Sittställning Sittställning skrev:
Lämna av folk och följa dom = parkering
Men inte alltid olovlig parkering som kan "bötfällas". Se Trafikförordningen 11:9:

Utdrag ur Trafikförordningen 11:9 med undantag för parkering och stopp, punkt 7 om transport av sjuka eller rörelsehindrade understruken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därmed inte sagt att jag tror det skulle flyga i detta fallet.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Men inte alltid olovlig parkering som kan "bötfällas". Se Trafikförordningen 11:9:

[bild]

Det där gäller inte tomtmark

Mankan ju tycka att om det inte finns någon P-automat inom synhåll eller runt närmaste gathörn som fungerar, borde man slippa p-bot. Eller står det i lagen att man är tvungen att äga och kunna sköta en smarttelefon? Det har till och med hänt mig att telefon-appen inte fungerat!
Nej, avgiftssystemet för parerking måste förenklas!

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du får stanna och släppa av/på eller lasta, sen blir det parkering. Det spelar ingen roll att man sitter kvar i bilen och detta med 5 eller 10 minuter har bara varit något som folk hittat på själva, någon sådan regel finns inte. Man ska ha skälig tid att betala, eller hämta en p-skiva om man inte har en sådan.
Kan man av en eller annan anledning inte betala så måste man tyvärr ställa sig någon annanstans, eller chansa och ibland går inte chansningen hem.

Sen kan man förstås försöka med en förklaring och beroende på om det var ett privat p-bolag eller ett kommunalt så är väl oddsen rätt olika om man lyckas.
Och var, ursäkta språket, i helvete ska du hämta en p-skiva nånstans inom 3-5-7-10min?😂😂

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

Helt korrekt. Men nu gäller vilken tid som är skälig.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det där gäller inte tomtmark
Och du utesluter att man kan hänvisa till denna paragraf och till:

Textutdrag om parkeringsavgifter med fokus på omständigheter som kan göra avgiften oskälig.

och därmed "komma undan"?

B BryggArk skrev:
Eller står det i lagen att man är tvungen att äga och kunna sköta en smarttelefon?
Inte alls. Det står heller inte i lagen att det är en mänsklig rättighet att få parkera...

• Gilla
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
C
sagabelami sagabelami skrev:
Men nu gäller vilken tid som är skälig.
Om vi pratar tiden för ärendet har det ju redan konstaterats att det inte finns någon sådan konkret tidsgräns.
Vad gäller tiden som kontrollanten väntar så, tja, det är inte förbjudet att utfärda en kontrollavgift av misstag. Vilket givetvis skall korrigeras om det efter utredning framgår att fordonet inte var parkerat.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Och du utesluter att man kan hänvisa till denna paragraf och till:

[bild]

och därmed "komma undan"?
Denna är supervanlig att hänvisa till, väldigt få gånger den faktiskt kan tillämpas. Den baseras inte på gemene mans tyckande.

Eftersom man väljer vilka ärende man tar till rätten så blir det inte prövat särskilt ofta heller, om man tänker i förhållande till volym.

T.ex.. min pappa är mentalt sjuk och jag måste följa med honom in på sjukhuset, parkerar olovligt. Detta kvalar aldrig in.

Däremot om det är en akut situation, liv och död.
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls. Det står heller inte i lagen att det är en mänsklig rättighet att få parkera...
Körkort är inte en rättighet, det är privilegium 😅

J
S Spirit78 skrev:
Och var, ursäkta språket, i helvete ska du hämta en p-skiva nånstans inom 3-5-7-10min?😂😂
Du är ursäktad.

P-skiva hämtar du innan du parkerar. Inte direkt någon examen i kärnfysik, som behövs för att inse det.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Det verkar finnas delade uppfattningar om detta.

[länk]
[bild]

[länk]
[bild]
Det finns alltid undantag. Vi hetsa ingen att lappa där jag arbeta men samtidigt så visste vi det fanns lapp där ute, kom någon in under snitt så fick man kolla varför.

Men p bolagen är easy targets, detta är bara en sida av historien.

Försvarar ingen men alla som varit chef vet att det finns personal som inte vill jobba, vissa kallar det heta att man frågor varför dom underpresterar.

Det finns alltså nyanser.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Än så länge så ser jag inte att det presenterats några fakta i tråden som ger definitivt besked.
Du har fått många svar.

Jag lägger till ett perspektiv:

Man kan kontakta markägaren/fastighetsägaren/den som handlat upp och lagt ut p-övervakningen. Jag uppfattar regelverket som att denne kan riva kontrollavgiften i kraft av sin roll som uppdragsgivare.

Om det är en parkeringsplats som enbart betjänar en vårdinrättning så skulle man kunna vädja till goodwill utifrån att man hjälpte någon med nedsatt hälsa.

För mig är det faktiskt också en betydande faktor att betalautomat saknas. Många äldre har vårdbehov men saknar appar. Det är kanske inte skäligt att kräva att de vänder om och kör vidare till andra parkeringsplatser långt bort när de vid ankomst upptäcker att p-bolaget inte har lust att ta emot pengar.

Detta sammantaget skulle kunna utgöra förmildrande omständigheter som markägaren/uppdragsgivaren kanske skulle lyssna på.

Innan alla hugger - ovanstående är inte på något sätt vattentätt, men tar en kvart att skriva ihop och mejla in. Gratis och riskfritt. Så varför inte pröva. Då har man testat den möjligheten och sedan kan man gå vidare.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
B BryggArk skrev:
Mankan ju tycka att om det inte finns någon P-automat inom synhåll eller runt närmaste gathörn som fungerar, borde man slippa p-bot. Eller står det i lagen att man är tvungen att äga och kunna sköta en smarttelefon? Det har till och med hänt mig att telefon-appen inte fungerat!
Nej, avgiftssystemet för parerking måste förenklas!
Tänk vad lätt det vore om man slapp betala om man inte har det betalmedel säljaren efterfrågar. Bara glömma bankkortet hemma när man går till butiken så blir maten gratis!

• Gilla
  • Haha
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om vi pratar tiden för ärendet har det ju redan konstaterats att det inte finns någon sådan konkret tidsgräns.
Vad gäller tiden som kontrollanten väntar så, tja, det är inte förbjudet att utfärda en kontrollavgift av misstag. Vilket givetvis skall korrigeras om det efter utredning framgår att fordonet inte var parkerat.
Skälig tid för att lämna av/hjälpa till vid vårdcentral och annan besöksadress, avseende rörelsehindrad/HC/skadad är inte oändlig. Det kommer att bli en skälighetsbedömning av tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.