig att nyttja appar och smarttelefoner vare sig hon gillar dem eller ej. Passar inte det får hon inse att hon inte får parkera där appar eller smarttelefoner krävs.
Det var en replik på inlägg #180 som du tydligen inte hade några stora problem med.

Relevansen tycker jag är att betallösningar vid vårdinrättningar bör vara mer kundorienterade.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det var en replik på inlägg #180 som du tydligen inte hade några stora problem med.
Problem hade jag absolut inte med inlägget men väl en del kritiska kommentarer/följdfrågor i #181. 😉

J JohanLun skrev:
Sen kan man inte likställa det med att om ICAs kassa är trasig så kan man stjäla maten utan dåligt samvete. Men om ICAs kassa inte funkar så kan de inte utfärda "böter" för de som försöker handla.
Varför inte? Om ICAs kassa inte fungerar så kan du inte nyttja tjänsten (få med dig maten hem). Försöker du det ändå kommer de anmäla dig till farbror blå och du får böter (eller värre) om du befinns skyldig.

Försöker du nyttja tjänsten vad gäller parkeringsplatsen (att parkera bilen) utan att betala för dig får du en lapp på rutan.
Ingen får böter för att de inte parkerat på en parkeringsplats där man inte kan genomföra en betalning.

Det du efterfrågar är ju precis det du säger att man inte kan likställa det med, att få nyttja tjänsten utan att betala.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Relevansen tycker jag är att betallösningar vid vårdinrättningar bör vara mer kundorienterade.
Det håller jag med om. Vad som är kundorienterat kan man dock ha olika uppfattningar om. Personligen tycker jag att "standardiserad" appbetalning av parkering numera är en av de mest kundorienterade lösningarna, speciellt vid en vårdmottagning där det ofta kan vara väldigt svårt att i förväg veta hur länge man behöver nyttja parkeringen, vilket för mig gör traditionella biljettautomater mindre lämpliga.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Så är det. En butik skulle kunna välja att man bara kan betala med AMEX eller Rubel, så får de kunder därefter. Skulle inte förvåna om det är lagkrav att man ska kunna betala på vettigt sätt?

Problemet med parkering är att om man förväntat att man kan betala med automat eller en viss app så har de ändrat så sitter man där och ska installera en ny app, godkänna kreditkort, få mail osv. Även om man är IT van så kan det vara att man inte har tid, har med läsglasögon, CCV koden på kortet osv.

Tänk om det var så på ICA. Man har handlat hela sin vagn full med varor, vid utgången står det att man måste installera en app och regga kreditkort i appen. Jag skulle bli galen och troligen inte handla där igen.

• Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Varför inte? Om ICAs kassa inte fungerar så kan du inte nyttja tjänsten (få med dig maten hem). Försöker du det ändå kommer de anmäla dig till farbror blå och du får böter (eller värre) om du befinns skyldig.
Men ICA tror jag kommer göra allt för att man ska kunna betala. Eller går folk hem och kommer inte tillbaka.
tveksamt tveksamt skrev:
Försöker du nyttja tjänsten vad gäller parkeringsplatsen (att parkera bilen) utan att betala för dig får du en lapp på rutan.
Ingen får böter för att de inte parkerat på en parkeringsplats där man inte kan genomföra en betalning.

Det du efterfrågar är ju precis det du säger att man inte kan likställa det med, att få nyttja tjänsten utan att betala.
Fast om ICA hade samma kundbemötande och sätt att betala som parkeringsbolagen skulle jag sluta handla där...

Tycker jämförelsen med tåget är bättre. Om konduktörens handdator är kef och de kastar av folk av tåget så slutar folk åka tåg. Svårigheten med parkeringar är att det är svårt att "minnas" vem som "äger" parkeringen.

Själv försöker jag undvika easypark eftersom de tar 5 spänn extra för varje parkering. Det är iof en annan frågeställning. Jag har åxå undvikt parkeringar som lappar folk som står rätt. De som har affärer där får klara sig utan mig.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så är det. En butik skulle kunna välja att man bara kan betala med AMEX eller Rubel, så får de kunder därefter.
Ja, jag undviker exempelvis aktivt butiker som ej tar Amex… Inte så att jag inte ibland handlar på sådana, men de hamnar långt ner på "priolistan".

J JohanLun skrev:
Problemet med parkering är att om man förväntat att man kan betala med automat eller en viss app så har de ändrat så sitter man där
Nu kanske det finns regionala skillnader, men jag tycker du överdriver problemet. Nästan överallt där jag brukar parkera fungerar det med Parkster, EasyPark eller godtyckligt kreditkort.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du verkligen att det är rimligt på alla platser där man idag får parkera efter att ha betalat avgift? Gatuparkering exempelvis?
Nej, Gatuparkering tycker jag själv alltid borde ha en app som är utan avgift och helst standardiserad, att tex alla kommuner enas om en bra app utan avgifter så det räcker med EN enda app.

