38 923 läst ·
261 svar
39k läst
261 svar
Definition parkering? Krutkärringen fick p-bot när automaten var borttagen
Om det är blå P-skylt får man parkera oavsett eventuellt zonförbud. (Logiskt, för annars skulle det ju vara helt onödigt med en P-skylt.)C cpalm skrev:
Det har du förstås (nog) rätt i. Tankevurpa av mig. Vilket dilemma, då måste man ju alltid ha med sig p-skiva i bilen för att vara säker, om man inte råkar ha papper och penna så att man kan göra sig en lapp.Alfredo skrev:
Okej då förstår jag bättre.C cpalm skrev:
På tomtmark får man stanna för av-på stigning/lastning överallt, spelar ingen roll vad skyltningen är. På gatumark gäller annat. Men det är inte det samma som att säga ingen kommer lappa dig, sen blir det din uppgift att motbevisa 😁
Fast 3 minuter hinner ju inte en äldre människa gå runt och söka efter var automat flyttat eller få hjälp i receptionen hur man ska använda appen. Ibland måste man hitta skylten med numret till parkeringsappen då det finns flera olika i närheten och ev kartor är obegripliga.
6 minuter är bevakningstid via praxis.J JohanLun skrev:
Det är väldigt få gånger vakten startar bevakning samma sekund som ett fordon stannar, så i praktiken har man ofta mer tid på sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Skriv en lapp och lägg i rutan då, det är fullt tillåtet.W Weimik skrev:
Jag svarade bara på var man kan hämta en p-skiva inom 3-5-7-10 minuter.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
I dom flesta fall så är det enkelt att undvika p böter ... ge fan i att parkera fel och eller glömma att betala för parkering. är man gammal och inte klarar av att få igång parkering i en app får man välja en annan p plats.. att man är emot teknik eller gammal betyder inte att man har nån förtur i att få göra som man själv önskar..
Även p bolagen är såklart jäkligt vana med att det ska gnällas lite och försöka förklaras varför man borde slippa av alla möjliga mer eller mindre löjliga skäl.. som oftast är lögner och svammel
Betala p avgiften och håll sig till reglerna så brukar man inte få p böter..
Att som i ts fall med tanten tycka att man står över reglerna som bara gäller alla andra men inte mig, är ju ofta grundproblemet till varför det ser ut som det gör i trafiken.. för reglerna gäller bara för alla andra..
Betala böterna är snabbaste lösningen på problemet och den mest troliga utgången i dom det drivs vidare. p bolagen brukar ha rätt bra koll var gränsen går och i vika fall dom är rätt säkra på vinst
Även p bolagen är såklart jäkligt vana med att det ska gnällas lite och försöka förklaras varför man borde slippa av alla möjliga mer eller mindre löjliga skäl.. som oftast är lögner och svammel
Betala p avgiften och håll sig till reglerna så brukar man inte få p böter..
Att som i ts fall med tanten tycka att man står över reglerna som bara gäller alla andra men inte mig, är ju ofta grundproblemet till varför det ser ut som det gör i trafiken.. för reglerna gäller bara för alla andra..
Betala böterna är snabbaste lösningen på problemet och den mest troliga utgången i dom det drivs vidare. p bolagen brukar ha rätt bra koll var gränsen går och i vika fall dom är rätt säkra på vinst
Om det var jag skulle jag hänvisa till NJA 2014 s. 929 och bestrida boten.Jarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Du skall självklart överklaga! Om hennes mor behövde hjälp för att komma in på Hälsocentralen så är det rimligt att det tar lite extra tid. Skriv ett vänligt överklagande och förklara, så ordnar det sig säkert.Jarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Har du överklagat en kontrollavgift någon gång? Det spelar ingen roll hur bra skäl man har, klagomål avslås per automatik. Man kan vinna, jag har gjort det flera gånger, men det krävs oftast minst 5 brev/mail innan de ger upp och inser att man är beredd att låta dem driva det till tingsrätten.Hansuno skrev:
Enda gången jag fått en bot avskriven på första försöket var när det var en skylt att det var avgift vardagar och boten var utskriven en söndag.
Det kanske går att få denna avskriven, men jag tror inte det räcker med ett vänligt överklagande.
Medlem
· västra götaland
· 4 inlägg
Oftast parkerings vakter får provision, hur effektivt dem jobbar så det så.Alfredo skrev:
Tyvärr har jag samma uppfattning som övriga. Bilen var parkerad och erforderlig avgift ej erlagd. Enbart rejäl välvilja från motparten kan medföra att hon slipper "boten".
Vill du leta halmstrån så kontrollera att all skyltning är exemplariskt utförd. Om det exempelvis är en P-förbudszon så dubbelkolla att alla tänkbara infarter har zonförbudet och att alla tänkbara utfarter är skyltade med att zonen upphör.