P -Peter skrev:
Tidigare inlägg ovan har inga referenser till domar elker dokument
Jodå, det länkade till och med till domen, om än till en annan sajt än domstolsverkets (som också har den uppe).

Jarlingar Jarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?

Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?

Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.

Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅

Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..

Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?

Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Funderade på hur ska p-vakten veta att bil A = lastning pågår och bil B = parkerad när dom står i p-rutor bredvid varandra?
Taxi som ska lämna vid vårdcentralen ställer sig i närheten av entrén inte på en p-plats.
Står man utanför p-ruta vid entrén är det lättare förstå att lastning pågår.
Detta är bara ett tips till din granne 🤗

• Gilla
Riedern och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Exakt dessa gissningar i tråden om vad som utgör parkering skapar en falsk gråzon.

Att parkera en bil för att göra hjälpa någon upp för trappor, lämna pizza etc räknas till att du parkerar.

Det finns både domar och lite definitioner på detta.

"Vad är parkering?
Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare. Uppställningen sker av någon anledning som

inte föranleds av trafikförhållandena
inte sker för att undvika fara, eller
inte sker för på- eller avstigning eller på- eller
avlastning av gods. "

Källa https://www.transportstyrelsen.se/s...er/Generella-trafikregler/Stanna-och-parkera/

Och den får man kika på lite domar osv för att se vad som är rimligt att kalla avlastning av goda. Pizza kvalar inte in där, heller inte personer, personer är inte gods.

Tyvärr kan man inte ställa upp sin bil och hitta på diverse personliga anledningar till varför det inte är parkering.

Står det p avgift och du behöver gå in med din sjuka förälder på sjukhuset så tyvärr måste man erlägga avgift om man vill undvika kontrollavgift.

H Henkepen skrev:
Vad menar du med fel? Om du har körkort så bör du nog läsa igenom körkortsboken en gång och uppdatera dig med vilka regler vi har idag.
Bifogar bild från körkortsboken 2026
Åter igen, läs prejudikaten från HD som länkas tidigare i tråden.

Det är fullt möjligt att stanna bilen o lämna den (en längre stund till o med) UTAN att bilen i juridisk mening anses parkerad.

Fairlane Fairlane skrev:
Märklig skrivning kan jag tycka. Man får inte parkera på busshållplats, men man får stanna för att släppa av eller plocka upp någon. Med ovanstående skrivning skulle det ju vara en parkering.

Så här säger min "körkortsbok":
Där det är förbud att parkera får du stanna till och plocka upp eller släppa av passagerare och gods. Om du exempelvis stannar för att ta en paus, ringa ett samtal eller vänta på någon räknas det som parkering.
Du har rätt, när man stannar och släpper av någon så var det inte en parkering

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Funderade på hur ska p-vakten veta att bil A = lastning pågår och bil B = parkerad när dom står i p-rutor bredvid varandra?
Taxi som ska lämna vid vårdcentralen ställer sig i närheten av entrén inte på en p-plats.
Står man utanför p-ruta vid entrén är det lättare förstå att lastning pågår.
Detta är bara ett tips till din granne 🤗
Finns inget juridiskt tips i vad du precis skrev, vakterna kontrollerar fordon, inte omständigheter eller "tänk om".

Taxi bilar har förare i bilen och fuskar konstant med parkering, dom är ett stort problem kring sjukhus etc för dom blockerar både sikt och trafik.

Om man står utanför en ruta är det inte lättare att förstå, man tittar på skyltning. P förbud = lapp. Är det aktivitet vid fordonet så är det lätt att förstå.

• Gilla
Sebastian94 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Åter igen, läs prejudikaten från HD som länkas tidigare i tråden.

Det är fullt möjligt att stanna bilen o lämna den (en längre stund till o med) UTAN att bilen i juridisk mening anses parkerad.
Jag sa skrev bara vad körskoleboken 2026 definierar ett stopp och en parkering, inget annat

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan du tycka. Själv tycker jag att det är bra för oss alla att ett så effektivt betalningssystem som möjligt används istället för att pengarna försvinner längs vägen i hanteringsavgifter.

Erkända av staten, ja, men det binder inte ett parkeringsbolag. Än så länge har privata aktörer avtalsfrihet när det kommer till om de behöver ta emot kontanter. Det är förvisso på väg att ändras, men bara när det kommer till sådant som bemannade butiker, inte automatköp.