För köpcentrum eller större parkeringar, flygplats, p-hus etc tycker jag att kameror är en självklarhet. Och ett flertal automater man kan betala med kort innan utfart, eller regga sig för automatisk betalning.

Nånstans har jag en känsla av att p-bolag gärna ser till att göra det så KRÅNGLIGT det går att göra rätt för sig, obegripliga skyltar, halvutsuddade linjer - men bara precis så mycket att folk inte kan få rätt för att det är fel. För de tjänar mer på att bötfälla än att få in avgiften.

Lite som att om ICA skulle se till att självscanningen missade och fick in fel artikel på 1 av 50 varor, sen stå i utgången och ta folk för snatteri. "Du skulle kollat noga, här har du tagit en marabou 180g kaka med hasselnötter, men se, den har fel kod, du skulle sagt till i kassan att streckkoden går till en 160g mjölkchoklad. Det är faktiskt ditt ansvar - inte vårt - att rätt vara går in även om vårt system suger rävb***e"

• Gilla
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Nu kanske det finns regionala skillnader, men jag tycker du överdriver problemet. Nästan överallt där jag brukar parkera fungerar det med Parkster, EasyPark eller godtyckligt kreditkort.
Jag använder Parkster och är nöjd med dem, men många ställen har tex bara 2 appar, nån man aldrig har hört talas om "Blue-fish" "Cat-walk" eller nåt annat namn man aldrig hört. Några har skyltar med nån appjävel som lagt ned. Vi har även nåt skit med "SMS betalning" vafan de nu är.

Jättefint du gillar AMEX, men mitt exempel var att tex ICA BARA tar AMEX och systembolaget BARA tar MasterCard SL BARA tar betalning via sin app... Man skulle bli galen.

Ett tag var det ju vanligt att man fick betala extra för att betala med kort. Men det verkar vara borta på de flesta ställen...

Lite så är det väl iofs med att ladda elbil. Man måste ha 200 appar och sitta och mickla med massa inställningar, och även om man har rätt app så har man inte laddat där på 2 månader, så man måste godkänna nya avtal, mata in kreditkortet på nytt osv. Ett jävla skitsystem som trycker oss bakåt 20 år i tiden.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
men många ställen har tex bara 2 appar, nån man aldrig har hört talas om "Blue-fish" "Cat-walk" eller nåt annat namn man aldrig hört.
Det måste absolut vara regionala skillnader för jag känner inte igen denna problematik. Men visst, det är sällan numera jag parkerar runt Stockholm. Uppsala är jag dock en del i och där brukar mina "standardappar" fungera bra.

J JohanLun skrev:
Lite så är det väl iofs med att ladda elbil. Man måste ha 200 appar och sitta och mickla med massa inställningar,
Ja de få gånger jag behövt ladda en elbil känner jag igen mig här...

J
Alfredo Alfredo skrev:
Det måste absolut vara regionala skillnader för jag känner inte igen denna problematik. Men visst, det är sällan numera jag parkerar runt Stockholm. Uppsala är jag dock en del i och där brukar mina "standardappar" fungera bra.
Jo, oftast funkar det - men många gånger får jag ta easypark som tar 5 spänn extra. Det brukar finnas 2-3 appar och är parkester en av dem så är jag som sagt nöjd. Fattar inte alla som glatt betalar 5 spänn till easypark, och deras jäkla sätt att hantera att de inte FÅR ta ut avgift på kommunala parkeringar är att man ska krångla runt på nån webbsida med fåniga ursäkter att det är för att det skulle vara för svårt eller dyrt att hantera på annat sätt. Här har de byggt en helt ny tjänst eller iallafall usecase BARA FÖR ATT kunna ta ut 5 spänn extra. Annars hade de bara haft en flagga "kommunal parkering, ta bort avgiftern på 5kr". Istället, vill du slippa avgiften, gå runt i 4 lager på vår hemsida så uppfyller vi reglerna för att erbjuda avgiftsfritt.

Om nu inte pvakterna får provis på att sätta många böter, har man hittat de allra mest ADHD speedade männsikorna eller sadisterna eller varför är de så kåta på att trycka på lappar på bilar som ofta står rätt. Jag betalar alltid för mig och de böter jag fått har varit för att "lappen inte varit FULLT synlig", "P-skivan inte syntes" och liknande. Steve Wonder hade sett både min lapp och min p-skiva, men inte dessa pvakter. Jag vägrar tro de är halvblinda eller totalt inkompetenta utan att de snarare får nån form av bonus eller straff pga hur mkt kontrollavgifter de utfärdar??? Varför skulle man annars försöka sätta dit folk som HAR p-skiva eller lapp / tillstånd i bilen?

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fattar inte alla som glatt betalar 5 spänn till easypark, och deras jäkla sätt att hantera att de inte FÅR ta ut avgift på kommunala parkeringar är att man ska krångla runt på nån webbsida
Här är vi helt ense!

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.