38 923 läst ·
261 svar
39k läst
261 svar
Definition parkering? Krutkärringen fick p-bot när automaten var borttagen
Kommunens totala intänkter har inget med saken att göra.N Nilsson i Boda skrev:
Om alla parkeringar skulle vara gratis inne i göteborg, så skulle fler parkera sina bilar där utan tvekan, och så finns det inga lediga platser kvar längre.
Parkeringskostnaden och trängselskatten är anledningen till att jag inte tar bilen till jobbet i gbg, och det är det troligen fler än jag som tänker samma där.
Självklart har bilen blivit parkerad. Lämnar man bilen utan att ha för avsikt att betala får man ta konsekvenserna. Hon är knappast ensam om att chansa.Jarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Borde inte en svensk körkortsbok ha samma definition som Transportstyrelsen?H Henkepen skrev:
Jag utgår ifrån att en domstol vid en eventuell tvist litar mer på en annan myndighet än en körkortsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.transportstyrelsen.se/s...-inom-vagtrafik/trafikant/stanna-och-parkera/
För övrigt står det ju exakt samma sak i körkortsboken du la in bilder ifrån.
T.ex, bilkö är inte parkera.
Men gemene man tycker det det är rimligt så därför krystas det in... "Jag satt i bilen " "radion va på" "jag hade varningsblinkers" "jag va bajsnödig" "jag skulle bara...."
Och i slutändan är det lapplisans fel att dom inte förstod alla omständigheter för varför just ditt fordon stod felaktigt uppställd.
Men gemene man tycker det det är rimligt så därför krystas det in... "Jag satt i bilen " "radion va på" "jag hade varningsblinkers" "jag va bajsnödig" "jag skulle bara...."
Och i slutändan är det lapplisans fel att dom inte förstod alla omständigheter för varför just ditt fordon stod felaktigt uppställd.
Men att hämta pizza är okej?Sittställning skrev:
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/hamtade-pizzor-behover-inte-betala-kontrollavgift/
Om man ska betala t ex på privat mark så borde man kunna göra det med mynt/sedlar.Fairlane skrev:
Du vänder alltså från att kunna betala med mynt till att inte behöva betala alls?
Varför ska just parkering vara undantaget från betalning då? Allt som ägs av kommuner eller staten borde väl vara gratis, eftersom vi äger det?
Sen vet vi ju inte ens om det var kommunens mark, det kan ju varit privat mark...
Du promenerar på gator torg och utnyttjar parker utan kostnad. Du kan parkera en cykel utan att det kostar. Men det är att man kan koppla en bil till en person som beskattas som man gör det. När vi har ansiktsigenkänning så kanske det inte blir gratis att använda en park.
Och det är du säker på? Jag är inte det. Bland annat gäller domen en situation där "där det då rådde parkeringsförbud enligt lokal trafikföreskrift". I detta fall får man parkera om man betalar. Jag är inte alls övertygad av att dessa situationer skulle bedömas på samma sätt.Nötegårdsgubben skrev:
Sen kan det även finnas andra omständigheter som gör att utfallet blir ett annat.
Min åsikt är fortfarande att TS granne kommer att förlora men jag ser jättegärna en prövning av detta och återrapportering i tråden. Att vara tvärsäker om utfallet på förhand tycker jag dock känns ganska naivt...
Vad har det med att "Det är inte alls säkert att trafikförordningens definition av parkering stämmer överens med villkoren på en privat parkering....." att göra, vilket du skrev och jag kommenterade?K Kasken skrev:
Högst intressant, tror det finns ett gäng som beskriver godset där pizza inte kvalar in.C cpalm skrev:
Mer intressant blir det om nästa instans prövat något ärende.
Dock är detta ett edge case, sekunden du gör något annat än att lasta lossa = parkering.
Dvs lämna av folk, ok
Lämna av folk och följa dom = parkering
Hade du någon länk? Letade i tråden men hittade inget som handlade om pizzor.Sittställning skrev:
Känns lite ologiskt om pizzabud inte kan jämföras med t.ex. paket- eller postleverans, men skulle i och för sig inte bli förvånad. Rättspraxis tenderar ibland att spreta en hel del i "gråzonerna". Själv skulle jag knappast få för mig att trycka ut en parkeringsbiljett för att leverera en pizza.
Att däremot stanna för att käka flyttpizza ingår så klart inte i avlastning.
Tror lätt att du kan överklaga. Har överklagat flera gånger med framgång. En gång hade jag varit borta länge men kunde hänvisa till att jag höll på att flytta, även om det var en sanning med modifikation (jag var inne och spacklade).
En annan gång hävdade jag att jag inte kunde parkera pga skottning pågick. Det gick också igenom.
En tredje gång hävdade jag att jag hämtade upp barn, som sket ner sig på vägen ut. Kanon.
Så hon hävdar att hon hjälpte en äldre dam in på VC så är det ju hjärtlöst av handläggaren att inte gå med på det.
En annan gång hävdade jag att jag inte kunde parkera pga skottning pågick. Det gick också igenom.
En tredje gång hävdade jag att jag hämtade upp barn, som sket ner sig på vägen ut. Kanon.
Så hon hävdar att hon hjälpte en äldre dam in på VC så är det ju hjärtlöst av handläggaren att inte gå med på det.
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/hamtade-pizzor-behover-inte-betala-kontrollavgift/C cpalm skrev:Hade du någon länk? Letade i tråden men hittade inget som handlade om pizzor.
Känns lite ologiskt om pizzabud inte kan jämföras med t.ex. paket- eller postleverans, men skulle i och för sig inte bli förvånad. Rättspraxis tenderar ibland att spreta en hel del i "gråzonerna".
Att däremot stanna för att käka flyttpizza ingår så klart inte i avlastning.
Denna kom lite högre upp och hade undgått mig.
Haft en del lastning lossning ärende i tingsrätt och vunnit många, förlorade en gång i ett ärende där man burit en soffa långt in i en fastighet, tog otroligt lång tid, men tingsrätten ansåg det rimligt. Var ett tag sen jag arbetade med detta så har tyvärr inte kvar domarna.
Medlem
· Vâstergötlandslän
· 56 inlägg
Om det är kommunal mark ring polisen och tingsrätten och fråga ?Jarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