Stat och kommun måste dock ta emot kontanter om man vill betala så.
Som medborgare i Sverige äger vi tillgångar som t ex gator och torg. Nu har politikerna fått för sig att vi ska betala för att ställa våra bilar på våra gator och torg. Det borde inte kosta någonting. Vi betalar en av världens högsta skatter det får räcka. Kan inte politikerna fixa vad vi behöver med 30% i kommunalskatt, statlig skatt om vi är så lyckliga att tjäna lite mer, 15% arbetsgivaravgifter (räknar inte med pensionsinbetalningar), 25% i moms på allt vi köper - då får vi byta ut dem.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Som medborgare i Sverige äger vi tillgångar som t ex gator och torg. Nu har politikerna fått för sig att vi ska betala för att ställa våra bilar på våra gator och torg. Det borde inte kosta någonting. Vi betalar en av världens högsta skatter det får räcka. Kan inte politikerna fixa vad vi behöver med 30% i kommunalskatt, statlig skatt om vi är så lyckliga att tjäna lite mer, 15% arbetsgivaravgifter (räknar inte med pensionsinbetalningar), 25% i moms på allt vi köper - då får vi byta ut dem.
Att tag betalt för en parkering hjälper till att reglera tillgång och efterfrågan. Vissa parkeringar hade aldrig haft en ledig plats om det inte var för att de kostar pengar att stå där.
Då tänker jag på några parkeringar inne i cetrala gbg som jag gärna parkerar på, men undviker för att det är dyrt.

det kan säkert funka att ha gratis parkering på platser där efterfrågan är låg.

Tvivlar på att det har så mycket med vilka skatter vi betalar att göra.

• Gilla
Riedern och 5 till
  • Laddar…
Ja här införde kommunen betalparkering istället för pskiva i centrala delarna av orten.
Givetvis ramaskri över hur fördjävligt det är.
Själv tycker jag det är oerhört praktiskt, för äntligen är inte besöksparkeringarna till centrum samt badhuset fulla av bilar från de som bor i krokarna, utan lediga så att vi som faktiskt behöver köra dit emellanåt kan hitta någonstans att parkera.

• Gilla
Riedern och 3 till
  • Laddar…
H Henkepen skrev:
Jag sa skrev bara vad körskoleboken 2026 definierar ett stopp och en parkering, inget annat
Ja, och även där framgår det ju att man kan stanna bilen för av- och omlastning, samt på- och avstigning utan att bilen anses parkerad.
Sen blir det en definitionsfråga och gränsdragning utifrån rådande omständigheter i varje unikt fall för att reda ut om bilen skall anses parkerad eller inte.
Då krävs behandling av domstol, där kommer prejudikaten från HD in i bilden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Henkepen skrev:
Att tag betalt för en parkering hjälper till att reglera tillgång och efterfrågan. Vissa parkeringar hade aldrig haft en ledig plats om det inte var för att de kostar pengar att stå där.
Då tänker jag på några parkeringar inne i cetrala gbg som jag gärna parkerar på, men undviker för att det är dyrt.

det kan säkert funka att ha gratis parkering på platser där efterfrågan är låg.

Tvivlar på att det har så mycket med vilka skatter vi betalar att göra.

Kommunernas totala intäkter ca 892 miljarder kr/år, så det är inte småpengar i parkeringsintäkter, avgifter och böter. Det är klart att inte politikerna släpper denna guldkalv.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Unikt namn
D Danternas skrev:
Parkeringsvakter får inte extra lön för att lägga böter. Det finns ingen personlig vinning och du måste skilja på personen som vittne och arbetsgivaren som part.
https://www.expressen.se/kvallsposten/p-vakt-larmar-hetsas-att-skriva-manga-boter/

Det finns många vitnessmål på att pväktare överanvänder bötesblocket.
I synnerhet på helt menlösa platser, där det exempelvis är pskiva och 3-5timmar fri park, flockas de likt kackelackor kring en rutten bit frukt. 😑

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane
N Nilsson i Boda skrev:
Du vänder alltså från att kunna betala med mynt till att inte behöva betala alls?

Varför ska just parkering vara undantaget från betalning då? Allt som ägs av kommuner eller staten borde väl vara gratis, eftersom vi äger det?

Sen vet vi ju inte ens om det var kommunens mark, det kan ju varit privat mark...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
så det är inte småpengar i parkeringsintäkter, avgifter och böter.
Hur mycket är det då? Vad avser du med böter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.