38 923 läst ·
261 svar
39k läst
261 svar
Definition parkering? Krutkärringen fick p-bot när automaten var borttagen
Nej men man får nog acceptera att det krävs en telefon med appar om man vill kunna parkera på normala P-platser i en "stadsmiljö". Man får naturligtvis ha åsikter om detta men det är så verkligheten ser ut idag.S Sir Duke skrev:
Jag ska inte hugga men markägaren kan inte tvinga bolaget att ta bort böte. Markägaren anlitar bolaget men bolaget tjänar främst pengar genom böter.S Sir Duke skrev:Du har fått många svar.
Jag lägger till ett perspektiv:
Man kan kontakta markägaren/fastighetsägaren/den som handlat upp och lagt ut p-övervakningen. Jag uppfattar regelverket som att denne kan riva kontrollavgiften i kraft av sin roll som uppdragsgivare.
Om det är en parkeringsplats som enbart betjänar en vårdinrättning så skulle man kunna vädja till goodwill utifrån att man hjälpte någon med nedsatt hälsa.
För mig är det faktiskt också en betydande faktor att betalautomat saknas. Många äldre har vårdbehov men saknar appar. Det är kanske inte skäligt att kräva att de vänder om och kör vidare till andra parkeringsplatser långt bort när de vid ankomst upptäcker att p-bolaget inte har lust att ta emot pengar.
Detta sammantaget skulle kunna utgöra förmildrande omständigheter som markägaren/uppdragsgivaren kanske skulle lyssna på.
Innan alla hugger - ovanstående är inte på något sätt vattentätt, men tar en kvart att skriva ihop och mejla in. Gratis och riskfritt. Så varför inte pröva. Då har man testat den möjligheten och sedan kan man gå vidare.
Allt förutsätter såklart att böter utfärdas enligt regelverket. Men tänk dig att markägaren skulle säga till bolaget ni får ta bort boten trots att ni har följt regelverket. Då skulle intäkterna för bolaget försvinna och så skulle det bolaget jobba gratis åt markägaren. För att den kan ju alltid säga till bolaget att riva böter.
Däremot så kan markägaren säga till den som fick böte att det inte är korrekt enligt vad markägaren tycker. Och markägaren kan prata med bolaget. Men då får nog markägaren betala boten till bolaget istället.
Vid ett par tillfällen har jag personligen varit med om att markägaren (en hyresvärd) kontakade p-bolaget för att riva boten, vilket de också gjorde. Om markägaren kan "tvinga" p-bolaget eller inte beror på vad det står i avtalet dem emellan. Så i nämnda fall vet jag inte om det berodde på goodwill eller om markägaren var den som hade rätt att bestämma. Vad jag ville komma till är att det i alla fall kan vara värt att höra med markägaren om boten känns som ett gränsfall.D DanielSt81 skrev:Jag ska inte hugga men markägaren kan inte tvinga bolaget att ta bort böte. Markägaren anlitar bolaget men bolaget tjänar främst pengar genom böter.
Allt förutsätter såklart att böter utfärdas enligt regelverket. Men tänk dig att markägaren skulle säga till bolaget ni får ta bort boten trots att ni har följt regelverket. Då skulle intäkterna för bolaget försvinna och så skulle det bolaget jobba gratis åt markägaren. För att den kan ju alltid säga till bolaget att riva böter.
Däremot så kan markägaren säga till den som fick böte att det inte är korrekt enligt vad markägaren tycker. Och markägaren kan prata med bolaget. Men då får nog markägaren betala boten till bolaget istället.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Borde det inte vara upp till den som vill gå betalt att avgöra?N Nilsson i Boda skrev:
Vill du köpa min bil och vill betala med mynt/sedlar ber jag dig köpa en bil av någon annan. Kommer köpare och säljare inte överens om pris och betalmetod blir det ingen affär, svårare än så är det inte.
Jag tror snarare att det har att göra med hur mycket utrymme som tas i anspråk. Det är beslutat i demokratisk ordning, vilket såklart inte betyder att alla uppskattar det.N Nilsson i Boda skrev:
Jovisst, men det finns inte en specifik definition av vad som är en skälig tid, utan det får ju ses i perspektiv av situationen. Lastar man t.ex. ett komplett bohag på en flyttbil är det säkert rimligt att de kan ta en timme. Kanske till och med två.sagabelami skrev:
SlsntaJarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Citat från din länk till Transportstyrelsen:Fairlane skrev:
Nej, hon har parkerat och släppt av en person. Hade hon bara stannat och släppt av så hade hon suttit kvar bakom ratten. Där talar man snarare om 15 sekunder (eller den tid det tar att kliva ur fordonet)
Nej, det är en parkering. Ett tillfälligt stopp är om du skjutsar någon till bussen, snabbt stannar till på busshållplatsen och sen så fort personen är ur fordonet kör vidare.
Här har du lite på Transportsstyrelsen:
[länk]
Inte just detta, men andra saker.
"Vad är parkering?
Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare. Uppställningen sker av någon anledning som
inte föranleds av trafikförhållandena
inte sker för att undvika fara, eller
***inte sker för på- eller avstigning eller på- eller
avlastning av gods.***"
Se det asteriskmarkerade samt det innan om förare.
Vilket - enligt denna text - gör att TS fall INTE är en markering.
Du kanske har belägg för att denna tolkning imte är sann - men då bör du redovisa källor, i prioritetsordning:
1. Lagparagraf.
2. Rättsfall som resulterat i praxis.
3. Myndighets regelverk.
TS frågar inte efter personligt tyckande utan vad som gäller rent juridiskt.
Det tar nog vanligtvis inte mer än en minut att hämta en p-skiva om det är en parkeringsplats som tillhör en affär. Är det en gata och jag har ingen p-skiva så får jag helt enkelt parkera någon annanstans.S Spirit78 skrev:
Inkluderar avstigning att gå från bilen dit man ska (och tillbaka igen för föraren), eller bara att passagerare kliver ur, stänger dörren och föraren kör omedelbart därifrån?TRJBerg skrev:
Citat från din länk till Transportstyrelsen:
"Vad är parkering?
Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare. Uppställningen sker av någon anledning som
inte föranleds av trafikförhållandena
inte sker för att undvika fara, eller
***inte sker för på- eller avstigning eller på- eller
avlastning av gods.***"
Se det asteriskmarkerade samt det innan om förare.
Vilket - enligt denna text - gör att TS fall INTE är en markering.
Du kanske har belägg för att denna tolkning imte är sann - men då bör du redovisa källor, i prioritetsordning:
1. Lagparagraf.
2. Rättsfall som resulterat i praxis.
3. Myndighets regelverk.
TS frågar inte efter personligt tyckande utan vad som gäller rent juridiskt.