38 926 läst ·
261 svar
39k läst
261 svar
Definition parkering? Krutkärringen fick p-bot när automaten var borttagen
Ja det är frågan. Formuleringen begränsar inte till "passagerare kliver ur, stänger dörren och föraren kör omedelbart därifrån". Så det du skrev innan uppfyller formuleringen.P Pin skrev:
Det är frågan sa Bull.TRJBerg skrev:
Varken begränsar eller inkluderar.
Nu har jag uppfattningen att det är annorlunda mellan en gata där det är parkeringsförbud men inte stoppförbud och en avgiftsbelagd parkeringsplats. I det förra fallet är det helt avgörande om fordonet är parkerat eller inte för att öht få stå där. I det senare är det ju tillåtet att parkera så det är endast frågan om att betala. Jag tycker det är rimligt att betala för 10 minuter om man står där den tiden.
Men då hade du alltså tur som hann tillbaka med p-skivan? Enligt somliga hade du ju parkerat och därmed hade det varit helt rimligt om du hade åkt på en kontrollavgift.Fairlane skrev:
Men stämmer det verkligen? Jag ser många parkeringsplatser som bara har blå P-skylt och så tilläggsskyltar om avgift etc.C cpalm skrev:
Jag har klagat och fått böten struken då jag inte han betala innan vakten skrev ut. Jag har kvittot samma minut som bötern är utfärdad. och vakten var kvar när jag kom tillbaka till bilen. det var aimo.. han kunde inte återkalla den för det vad en arbetsmiljörisk så de hade tagit bort detta men jag gick in till markägaren (Stort hotell i Åre) och bad att få prata med chefen och skällde ut dom. De kan stryka böten då Aimo och de andra bolagen gör detta på uppdrag av markägaren. Så sagt och gjort så löste dom detta. Annars så får du kolla att formalia är fel. T ex så har jag fått böter struken för att det har stått fel adress eller kod på böterna.Fairlane skrev:
Nej, hon har parkerat och släppt av en person. Hade hon bara stannat och släppt av så hade hon suttit kvar bakom ratten. Där talar man snarare om 15 sekunder (eller den tid det tar att kliva ur fordonet)
Nej, det är en parkering. Ett tillfälligt stopp är om du skjutsar någon till bussen, snabbt stannar till på busshållplatsen och sen så fort personen är ur fordonet kör vidare.
Här har du lite på Transportsstyrelsen:
[länk]
Inte just detta, men andra saker.
Om du inte kommer på någon ursäkt så är det nog svårt i ditt fall hur surt det än må vara
Men frågan här är väl då vad ”P, Avgift” betyder mer exakt. På kvartersmark är det förvisso upp till markägaren att bestämma villkoren, men det måste skyltas om det avviker från det normala. Man kan inte ställa upp en ”P, Avgift”-skylt och sedan hitta på egna villkor som man inte skyltar om. Utöver det som är skyltat är det allmänna regler enligt trafikförordningen som gäller även på kvartersmark. Eller?C cpalm skrev:
Ja, han hade parkerat. Men det är skillnad mellan vad som är rimligt och vad som är möjligt att göra. p-vakten hade kunnat utfärda böte. Men när man parkera där det är p-skiva och man kan hämta en sån i butiken så är det rimligt att vänta kanske upp till 5 minuter. Längre än så tar det inte för att hämta en skiva i butiken.W Weimik skrev:
Här handlar det däremot om en betalparkering och inte en med p-skiva. Betalningen kan erläggas direkt på plats i mobilen.
Är det rimligt att ge böte efter 2 minuter? Nej. Är det rimligt eller ok att inte betala en parkering när möjligheten finns? Enligt mig inte.
På kvartersmark är det ännu strängare regler - inte för parkören, utan för den som vill dela ut "böter". Lagen LKOP säger att kontrollavgift bara får tas ut om villkoren skyltats tydligt på platsen.W Weimik skrev:Men frågan här är väl då vad ”P, Avgift” betyder mer exakt. På kvartersmark är det förvisso upp till markägaren att bestämma villkoren, men det måste skyltas om det avviker från det normala. Man kan inte ställa upp en ”P, Avgift”-skylt och sedan hitta på egna villkor som man inte skyltar om. Utöver det som är skyltat är det allmänna regler enligt trafikförordningen som gäller även på kvartersmark. Eller?
Då tänker du alltså att p-vakten ska gissa om den som har lämnat bilen har gjort det för att hämta p-skiva? Det är ju faktiskt möjligt att betala några minuters parkering medan man hämtar p-skivan. För mig låter resonemanget inte helt rimligt.D DanielSt81 skrev:Ja, han hade parkerat. Men det är skillnad mellan vad som är rimligt och vad som är möjligt att göra. p-vakten hade kunnat utfärda böte. Men när man parkera där det är p-skiva och man kan hämta en sån i butiken så är det rimligt att vänta kanske upp till 5 minuter. Längre än så tar det inte för att hämta en skiva i butiken.
Här handlar det däremot om en betalparkering och inte en med p-skiva. Betalningen kan erläggas direkt på plats i mobilen.
Är det rimligt att ge böte efter 2 minuter? Nej. Är det rimligt eller ok att inte betala en parkering när möjligheten finns? Enligt mig inte.
Ja, det är min uppfattning. Dvs. att parkering som grundregel är tillåten om inte annat gäller direkt eller indirekt. Vilket i och för sig kan vara ett zonförbud som omfattar en hel ort.W Weimik skrev:
Hur kan du tolka det jag skrev till att p-vakten ska gissa sig till något? En parkering där p-skiva gäller sa jag är kanske rimligt att vänta 5 minuter. Efter det blir det böte. Vad behöver man gissa då? När det gäller p-skiva är det i vanliga fall inte betalparkering. Så vad ska man då betala till när man hämtar skiva?W Weimik skrev:
Men en betalparkering som enbart betalas via app, vad ska då ta 5 minuter eller mer? Om jag först måste ladda ner appen och registrerar något så gör jag det vid bilen och kan visa det om någon skulle komma.