38 902 läst ·
261 svar
39k läst
261 svar
Definition parkering? Krutkärringen fick p-bot när automaten var borttagen
Inte mer än att bara anpassa sig till p-appar och betala boten. P automater finns väl knappt kvar öhtJarlingar skrev:
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?
Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?
Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.
Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅
Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..
Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?
Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Är väl egentligen lite OT. Men bodde tidigare på torsgatan i Stockholm och den är det mer eller mindre stoppförbud på hela vägen. Lastfickor lite här och där. På den tiden höll jag på med rätt så dyr videoutrustning som jag hade i ett förråd i huset. Ville ju inte gärna baxa ner den, ställa allt fritt på gatan. Sedan gå runt kvarteret där man fick parkera och åka runt. Ställde alltså bilen på närmaste lastficka, gick upp och hämtade mina grejor och lastade in. Skulle säga att 6 av 10 ggr så stod det en lapplisa och hade påbörjat boten. I hälften utav fallen så fattade dom och gick vidare. Övriga så var det som att prata med en vägg och var helt oförstående och var det mest naturliga i världen att ställa saker för dryga miljonen på gatan utan tillsyn. Överklagade såklart varenda en. Kanske 20% skrevs av men fick aldrig någon förklaring över hur en lastficka är tänkt att fungera i praktiken i en storstad.
Orkar inte läsa igenom allt.
Det finns ett prejudikat som heter kaffe domen, kolla på den.
om detta gäller tomtmark(privat mark) råder lkop.
Enligt lkop har du inte parkerar så länge på avstigning / lastning pågår, finns en del domar på det också, t.ex folk som bär en soffa från bilen in i en fastighet. Stannar man och dricker kaffe eller äter flytt pizza = parkerat.
P vakter brukar utgå ifrån att det ska vara aktivitet vid bilen.
6 minuter är den vanliga bevakningstiden, då det enligt prejudikat ansea rimlig tid för p vakt att säkerställa att ingen aktivitet vid bilen funnits.
På gatumark gäller en jävla massa regler till, om det ansea trafikfarligt kan man sätta på skrivtid, dvs så fort det går att få ut lappen. Detta brukar också tillämpas på privat mark på hkp platser, 1 min bevakingstid.
HOppas detta hjälper något
Det finns ett prejudikat som heter kaffe domen, kolla på den.
om detta gäller tomtmark(privat mark) råder lkop.
Enligt lkop har du inte parkerar så länge på avstigning / lastning pågår, finns en del domar på det också, t.ex folk som bär en soffa från bilen in i en fastighet. Stannar man och dricker kaffe eller äter flytt pizza = parkerat.
P vakter brukar utgå ifrån att det ska vara aktivitet vid bilen.
6 minuter är den vanliga bevakningstiden, då det enligt prejudikat ansea rimlig tid för p vakt att säkerställa att ingen aktivitet vid bilen funnits.
På gatumark gäller en jävla massa regler till, om det ansea trafikfarligt kan man sätta på skrivtid, dvs så fort det går att få ut lappen. Detta brukar också tillämpas på privat mark på hkp platser, 1 min bevakingstid.
HOppas detta hjälper något
Eftersom parkeringsbolag är ondskefulla utgår jag ifrån att de väntar tre minuter eller mer för att de måste göra det. Fick de utfärda parkeringsanmärkningen redan efter trettio sekunder skulle de säkert göra det.D DanielSt81 skrev:
Finns ingen lag som säger hur länge man ska vänta. Det finns prejudikat, det är inte samma som lag utan agerar vägledande.W Weimik skrev:
6 minuter.
Och då borde damen i fråga hur som helst kunna bestrida kontrollavgiften med hänvisning till att hon bara hjälpte sin gamla mor in till vårdcentralen och sedan genast återvände till bilen, men att det tyvärr tog något längre än tiden 15:31 - 15:34? Om man utgår ifrån att bilen ställdes på en vanlig parkeringsplats.Sittställning skrev:
Bestrida kan man alltid, men anledningen är svag.W Weimik skrev:Och då borde damen i fråga hur som helst kunna bestrida kontrollavgiften med hänvisning till att hon bara hjälpte sin gamla mor in till vårdcentralen och sedan genast återvände till bilen, men att det tyvärr tog något längre än tiden 15:31 - 15:34? Om man utgår ifrån att bilen ställdes på en vanlig parkeringsplats.
6 minuter är praxis att vänta, inte lag. Det blir parkörens uppgift ett motbevisa, ansvaret är långtgående samt p vaktens ord väger tyngre (opartisk)
Parkeringsvakter får inte extra lön för att lägga böter. Det finns ingen personlig vinning och du måste skilja på personen som vittne och arbetsgivaren som part.Alfredo skrev:
Visst finns det en risk för att vaken är extra "duktig" men det är fortfarande ett betydligt mindre intresse än vad den enskilde har att inte behöva betala, som påverkar privatekonomin direkt.
Vakten har rent objektivt sett ett mindre intresse av att sitta och begå mened för att arbetsgivaren eller tekniska förvaltningen ska få 700kr. Om något kostar det betydligt mer om felaktiga böter hela tiden går till domstol.
På 'lawline' refereras till högsta domstolen att i lossning ingår att flytta gods till fastigheten men måste vara kontinuerlig, samt hovrättsdom där man under lossning lämnade fordonet en gång i 5 minuter.Jarlingar skrev:
https://lawline.se/answers/var-gar-gransen-mellan-parkering-och-pa-eller-avlastning
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 364 inlägg
Jag tycker p-bolaget gjort rätt, men som @Weimik visat finns det en väg runt det.
Att man normalt kan sägas ha parkerat när ens fordon två gånger med några minuters mellanrum kontrollerats utan erlagd avgift tycker jag är skäligt. Är tre minuter kort? Ja, men å andra sidan är det nu för tiden lättare än någonsin att betala och göra rätt för sig. ”gillar inte appar” är i sammanhanget en rent av sämre ursäkt än ”gillar inte mynt”, den senare skulle ju nästan kunna ha en objektiv ursäkt som nickelallergi.
Men som sagt, Weimik har visat på en ursäkt som kommer hålla. Har man följt en person in till väntrummet på sjukhuset är det helt jämförbart med situationen i domen. Bara att bestrida, framgång kommer nås oavsett om det i verkligheten tog tre minuter eller 30 då det är p-bolagets sak att bevisa och det bara har dokumentation om tre minuter.
Att man normalt kan sägas ha parkerat när ens fordon två gånger med några minuters mellanrum kontrollerats utan erlagd avgift tycker jag är skäligt. Är tre minuter kort? Ja, men å andra sidan är det nu för tiden lättare än någonsin att betala och göra rätt för sig. ”gillar inte appar” är i sammanhanget en rent av sämre ursäkt än ”gillar inte mynt”, den senare skulle ju nästan kunna ha en objektiv ursäkt som nickelallergi.
Men som sagt, Weimik har visat på en ursäkt som kommer hålla. Har man följt en person in till väntrummet på sjukhuset är det helt jämförbart med situationen i domen. Bara att bestrida, framgång kommer nås oavsett om det i verkligheten tog tre minuter eller 30 då det är p-bolagets sak att bevisa och det bara har dokumentation om tre minuter.